سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ مهر ۱۳۹۳ در ۸:۴۱ ق.ظ چاپ مطلب

نگارش فیلمنامه «دا» تمام شد/ از خشونت کتاب کاسته‌ایم

asadian-daa

کارگردان سریال «دا» از پایان نگارش فیلمنامه آن خبر داد و گفت: این فیلمنامه برای تایید نهایی در اختیار حوزه هنری قرار گرفته است.

کارگردان سریال «دا» از پایان نگارش فیلمنامه آن خبر داد و گفت: این فیلمنامه برای تایید نهایی در اختیار حوزه هنری قرار گرفته است.

همایون اسعدیان در گفت و گو با سوره سینما از پایان نگارش فیلمنامه سریال «دا» خبر داد و گفت: فیلمنامه این مجموعه به پایان رسیده و آن را برای بازخوانی و تایید به حوزه هنری تحویل داده‌ایم. در هر یک از بخش های تحقیق و نگارش با دو سه همکار مجزا کار کردم تا فیلنامه «دا» آماده شود. این فیلمنامه ۳۴ قسمتی است. ممکن است پس از مذاکره کمی آن را فشرده کنیم.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» گفت: سیر تاریخی حوادث مربوط به خرمشهر را در فیلمنامه حفظ کردیم. ضمن این که فیلم شامل همه کتاب می‌شود و خلاصه نیست. راوی این فیلمنامه فقط حسینی، راوی کتاب «دا» نیست. سیده زهرا حسینی، طبیعتا نمی‌توانسته است در همه بخش های شهر حضور داشته باشد.بنابراین به صورت موازی و با استفاده از تکنیک های داستانی، روایت هایی از سایر قسمت های خرمشهر را وارد داستان کردیم. در حال حاضر، کتاب روایت بیش از پنج زن از حوادث آن روزها نیز منتشر شده است. منبع کمکی ما برای نگارش «دا» این خاطرات بود.

این کارگردان توضیح داد: برای نوشتن فیلمنامه شرایط تصویری روایت را در نظر گرفتیم. در عین این که وجه مستند حوادث را حفظ کرده ایم، سعی کردیم از بار خشونت آن بکاهیم تا برای بیننده جذاب تر باشد. ترجیح می‌دهم شرایط برای تولید این مجموعه برای صدا و سیما و پخش آن از یکی از شبکه‌ها فراهم شود تا تعداد مخاطبان این اثر بیشتر شود.

همایون اسعدیان همچنین گفت که همزمان یک پروژه سینمایی را در دست ساخت دارد که اخبار مربوط به آن به زودی منتشر می‌شود. کتاب «دا» روایت یکی از بانوان حاضر در دفاع مقدس است. این کتاب که در سال ۸۸ و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، بارها تجدید چاپ شد.

مجموعه «دا» محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است.