سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آبان ۱۳۹۳ در ۱:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب

توجه حوزه هنری به ساخت فیلم بر اساس سبک زندگی و تجلیل از نهاد خانواده

biglari

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره حضور در بازارهای بین‌المللی فیلم را عرصه‌ای برای طرح گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی می‌داند.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره حضور در بازارهای بین‌المللی فیلم را عرصه‌ای برای طرح گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی می‌داند.

سوره سینما – مهر نوشت: سهیل جهان بیگلری درباره اکران‌های خارجی فیلم های حوزه هنری در جشنواره‌های مختلف گفت: یکی از مهمترین ویترین‌هایی که می توان با استفاده از آن ظرفیت ها و امتیازهای سینمای ایران را به شکلی شایسته برای جهانیان مطرح کرد، حضور در فستیوال‌ها و محافل هنری و سینمایی و بازارهای بین‌المللی و فروش تولیدات سینمایی در این بازارها است. با توجه به این که پیام فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی محدود به داخل مرزها نیست و می تواند مخاطب بین‌المللی داشته باشد، وظیفه ما توجه به این گستره عظیم مخاطبان است. کدام رسانه به اندازه سینما می تواند این فرصت را به ما بدهد که در عرصه جهانی با گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی حضور داشته باشیم؟

وی ادامه داد: با کمک دوستان و همکارانم در واحد بین الملل سازمان سینمایی سوره آثار مستند، کوتاه و فیلم های بلند سازمان سینمایی در عرصه بین المللی انتخاب، گزینش و عرضه شده‌اند. در چند سال گذشته بسیاری از این آثار در جشنواره های مختلف دیده شده و جوایزی دریافت کرده اند. در تازه ترین این موفقیت‌ها فیلم «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری که پیشتر جایزه یونسکوی بهترین فیلم آسیا پاسیفیک را دریافت کرده بود، جایزه بهترین فیلم کودک جشنواره شارجه را به دست آورد.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره افزود: موفقیت بخش بین الملل زمانی کامل می شود که ما علاوه بر راهیابی به جشنواره‌های مختلف بتوانیم در بازارهای بین المللی حاضر شویم و آثارمان را به فروش برسانیم. توجه به ابعاد اقتصادی تولید و فروش یک فیلم همان قدر که در عرصه داخلی مهم است، در بخش بین‌الملل حائز اهمیت است. ارتباط با مدیران شبکه‌های تلویزیونی و نمایندگان جشنواره‌ها در سایه حضور در این بازارها اتفاق می‌افتد. در دو سال گذشته به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم تنها توانستیم در بازار جشنواره کن حاضر شویم و دیگر بازارهای درجه یک و معتبر را از دست دادیم.

mihman-darim

جهان بیگلری گفت: زمانی که از موفقیت یک نهاد و سازمان در عرصه های مختلف صحبت می‌شود به اسناد و آمار استناد می‌شود. خوشبختانه سازمان سینمایی سوره در مناسبت‌های مختلف فهرست این حضورها و جوایز را اعلام کرده است. اخباری که از حضور تولیدات حوزه هنری در جشنواره ها منتشر می‌شود نشان می‌دهد که هم در خاورمیانه و کشورهای اسلامی و هم در آمریکا و اروپا نمایش‌های این آثار با موفقیت همراه بوده است. هر چند اولویت اصلی ما کشورهای اسلامی و همسایگانمان است، اما فرصت دیده شدن در فضاهای حرفه‌ای و هنری را از دست نمی دهیم. به عنوان مثال نمایش «میهمان داریم» در جشنواره بوسان با استقبال گرم تماشاگران همراه شد، «حوض نقاشی» پارسال در همین جشنواره روی پرده رفت و از آن استقبال شد. این بازخورد‌های مثبت نشان می‌دهد که تولیدات حوزه هنری علاوه بر جذب مخاطب داخلی در بخش بین‌المللی هم موفق هستند.

وی درباره حضور حوزه هنری در سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال تنها توانستیم فیلم‌های سینمایی «مزار شریف» ساخته عبدالحسن برزیده و «میهمان» به کارگردانی بهزاد رفیعی را تولید کنیم. به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم به برنامه‌ریزی مورد نظرمان دست یابیم، امیدوارم در سال ۹۴ تامین اعتبار راه ما را برای ساخت فیلم هموار کند. فیلمنامه‌های اقتباسی دفاع مقدسی و فیلمنامه‌هایی با موضوع خانواده در سازمان سینمایی سوره وجود دارد که در صورت تامین اعتبار لازم آنها را تولید می‌کنیم و مشکلی از نظر فیلمنامه و جذب نیروهای متعهد و متخصص نداریم.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره با اشاره به ساخت مستند بلند «عاشورا، جغرافیای یک تاریخ» ادامه داد: این مستند بلند درباره واقعه عاشورا است. آقای داریوش یاری کارگردان و آقای بهروز مفید تهیه‌کننده این مستند سینمایی می‌کوشند آن را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنند. در این مستند بدون استفاده از تصاویر آشنا و تکراری تلویزیون و سینما، ماجراهای مربوط به عاشورا بازسازی شده است. بخش جلوه‌های ویژه بصری این پروژه کاری خلاقانه و نو است تا آنچه از عاشورا، کربلا و عظمت نهضت امام حسین (ع) مقابل چشمان مخاطب قرار می‌گیرد بدیع و تازه باشد.

جهان بیگلری ادامه داد: یکی از اولویت هایمان تولید مجموعه دفاع مقدسی «دا» به کارگردانی همایون اسعدیان است که فیلمنامه آن تمام شده و با تامین اعتبار تولید این مجموعه عظیم را آغاز خواهیم کرد.

karbala-joghrafia

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره گفت: بحث سبک زندگی و توجه به نهاد خانواده از موضوعاتی است که در این سالها در حوزه هنری پیگیر شده و سازمان سینمایی سوره از اولین نهادهای سینمایی بوده که در این بستر فیلم ساخته و به آن اقبال داشته است. فیلم‌هایی مانند «سیب و سلما»، «یه حبه قند»، «حوض نقاشی»، «میهمان داریم»، «خسته نباشید!»، «حق سکوت» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» کاملا با این دیدگاه ساخته شده‌اند و موفقیت جهانی این آثار نشان می‌دهد که ما موفق شده‌ایم سبک و الگوی اسلامی- ایرانی زندگی را در معرض دید مخاطبی وسیع بگذاریم و آن مخاطب هم این تصویر معصومانه، سالم و انسانی را پسندیده است.

وی درباره اکران عمومی «میهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور گفت: مشغول کارهای تبلیغاتی فیلم هستیم و برای اکران عمومی این فیلم آمادگی داریم. «میهمان داریم» چند روز بعد از عاشورا و به سرگروهی سینما استقلال اکران می‌شود. این فیلم درباره سبک زندگی و خانواده شهدا است و با نگاهی به نیمه شعبان و اهمیت موضوع انتظار در مکتب شیعه ساخته شده است. «میهمان داریم» تاکنون و در نمایش‌های ویژه ای که داشته با استقبال مواجه شده و این امیدواری وجود دارد که در اکران هم مورد توجه خانواده ها قرار بگیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>