سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آبان ۱۳۹۳ در ۹:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب

دست خالی تلویزیون در ماه محرم

moharam-serial

پخش دو مجموعه تازه برای ایام محرم و تکرار مجموعه‌های مناسبتی قبلی نشان‌دهنده برنامه ریزی ضعیف سیما برای این ایام است.

پخش دو مجموعه تازه برای ایام محرم و تکرار مجموعه‌های مناسبتی قبلی نشان‌دهنده برنامه ریزی ضعیف سیما برای این ایام است.

سوره سینما – میثم محمدی: تکرار اینکه باز هم مناسبتی نزدیک شد و باید چشم بدوزیم تا مسئولان صدا و سیما سریالی را برای این ایام تدارک ببیند ، تکراری شده و از طرفی هم بحث پابرجایی بی برنامگی و عجله در پروسه تولید این مجموعه ها حکایتی تکراری تر است که بهتر است از آنها بگذریم و ببینیم مهمترین سریال‌هایی که ایام ماه محرم امسال قرار است از شبکه های مختلف روی آنتن بروند، چه مجموعه‌هایی هستند.

شبکه دو با «سال‌های ابری» در ایام عزاداری

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سال‌های ابری» به کارگردانی مهدی کرم پور و تهیه کنندگی محمدعلی اسلامی در حال حاضر در خانه ای حوالی نیاوران در حال انجام است و گروه طی چند روز آینده در این لوکیشن حضور خواهند داشت. در این لوکیشن بازیگرانی چون علی عمرانی، حمید ابراهیمی، علی اوجی، لیندا کیانی و پژمان جمشیدی ایفای نقش می کنند. ضمن اینکه گروه تولید این سریال از اوایل ماه آینده برای تصویربرداری بخش های فینال کار راهی خرمشهر خواهند شد.به نظر می رسد حضور علی عمرانی و حمید ابراهیمی که در این سالها کمتر در مقابل دوربین ظاهر شده اند و همچنین حضور پژمان جمشیدی در یک سریال مناسبتی در نوع خود جالب توجه باشد و باید منتظر ماند و دید کرم پور و تیم نویسندگان این اثر چگونه با مخاطب مواجه می‌شود.

علی عمرانی، عاطفه رضوی، حمید ابراهیمی، لیندا کیانی، لیلا برخورداری، علی صالحی، سینا رازانی، علی اوجی، سعید آرمند، سپیده علایی، مصطفی پروین، حامد رمضانی، ارسلان قاسمی و (با حضور) پژمان جمشیدی، علی اوسیوند، اسماعیل شنگله و امید روحانی و فرزاد حسنی بازیگران اصلی «سال های ابری» هستند. در خلاصه داستان این مجموعه که قرار است در ۲۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای در نیمه دوم محرم روی آنتن شبکه دوم سیما رود آمده : زندگی حسین سالار از روزی به هم می‌ریزد که جاسم پرده از سال‌های ابری ذهن سالار برمی‌دارد. دیری نمی‌گذرد که سالار می‌‌فهمد این فقط بخشی از هجمه بزرگی است که کیان زندگی او را هدف گرفته. او باید تصمیمی بزرگ بگیرد. مصالحه با مهاجمان، یا آغاز جنگ برای اثبات شرافتی که سال‌ها برای آن جنگیده است… .

salhaye-abri

«پرده‌نشین» در شبکه یک

مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» به تهیه کنندگی محمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی و به سفارش شبکه یک تولید می‌شود. شعیبی پس از موفقیت فیلم سینمایی «دهلیز» که اولین فیلم سینمایی او محسوب می‌شد و پیش از آن هم با محمود رضوی در سه فیلم تلویزیونی همکاری داشت، حالا در اولین تجربه سریال سازی خود هم با محمود رضوی همراه شده تا تجربه موفق دیگری را پشت سر بگذارد. مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» که موسسه سینمایی سیمای مهر مجری طرح آن است در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای تولید می شود تا در ایام ماه محرم از شبکه یک سیما روی آنتن برود. این مجموعه با درون‌مایه دینی و تاثیر آن بر زندگی روزمره انسان‌ها روایت می‌شود و هدی شخصیت زن داستان پس از سال‌ها برای دریافت ارثیه پدری می آید و در همین بستر اتفاقاتی برای او به وقوع می‌پیوندد. فیلمنامه «پرده‌نشین» را حسین تراب‌نژاد، مهدی شیرزاد و مهدی حمزه بر اساس طرحی از عبدالرسول گلبن نوشته‌اند و به نظر نمی‌رسد که باید انتظار یک مجموعه قابل قبول را از این تیم حرفه ای داشت.

