سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۳ در ۱:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب

فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم شهر منتشر می‌شود/ نظر جلیلی درباره جشنواره

jashnvareh-film-shahr

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به زودی منتشر می‌شود.

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به زودی منتشر می‌شود.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر ، ترویج سبک زندگی و زیست دینی در شهر ، تقویت روحیه صبر میان شهروندان، ترویج رفتار همراه با آرامش در زندگی شهری، گسترش نشانه ها و نمادهای فرهنگ اسلامی- ایرانی در اماکن شهری، اشاعه و ارتقاء فرهنگ نظم و قانون گرایی، گسترش تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی، آشنایی شهروندان با ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آشناسازی شهروندان با تغییرات فرهنگی نامطلوب و مدیریت آسیب های آن ، اشاعه مشارکت شهروندان در امور شهری بر اساس روحیه جهادی و تحکیم بنیاد خانواده و بیان جنبه های مثبت افزایش جمعیت از جمله رویکردهای این رویداد فرهنگی سینمایی کشور عنوان شده است.

دوره گذشته جشنواره فیلم شهراردیبهشت ماه سال ۹۰ برگزار شد. دبیرخانه جشنواره ماه گذشته در فرهنگسرای سرو آغاز بکار کرده است. پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما برگزار می‌شود.

همچنین ابوالفضل جلیلی معتقد است فیلم شهری فیلمی نیست که تنها مختص تهران باشد بلکه فیلمی است که شامل همه کشور و فرهنگ این سرزمین است. جلیلی در گفتگو با روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی جشنواره فیلم شهر با بیان اینکه استان ها و شهرستان های کوچک،امکان ساخت یک فیلم درون شهری را ندارند، گفت: در کشور ما همه تمرکز و امکانات در پایتخت جمع شده و ساختن یک فیلم با موضوع شهر و مشکلات آن عموما در پایتخت اتفاق می افتد و همه تصورشان بر این است که در شهرهای بزرگ و پایتخت می توان به معضلات،امکانات و امتیازات شهری پرداخت با این تصور باید بگوییم فیلم شهری تنها در تعریف پایتخت می گنجد درحالیکه چنین نیست.

وی افزود: باید بتوانیم فرهنگ زندگی شهری را در فیلم ها به نمایش بکشیم اینکه چگونه زندگی کنیم و اینکه چگونه باید به نیازهای مردم در جامعه پاسخ مثبت دهیم. فیلمساز شهری باید بتواند علاوه بر معضلات شهری، فرهنگ شهرنشینی را در فیلم هایش به تصویر بکشد و یا به معنای دیگر عده ای تصورشان بر این است که ما تنها باید در فیلم ها معضلات شهری را به تصویر بکشیم درحالیکه چنین نیست ما باید بتوانیم فرهنگ شهری را تصویر بکشیم.

جلیلی همچنین گفت: فیلم شهری از پیش پاافتاده ترین موضوعات تا موضوعات بالاتر و مهمتر را شامل می شود یعنی ما دراین ژانر باید حتی به کوچکترین جزئیات نیز توجه داشته باشیم.به طور مثال، اگر همین امروز از شهروندی در پاریس آدرس منزل صادق هدایت و یا ویکتورهوگو را بپرسیم ما را درب منزلی که آنها زندگی می کردند، می برد اما متاسفانه در ایران حتی نمی‌دانیم جلال آل احمد کجا زندگی  کرده است. این ها همه موضوعات شهری است که ما متاسفانه به آنها توجهی نداریم ضمن اینکه در جشنواره فیلم شهر و به دنبال آن فیلم های شهری باید از ارائه خدمات شهرداری پرهیز کنیم.

کارگردان فیلم«ابجد»با بیان اینکه نباید با رودروایسی فیلم شهری بسازیم گفت: امروز همه فیلمسازانی که فیلم شهری می سازند می گویند فیلم شهری  را باید داخل شهر بسازیم و معتقدند که فیلم روستایی فروش ندارد. بر همین اساس عده ای هم معتقدند که عشق را تنها می توان در فیلم شهری به تصویر کشید و به همین دلیل است که فیلم های شهری ما مثلث عشقی جوانان شده است. باید در فیلم های شهری مان محله های قدیمی تهران چیزی که سالهاست به فراموشی سپرده شده را به تصویر بکشیم. در مورد این موضوع هیچ فیلمسازی به جز مرحوم علی حاتمی فیلم نساخت. یادم می آید مرحوم حاتمی فیلمی درباره کاخ گلستان ساخته بود که در آن حتی به آیینه کاری های کاخ نیز توجه شده بود.

کارگردان«یک داستان واقعی»ادامه داد: باید اجازه دهیم تا هرکسی درباره فرهنگ شهری ایده هایش را ارائه دهد و ما فیلمسازان بهترین ایده را به تصویر بکشیم. نباید از یاد ببریم که مردم ما مردم خلاقی هستند که مخصوصا درباره معضلات و فرهنگ شهری می توانند نظرات بسیارمفید و جالبی را ارائه دهند. در این جشنواره باید از فیلمسازان شهرستانی هم بهره ببریم زیرا در این نوع جشنواره ها است که استعدادها شناسایی می شوند و در آینده همین استعدادها تبدیل به یک فیلمساز حرفه ای می شوند.

جلیلی با بیان اینکه فیلم «مسیر معکوس»که به زودی آنرا کلید می زند، فیلمی شهری است گفت: در این فیلم به معضلات شهری می پردازم و تهرانی را به تصویر می کشم که ایده آل خودم است زیرا من با معماری تهران موافق نیستم اینکه یک ساختمان۲۰ طبقه درکنار یک ساختمان دو طبقه قدیمی قرار می گیرد خوب نیست زیرا معماری شهر را از بین می برد. برای ساخت فیلم های شهری باید نظرات همه جامعه و حتی کارشناسان خارجی را هم جویا باشیم ضمن اینکه آنها باید ایده های مورد نظرشان را با توقع بالا ارائه دهند تا ما فیلمسازان هم فیلم های شهری را با سطح بالا بسازیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>