سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب

برخلاف تصور اولیه ضرغامی عملکرد خوبی داشت/ تاسیس شبکه‌های جدید موازی‌کاری بود

mehran-maham

تهیه‌کننده مجموعه «خانه به دوش» به عملکرد عزت الله ضرغامی در صدا و سیما نمره قبولی داد.

تهیه‌کننده مجموعه «خانه به دوش» به عملکرد عزت الله ضرغامی در صدا و سیما نمره قبولی داد.

مهران مهام تهی‌کننده تلویزیون درخصوص ارزیابی عملکرد صدا و سیما در دوران ریاست عزت الله ضرغامی گفت : طبیعی است که هر شخص در دوران ریاست خود عملکرد مثبت و منفی را توامان دارد. من در دوره ایشان حدود ۱۰ جایزه دریافت کردم ، اما سال‌های اخیر یک مقدار به بدنه نمایشی در سازمان کمتر توجه می‌شد و نظارت آنچنانی صورت نمی گرفت، اما در این دوران آثار فاخر و الف ویژه قابل توجهی هم تولید شد و به نظرم بر خلاف تصوری که اوایل حضور مهندس ضرغامی می‌شد، وی عملکرد مناسب و قابل قبولی داشت.

وی درباره ایجاد شبکه‌های جدید در سال‌های اخیر گفت : ابتدا که شبکه «آی فیلم» با دو زبان فارسی و عربی وارد عمل شد ، جالب بود و خوب پیش آمد، اما در ادامه وقتی که شبکه‌هایی مانند «نمایش» و «تماشا» افزوده شدند به عنوان یک برنامه ساز احساس کردم که موازی کاری صورت گرفته و یک برنامه که برای شبکه‌ های اصلی و سراسری تولید شده، دست به دست در این شبکه های می‌چرخد و تکرار می‌شود. من دلیل این امر را نمی فهمم.

مهام ادامه داد: در کشورهای دیگر شرایط به گونه ای است که هر شبکه تولیدات منحصر به خود را دارد، در صورتی که حیات شبکه های جدیدی که در صدا و سیما تاسیس شده به شبکه‌های اصلی و سراسری بند است و اگر برنامه های آنها نباشد، این شبکه‌ها نمی توانند نفس بکشند. با توجه به هزینه‌های تاسیس و مسائل تحریم بهتر بود که شبکه «آی فیلم» فعالیت می‌کرد و هزینه تاسیس این شبکه ها را برای تولیدات جدید صرف می‌کردند تا همان تولید انحصاری شکل می گرفت.

تهیه‌کننده «خانه به دوش» در ادامه افزود: ما در زمینه تولید زیرساخت های خوبی ندارم و نیروهای متخصص به اندازه کافی وجود ندارد که تلاش آنها منجر به تولید آثار مناسب شود، منظور از این که نداریم نویسنده و کارگردان بسیار خوب است. پولی که از بیت المال برای ساخت یک برنامه تولید می‌شود، هدر نرود و مردم برای تماشای تکرار آن رغبت داشته باشند و به این صورت است که آرشیو ما هم به یک خزانه گران‌بها تبدیل می‌شود. مجموعه ای که امروز با هزینه کمی ساخته شده ، ۱۰ سال دیگر همان مجموعه را باید با هزینه ای چند برابر تولید کرد و زمانی که بتوانیم در سال‌های دیگر هم این تولیدات را برای مخاطب پخش کنیم و استقبال شود ، آن مجموعه موفق بوده و سرمایه هم هدر نرفته است.

مهام درباره افرادی که معتقدند یک عده خاص در سازمان فعالیت می‌کنند گفت: به نظرم کسانی که مدام در حال غر زدن هستند باید بدانند اگر در این عرصه رقیب بهتری وجود داشته باشد، ناخودآگاه جذب شده و دیگری را پس می زند. پس کسانی هم که در حال حاضر مستمر کار می‌کنند، عملکرد خوبی داشته اند و تولیداتشان مقبول مخاطب بوده است. به جای این بهانه‌ها اگر توان تولید آثار بهتر وجود دارد باید وارد عمل شوند.

وی درباره فعالیت پراکنده برخی‌ها در شبکه های گوناگون گفت: من خیلی معتقد نیستم که یک تهیه کننده یا کارگردان در چند شبکه حضور داشته باشد و فکر می‌کنم باید با راهبرد و اهداف یک شبکه کار کرده و با دیگر شبکه‌ها به رقابت بپردازند ، همانطور که من خود را تهیه کننده شبکه سه می دانم و به نوعی به این شبکه عرق دارم ، البته یک عده هم برای کار تجاری وارد شبکه‌های دیگر می‌شوند که فکر می کنم باید با نظارت بیشتر این تعصب و عرق شبکه‌ای را ایجاد کنند تا در آینده تبعات مثبتی را شاهد باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>