می‌توان با نگاهی به مجموعه بازیگران این سریال و همچنین عواملی که در تولید این اثر حضور دارند ، استقبال خوبی را برای آن پیش بینی کرد ، چون بهروز شعیبی چنین فضاهایی را تجربه کرده و حالا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در مقام کارگردان و در مواجهه با مخاطب انبوه تلویزیون بهترین های خود را به معرض نمایش بگذارد. بازیگرانی چون فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق نورد، سعید نیک پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، محسن کیایی، سپیده اعلایی، علی مردانه، زویا امامی، زهرا طاهری منش، ناهید مسلمی، سارا رسول زاده، محمدمهدی حسینی نیا، احسان کرمی، در این اثر حضور دارند که ترکیبی را تشکیل داده اند که باید از آنها لحظه های خوب و به یاد ماندنی را انتظار داشت.

parde-neshin

سریال «رخصت» فرصت حضور در شبکه قرآن را نیافت 

سریال «رخصت» به کارگردانی قدرت  الله  صلح میرزایی مدت‌ها بود که نامزد حضور در شبکه قرآن بود تا ماه محرم روی آنتن برود.  ۴۰ درصد از کار تولید این مجموعه پیش رفته است، اما به گفته روابط عمومی شبکه قرآن این سریال قطعا در روزهای محرم به پخش شبکه نمی‌رسد. در روزهای اخیر هم بدلایلی که سازندگان عدم دریافت مطالبات اعلام کرده بودند تولید این کار متوقف شد. در مقطعی قرار بود سریال «رخصت» در ایام محرم از شبکه یک سیما پخش شود. در این سریال عنایت بخشی، ثریا قاسمی، یوسف مرادیان، مارال فرجاد، نیما شاهرخشاهی، بابک انصاری، افسانه ناصری به ایفای نقش می پردازند که داستان آن حول محور زندگی پسر جوانی است که باید برای ادامه مسیر زندگی پدرش در راه برگزاری هیات در ایام محرم تلاش کند که چنین ایده هایی در چند فیلم و سریال دیگر و با روایتهای مختلف و البته پایانی قابل پیش بینی به نمایش درآمده است ، هرچند که این دلیل بر کار نکردن نیست و باید زاویه دید نویسنده و کارگردان و جهان درونی آنها را درک کرد تا به قضاوت نهایی رسید. در هر حال «رخصت» به ماه محرم نرسید و باید منتظر ماند و دید ادامه تولید این اثر به کجا خواهد کشید و چه زمانی شاهد پخش آن از شبکه خواهیم بود؟

شبکه تهران و «شاید برای شما اتفاق بیفتد»

شبکه تهران امسال مجموعه ویژه و جدیدی را برای پخش در ایام ماه محرم ندارد، هر چند که پیش از این اعلام شده بود سریالی به نام «نشانه‌ها» قرار است در ۱۰ قسمت و به مناسبت ایام محرم به تهیه‌کنندگی عباس نادران تولید شود، این اتفاق صورت نگرفته است. تهیه‌کننده این مجموعه معتقد است که از ابتدا قرار نبوده این سریال برای ماه محرم تولید شود و اکنون هم فیلمنامه آن در حال تکمیل شدن است و در آینده برای تولید آن تصمیم گرفته می‌شود. البته طبق شنیده‌ها موضوع این سریال مربوط به راهپیمایی ایام اربعین بود و اتفاقات در همان بستر به وقوع می پیوست. شاید شرایط امنیتی منطقه در جریان تولید این مجموعه بی‌تاثیر نبوده است، با این وجود شبکه تهران سریال جدیدی را برای پخش در ایام محرم ندارد، هر چند که مجموعه آشنای «شاید برای شما اتفاق بیفتد» میزبان همیشگی مخاطبان شبکه پایتخت در این ایام است.

دست‌های خالی تلویزیون 

به نظر می رسد شرایط اقتصادی در سازمان صدا و سیما یکی از دلایلی است که مانند گذشته شاهد تولیدات مناسبتی در قالب‌های مختلف تله فیلم و سریال و برنامه های ویژه و جدید در شکلی قابل قبول و کیفیتی مورد توجه نیستیم. در این شرایط است که دوباره آنتن شبکه ها با مدد آرشیو سازمان و سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی سالهای گذشته پرمی‌شود. گواه این ادعا پخش مجموعه «مختارنامه» از شبکه‌های آی فیلم، تماشا و اچ دی است. پخش این مجموعه عظیم و باارزش به این شیوه دست و دلبازانه، از بین بردن شیرینی و جذابیت آن برای مخاطب است. اتفاقی که سال‌ها پیش برای مجموعه «امام علی» (ع) افتاد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>