سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آبان ۱۳۹۳ در ۸:۴۳ ق.ظ چاپ مطلب

تولیدمحوری اولویت حوزه هنری آذربایجان شرقی/ برنامه‌های ویژه استان برای محرم

hasan-milani

رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی رویکرد فعالیت های حوزه را بر اساس تولید محوری دانست.

رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی رویکرد فعالیت های حوزه را بر اساس تولید محوری دانست.

حسن میلانی در رابطه با فعالیت هایی که حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در نیمه نخست سال انجام داده است به سوره سینما گفت: آنچه از ابتدای سال تا کنون در اولویت برنامه های اجرایی قرار دادیم به حد اقل رساندن مراسم و جشنواره ها و در ازایش بالابردن سطح تولیدات در همه بخش های این مرکز بود تا محصولات بیشتری به جامعه تزریق کنیم و سهم موثرتری در فرهنگسازی و ارتقای هنر انقلاب و ارزش های دینی مان داشته باشیم.

وی افزود: با این رویکرد همه مسئولین را در بخش های نختلف موظف کردیم تا فعالیت های شان به گونه ای باشد که آخر سال خروجی همه برنامه هایشان منتج به تولید باشد. خوشبختانه تا اینجای کار بخش ها با همین ایده پیش آمده اند و در نیمه نخست سال نسبت به سال گذشته عملکرد رضایت بخشی داشتیم. یکی از کارهایی که امسال بیش از پیش به آن توجه شد تولیدات برمبنای محیط رشد و عملکرد زیربنایی بر اساس کشف استعدادهای هنری استان بود که این مهم با همکاری آموزش و پرورش استان شکل بهتری به خود گرفت.

میلانی گفت: ما سعی کردیم با شناسایی جوانان مستعد هنرمندانی آموزش دهیم تا از طریق آنها هم به نیازهای جامعه پی ببریم هم نیروهایی کارآمد برای آینده هنر انقلابی و ارزشی تربیت کنیم. به این منظور با برگزاری دوره های تخصصی تلاش کردیم توان علمی و مدیریتی واحدهای مختلف را افزایش دهیم. برپایی بیست جلسه کارگاه تدوین در نیمه نخست سال توسط اساتید برجسته ، کارگاه های فیلمنامه نویسی و ارائه متدهای جدید و در کنار کلاس های کارگردانی با حضور استادان بنام از جمله این فعالیت ها بود.

رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی افزود: در این مدت ما از اردوهای آموزشی غافل نبودیم و جلسات متعدد نقد و بررسی فیلم را هم مد نظر داشتیم. در زمینه تولید هم ساخت مستند عاشیق رسول از عاشیق نوازان و شاعران پیشکسوت که این روزها دوران کهولت را سپری می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. این شاعر به دلیل اینکه سواد خواندن و نوشتن ندارد ۳۰۰ بیت شعری را که خود سروده همه را از حفظ است اما جایی تا به حال ثبت نشده بود. به همین خاطر در کنار ساخت این مستند کتابی از اشعار وی تهیه کردیم که در مرحله اخذ مجوز قرار دارد.

وی ادامه داد: مستند دیگری به مدت ۵ دقیقه با نگاهی به غزه و جریاناتی که طی این مدت بر این منظقه وارد بود تهیه شد که از دیگر فعالیت های ما در حوزه فیلمسازی محسوب می شود. در بخش نمایش به دلیل اینکه اکثر هنرمندان ما درگیر جشنواره های سوره و تئاترفجر بودند فعالیت های ثابتی در استان نداشتند و ما پرداخت جدی به مقوله تئاتر را به شش ماه دوم سال منتقل کردیم که برای این دوره برنامه های متنوعی هم در نظر خواهیم داشت. علاوه بر این فعالیت های ما در کارگاه های آفرینش ادبی قابل ملاحظه است که از این بین می توان به نشست های ماهیانه طنز «زنجفیل» اشاره کرد.

میلانی گفت: به مناسبت ایام محرم دو جلسه ادبیات آیین عاشورایی برگزار کردیم. با آغاز دهه محرم ۲ برنامه دیگر نیز تدارک دیده ایم که به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت. اولین برنامه یکشنبه هفتم ماه محرم با نام «۷۲ بغض‌واژه» برگزار می شود که شب شعری است با حضور پیر غلامان، شعرا و بزرگان دین. دومین برنامه در هشتم ماه محرم شکل می‌گیرد و «۷۲بغض بوم» نامیده می‌شود. در این برنامه که با حضور اساتید بنام تصویر برگزار می‌شود بوم هایی به تعداد شهدای کربلا ۷۲ هنرمند در فضای مجموعه حوزه هنری استان اماده شده و این عزیزان تاریخ کربلا را به تصویر می آورند.

وی افزود: علاوه بر این ۱۲ نفر از خوشنویسان در جوار همین برنامه آثار خطی در خصوص فرمایشات امام حسین(ع) و بخش هایی از زیارت عاشورا را نگارش خواهند کرد. ویژه‌نامه آسیب های عزاداری هم از دیگر فعالیت‌های مناسبتی این حوزه است که به زودی منتشر خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>