سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آبان ۱۳۹۳ در ۸:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب

درباره حضور ۱۰ ساله ضرغامی در صدا و سیما/ تولید برنامه‌های چالشی و توجه به بخش‌های خبری

zarghami1

در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیما بخش‌های خبری گسترش و تعداد برنامه‌های چالشی افزایش یافت.

در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیما بخش‌های خبری گسترش و تعداد برنامه‌های چالشی افزایش یافت.

سوره سینما – میثم محمدی: بهار سال ۱۳۸۳ بود که علی لاریجانی پس از ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما، جای خود را به چهره‌ای داد که در آن دوران برای اهالی فرهنگ و رسانه ناشناخته نبود. عزت‌الله ضرغامی معاونت صدا و سیما در امور استان‌ها و حقوقی مجلس را رها کرد و تکیه بر حساس ترین پایگاه فرهنگی و مردمی کشور زد. بی شک گمانه زنی هایی براساس شناخت از او و سوابقش وجود داشت و از گوشه و کنار شنیده می شد که ضرغامی عملکرد خوبی نخواهد داشت و سیاست احتیاط و بستگی فضای صدا و سیما را پیش خواهد گرفت و عده ای دیگر او را شایسته چنین سمتی می دانستند.

ضرغامی که تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران تمام کرده بود و دوره ای نیز در سمت معاون سینمایی وزارت ارشاد فعالیت می کرد ، آمده بود تا فضایی نو را ایجاد کند و به نوعی حضور او فصل پوست اندازی سازمان صدا و سیما باشد. او در ابتدای امر با جلساتی که با اقشار مختلف برنامه سازان و هنرمندان داشت نوید این را داد که قرار است تعاملی سازنده صورت بگیرد و شاهد برنامه ها و عملکرد متناسب با شرایط جامعه از سوی رسانه تلویزیون و رادیو و جذب اکثریت هنرمندان و برنامه سازان باشیم.

بی تردید حضور او با تغییراتی نیز همراه بود ، زیرا رسانه ملی باید در فضایی تازه تر و البته به مراتب دشوار تر از گذشته در جایگاه یک رسانه همسو با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و پویاتر از گذشته حرکت می کرد . از آنجایی که می توان حضور او در سمت ریاست سازمان صدا و سیما را مقارن با تغییر دولت و در واقع تفکر قالب سیاسی در جامعه دانست ، پس مشاهده نسخه های جدید برنامه سازی و مشی جدید در بخش های گوناگون محتمل به نظر می رسید . از طرفی هم ظهور رسانه های جدید در فضای سایبر و همچنین مبحث نفوذ روز افزون شبکه های ماهواره ای در واقع بخشی از تک صدایی رسانه های دولتی تلویزیون و رادیو را تحت الشعاع قرار می داد و به نوعی رقبایی را ایجاد می کرد ، پس باید با احتیاط بیشتر و راهبردی تازه تر وارد عمل می شد.

دوران ۵ ساله ابتدایی ضرغامی با تلاش های بسیاری همراه بود و جایگاه او را بعنوان رییس سازمان صدا و سیما تثبیت کرد و نگاههای مثبت بیشتری را از سوی طیف های مختلف به سوی خود جلب نمود . ظهور برنامه‌های جدید چالشی و گفتگو محور ، نگرش جدید به کارکرد بخش‌های خبری مختلف و بهره گیری از جوانان ، تولید سریال‌های فاخر و باز شدن فضای سریال سازی با مضامین مختلف و لحاظ کردن سلیقه های فرهنگی در اقشار مختلف که تا حد توان صورت پذیرفت و دوره ۵ ساله آرامی را برای او به ارمغان آورد ، هر چند که در کنار این مزیت هایی که بر شمرده می شد ، انتقاداتی همچون بها دادن بیش از حد به برخی از بخش ها ، حضور مدیران بی دانش در سمت های غیرمرتبط و همچنین عدم مدیریت صحیح مالی نیز صورت می گرفت تا اینکه در واپسین سال از اولین دوره حضور ضرغامی در سمت ریاست صدا و سیما ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت این سازمان رسانه ای در ایجاد شور و نشاط در راستای برگزاری انتخابات و همچنین برگزاری مناظره های سیاسی و برنامه های دیگری با این فضا ضرغامی را با چالشی جدید مواجه کرد که در ادامه باز هم دسته ای عملکرد او را در ایام حساس انتخابات تحسین می کردند و عده ای نیز مخالف بودند تا پس از آن گمانه زنی ها مبنی بر خداحافظی او پس از دوره ۵ ساله اش به گوش برسد .

zarghami2

اما با تمام اینکه باز هم گروهی به عملکرد ضرغامی نمره قبولی می دادند و عده ای نیز او را متهم به جانب داری از تفکر و گروه خاصی می کردند ، در نهایت او با حکم رهبر معظم انقلاب در سمت خود ابقاء شد و در آن حکم هم به تلاش بیشتر و مرتفع کردن برخی از کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت تشویق شده بود. با شروع دوره جدید ریاست ضرغامی ، سازمان صدا و سیما با بحران اقتصادی مواجه شد و همین نکته در بسیاری از بخش‌های این سازمان از لحاظ کمیت و کیفیت تاثیرگذار بود تا روز به روز انتقادات بیشتر شود ، هر چند که یکی از مهمترین اقدامات ضرغامی در دوره جدید ایجاد بیش از ۱۰ شبکه جدید رادیو و تلویزیون بود که تولید و محتوای این شبکه‌ها دوباره محل بحث مخالفان و موافقان قرار گرفت و مساله اقتصادی را به مهمترین چالش پیش روی صدا و سیما تبدیل کرد. در سال‌های اخیر با جذب و پخش اسپانسر به طرق مختلف موجب خدشه دار کردن جایگاه تبلیغات در سازمان صدا و سیما شده و منتقدان بیشتری را به صف مخالفان عملکرد ضرغامی اضافه کرده است.

با این وجود طبیعی بود که برای مدیریت چنین شرایطی و در واقع بهبود وضعیت اقتصادی سازمان صدا و سیما در کنار فاکتورهایی همچون تجربه ، دانش مدیریت و اصلح بودن ، نیاز به حضور یک فرد با شاخصه مدیریت اقتصادی صحیح بوده است که در نهایت از میان غلامعلی حدادعادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نماینده مجلس شورای اسلامی )، سیدمحمد حسینی (وزیرفرهنگ و ارشاد دولت دهم) محمدحسین صفار هرندی ( وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم)، محمد سرافراز (معاون بخش برون مرزی صدا وسیما) و علی دارابی (قائم‌مقام سازمان صدا و سیما) حضور محمد سرافراز معاون برون مرزی این سازمان و عضو شورای عالی فضای مجازی قطعی شود و حالا قرار است او در این شرایط پر فراز و نشیب راه را ادامه دهد. باید منتظر ماند و دید که در آینده این مدیر با تجربه‌ای که یکی از مهمترین ویژگی‌های او را مدیریت صحیح اقتصادی می‌دانند در این پست حساس چگونه عمل خواهد کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>