سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آبان ۱۳۹۳ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

تعزیه‌خوانان آذری به سوگ نشستند/ هنرمندان بومی آذربایجان غربی در کشورهای همسایه

noroozi

برنامه‌های حوزه هنری استان آذربایجان غربی نسبت به سال ۹۲ رشد کمی و کیفی داشته است.

برنامه‌های حوزه هنری استان آذربایجان غربی نسبت به سال ۹۲ رشد کمی و کیفی داشته است.

علیرضا نوروزی با اشاره به اینکه نیمه نخست سال شرایط تولید موفق تر از سال گذشته عمل کرده است به سوره سینما گفت: سال قبل ۴ کتاب را به عرصه تولید رساندیم در حالی که تنها در نیمه نخست سال جاری ۸ کتاب در دست بررسی کارشناسی است. همچنین به تازگی نگارخانه ای برای حوزه هنری استان آذربایجان غربی با مناسبات ویژه بنا داشتیم که به عنوان تنها گالری استان این قابلیت را دارد از تمام آثار هنرمندان حمایت به عمل بیاورد .در بخش هنرهای نمایشی هم شش ماه اول سال گذشته متاسفانه برنامه ای نداشتیم و تنها یک اجرا روی صحنه بردیم در حالیکه امسال تا الان توانستیم با ۳ گروه نمایش تمرین کنیم و در نهایت با یک نمایش در جشنواره سوره ماه شرکت کنیم. در بخش موسیقی هم پیشرفت های چشمگیرما برون مرزی بود. به این صورت که عاشیق‌نوازان ما صدای موسیقی بومی آذربایجان را به گوش کشورهای همسایه رساندند و در نخجوان اجراهای درخشانی ارائه دادند که هنوز هم ادامه دارد.

نوروزی گفت: بخش آفرینش های ادبی استان امسال توانست پویاتر از گذشته عمل کند و جلسات نقد کتاب که پیش از این هر فصل برگزار میشد را به ماهیانه ارتقا دهد. در حوزه ادبیات پایداری تا به حال با کمک امور استانها می توانستیم آثاری ارائه کنیم اما امسال به طور مستقل دو کتاب به چاپ رساندیم. خوشبختانه در همه بخش ها کارنامه حوزه هنری استان درخشانتر از گذشته بوده و این فعالیت ها در حوزه تصویر هم مشهود است.سال گذشته امکان تولید فیلم وجود نداشت اما امسال یک کار ترکیبی انیمیشن و داستانی داشتیم که برای اولین بار هنرمندان ما در حال تجربه چنین اثری هستند . یک انیمیشن مستقل و یک فیلم کوتاه داستانی هم از دیگر تولیدات حوزه هنری استان به شمار می رود . اگرچه هنوز شرایط برای تولید فیلم بلند فراهم نیست اما توانستیم در برنامه مشارکتی با صدا و سیما یک تله تئاتر را روی آنتن ببریم.

وی درباره ویژه برنامه‌های مخصوص ایام محرم گفت: ما یک گروه تعزیه و شبیه‌خوانی داریم که ۹ سال است شب‌های محرم در مسجد شهر اجرا دارد و روزهای تاسوعا و عاشورا هم با اجرا در میدان باز سوگواران حسینی را گردهم می آورد. خوشبختانه این برنامه هرسال با کیفیتی بالاتر روی صحنه می رود و به یکی از اجراهای مهم تبدیل شده است. علاوه بر آن امروز عصر شعر ویژه محرم برگزار خواهیم کرد و به طور موازی نمایشگاهی دانشجویی در گالری برپا کرده ایم و از ۴ آبان به مدت دو هفته میزبان علاقمندان خواهد بود. با توجه به شرایط اقتصادی از عملکردمان راضی هستیم اما به لحاظ بودجه نه تنها سیر صعودی نداشتیم بلکه در برخی مواقع روندی رو به پایین را طی کردیم. البته این مساله‌ای فراگیر است که همه بخش های فرهنگی استان را شامل می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان آذربایجان غربی گفت: امسال تنها سه درصد از بودجه استانی به فرهنگ و رسانه و گردشگری رسیده و اکثر دستگاه ها را دچار مشکل کرده است و متاسفانه برخی مراکز هنری فرهنگی از ادامه فعالیت بازماندند. در چنین شرایطی حوزه هنری استان با مدیریت به جا این اقبال را داشت که در همه بخش ها فعالتر ظاهر شود و حتی با رایزنی های انجام شده مشارکت بخش هایی را داشته باشد که انتظاری از فعالیت شان در محیط فرهنگی نمی رفت. نقاط قوت فعالیت های حوزه هنری به حدی بود که دادگستری استان با برپایی دو جشنواره حوزه هنری استان آذربایجان غربی را به عنوان دبیر کارگروه فرهنگی هنری در راس فعالیت قرار داده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>