سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آبان ۱۳۹۳ در ۸:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

تولید فیلم عاشورایی ساده نیست/ طرح‌های دینی در سازمان‌ها خاک می‌خورد

hamid-bahmani

مدیر عامل موسسه شهید آوینی تاکید کرد فضا و امکانات برای ساخت آثار عاشورایی مهیا نیست.

مدیر عامل موسسه شهید آوینی تاکید کرد فضا و امکانات برای ساخت آثار عاشورایی مهیا نیست.

حمید بهمنی درباره شرایط تولید آثار مذهبی و تاریخی به سوره سینما گفت: ورود به عرصه تولید آثاری که بیانگر وقایع تاریخی و دینی ما باشد به قدری سخت شده که نمی‌شود سراغ آنها رفت، به این دلیل که در بخش خصوصی چنین فیلم‌هایی ساخته نمی‌شود ، در صورتی که تولید این آثار و فیلم های ارزشی باید راحت تر باشد، اما هزینه‌ها بالا و موانع بسیار است. پس بخش دولتی و خصوصی در این زمینه کم‌کاری می‌کنند.

وی درباره فرهنگ عاشورا و پرداختن به این واقعه تاریخی در سینما و تلویزیون افزود: فیلمنامه‌های مذهبی به ویژه با موضوع عاشورایی متولیان بسیاری دارد که از جنبه‌های مختلف درباره این موضوع‌ها حساس هستند و برای ساخت آنها مراقبت می کنند. تا حد زیادی هم این نگرانی و دغدغه درست است، اما اصل ماجرا این است که اگر ما با بی‌توجهی این فرهنگ را از زوایای گوناگون دیر به نسل بعد منتقل کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.فرهنگی که با هنر تعزیه و روضه خوانی به ما منتقل شده است و حالا به آن وقعی نمی‌نهند.

بهمنی ادامه داد: بسیاری از کارگردان‌ها طرح‌های خوبی در این زمینه دارند که در ادارات و ارگان‌ها خاک می‌خورد، در صورتی که وظیفه این ارگان‌ها و یکی از ماموریت‌های خطیر آنها حمایت از آثاری با موضوع فرهنگ عاشورا است، اما به ندرت و گاهی این اتفاق رخ داده و تداوم نداشته است. در نتیجه باید توجه کرد که هر چقدر تولید این دست پروژه‌ها به تعویق بیفتد، هزینه‌های مادی و معنوی بیشتری را باید متقبل شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» در ادامه با اشاره به اینکه هزینه تولید این فیلم‌ها امروز به صرفه‌تر است تا در آینده ادامه داد: این آثار در سینما و تلویزیون به فرهنگسازی ما در جهات مختلف کمک می‌کند و در وهله اول مدیران ما باید دغدغه آثار ارزشی و معنوی داشته باشند و این مفاهیم در درونشان غلیان کند، در غیر این صورت مدیرانی هستند که این مسائل برایشان مهم نیست و فقط منتظر پایان دوران مدیریت خود هستند.

وی درباره وظیفه هنرمندان در این زمینه گفت: هنرمندان باید با سلاح هنرمندانه خود وارد عمل شوند. اما بیشتر کارگردانان و نویسنده‌های ما عقب نشینی می‌کنند. صدها طرح و موضوع دارند که شرایط برای تولید آنها فراهم نمی‌شود. من برای تولید آثار دینی چند بار به صدا و سیما و بنیاد فارابی مراجعه کرده‌ام و نتیجه ای نداشته و برخورد خوبی با من نشده است. در صورتی که باید یک کارگروه در این ارگان‌ها باشد که ضمن ارائه نظر کارشناسانه به فیلمسازان برای ساخت آثار دینی مشاوره و انگیزه بدهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>