سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مهر ۱۳۹۳ در ۸:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب

روایت مصائب تولید «خدا اشتباه نمی‌کند»/ «ملاقات به سبک ایرانی» در جشنواره شیکاگو

behrooz-nooranipoor

بهروز نورانی‌پور گفت برای ساخت مستند «خدا اشتباه نمی‌کند» حتی خانواده ساربان هم به سختی با او همکاری کردند.

بهروز نورانی‌پور گفت برای ساخت مستند «خدا اشتباه نمی‌کند» حتی خانواده ساربان هم به سختی با او همکاری کردند.

نورانی‌پور کارگردان مستند «خدا اشتباه نمی‌کند» در رابطه با شرایط ساخت این اثر که قرار است در بخش رقابتی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کمر ایمیج به نمایش درآید به سوره سینما گفت: سوژه این فیلم اخلاقی است و ارتباطی به کار اجتماعی یا مذهبی صرف ندارد. زمانی که درگیر ساخت مستند «آدم‌هایی از سرزمینم» بودم با مادر ساربان در بیمارستان تهران آشنا شدم و خیلی اتفاقی به این ماجرا ورود کردم . آشنایی از این مرحله ما را به پژوهش های گسترده پیش برد تا جایی که عمق بیشتری به کار بخشید.

وی افزود: در عین حال دردسر های که زمان پژوهش داشتیم بیش از مصائب تصویربرداری بود. از این جهت که باید برای هرآنچه به تصویر می آوردیم ادله آن را ثبت می کردیم. به همین خاطر ورود به موضوعی که اهالی منطقه و نزدیکان هیچ تمایلی به شهادت و صحبت درباره آن نداشتند کاری بسیار دشوار و زمانبر بود. آنها از ارائه اطلاعات جلوگیری می کردند چون مایل نبودند اعتراف کنند این اشتباه را شخصی از اهالی همان منطقه مرتکب شده و از این بابت برایشان بازگویی ماجرا ناخوشایند بود.

این مستندساز ادامه داد: جشنواره فیلم کمرایمیج لهستان یکی از فستیوال‌های معتبر جهانی است که اغلب مستندهای دنیا در آن حضور دارند. فیلم من هم جزو آثاری است که در بخش رقابتی انتخاب شده و همانطور که می دانید آثاری از کشورهای فرانسه،امریکا،هلند، بلژیک و لهستان در آن حضور دارند. علاوه بر این مستند دیگری هم با نام «ملاقات به سبک ایرانی» دارم که قرار است در بخش رقابتی جشنواره فیلم شیکاگو به نمایش در آید.

نورانی‌پور گفت: این مدت درگیر حضور مستند دیگری به نام «جنایت در سکوت» و حضورش در فستیوال های مختلف بودم به همین خاطر مجالی برای پرداخت به «ملاقات به سبک ایرانی» نبود. این مستند سال ۹۰ ساخته شده و قرار است ۱۷ آذرماه در جشنواره فیلم شیکاگو که به مدت ۵ روز برگزار می‌شود حضور داشته باشد. قصه این اثر روایت کاملا مستند ۱۵ نفر از اهالی روستایی است که برای ملاقات یکی از بستگان به بیمارستان می روند.

وی افزود: آنها در این ماجرا با چالش های مختلف روبرو می شوند و هر مساله سازنده حوادث و اتفاقاتی می شود که فیلمساز به عنوان یک سری مشکلات اجتماعی آن را به تصویر می آورد. هرچند که در این میان نگاه اخلاقی و تعامل عاطفی که بین شخصیت‌ها رخ می آید، از دید تماشاگر پنهان نمی‌ماند.

مستند «خدا اشتباه نمی‌کند» درباره  مرگ آتلی پسر پیر بی بی است که ساربان شتر بود، بیش از پنجاه روز گذشته. آتلی بر اثر حمله شتر از پای درآمده. بیوه او اکنون همراه دو فرزندش کنار پیر بی بی زندگی می‌کند. دخترش فرشته که مبتلا به سرطان است، در روز آیین چرایی مرگ پدر را بازخوانی می‌کند. آنها مجبورند بر اساس رسومات ایل روز آیین از روستایشان اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان خارج شوند. پیر بی بی تصمیم می‌گیرد به سمت آشوراده نزد برادرهایش برود، تا آخرین مذاکره را برای ماندن عروس بیوه انجام دهد. روایت فرشته، چیز دیگری از مرگ پدر می‌گوید… .