سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۳ در ۸:۰۸ ق.ظ چاپ مطلب

«داعش» به سینمای ایران می‌آید/ «چهل تیکه» در انتظار مجوز ساخت

jamil-rostami

جمیل رستمی با توجه به بحرانی که داعش ایجاد کرده، فیلمی با این موضوع کارگردانی می‌کند.

جمیل رستمی با توجه به بحرانی که داعش ایجاد کرده، فیلمی با این موضوع کارگردانی می‌کند.

جمیل رستمی از نوشتن طرحی برای ساخت یک فیلم با موضوع جنایات داعش خبر داد و به سوره سینما گفت: ساختن فیلم درباره مسائل اخیر خاورمیانه برایم خیلی مهم است. طرح آن را نیز به بنیاد سینمایی فارابی برده ام و منتظر تشکیل جلسه برای تایید آن و گرفتن مجوز ساخت هستم.  اگر طرح تصویب شود، نوشتن فیلمنامه آن را آغاز می کنم. به عنوان یک کرد، اطلاعات زیادی درباره حضور و جنایت‌های داعش در منطقه دارم. اگر دیگران به صورت گذرا اخبار را دنبال می کنند، من روزانه بیش از ۲۰ تماس تلفنی دارم و مشخصات جنگ در عراق را به خوبی می دانم.

کارگردان فیلم «چشم» ادامه داد: فیلم درباره این است که داعش از کجا آمده، کدام دولت های خارجی آن را حمایت می‌کنند و هدف آن چیست. هدف آن ها خدشه دار کردن چهره اسلام است و به وجود آمدن چنین گروه هایی بخشی از پروژه اسلام ستیزی غرب است. درست است که من کرد هستم ولی در سینما به دنبال مطرح کردن قومیت خاصی نیستم. موضوع داعش یک بحران جهانی است که می‌توان درباره‌اش بحث کرد.در این طرح همه مردم عراق را مورد توجه قرار داده ام. مساله، مساله خاورمیانه است.

chashm

این کارگردان در ادامه به جزییات فیلم اشاره کرد و گفت: این اثر به هیچ وجه قهرمان محور نیست. در واقع قهرمانان مبارزه با داعش هم ملت عراق هستند. به دنبال بازی گرفتن از چهره های شاخص سینمایی در این فیلم نیستم. باید فیلمنامه نوشته شود و بعد ببینیم از میان بازیگران ایرانی و عراقی کدام یک به کار ما می آیند.  امیدوارم با توجه به اولویت های کشور، بتوانم مسئولان فارابی را برای ساخت این فیلم قانع کنم تا از این طریق خدمتی کرده باشیم. هزینه ساخت این پروژه زیاد نیست.

این کارگردان همچنین درباره پروژه دیگری گفت که در دست ساخت دارد و توضیح داد: فیلمنامه «چهل تیکه» را به همراه فرشته مستوفی نوشته‌ام و در انتظار پروانه ساخت آن هستم. دلم می خواهد خودم این فیلم را تهیه کنم. داستان این فیلم در تهران می گذرد و حال و هوایی اجتماعی دارد. داستان سه خواهر که بدون پدر و مادرشان زندگی می‌کنند. داستان از آنجا آغاز می شود که برای یکی از آن ها خواستگار می آید و ماجراهای بعدی به دنبال آن پیش می آید. از میان دو طرح یاد شده، هر کدام که زودتر پروانه ساخت بگیرد را شروع می‌کنم و مشغول ساخت می شوم.

جمیل رستمی فیلم‌های سینمایی «چشم»، «ژانی گل» و «مرثیه برف» را کارگردانی کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>