سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ آبان ۱۳۹۳ در ۱:۱۴ ب.ظ چاپ مطلب

رضایت همسر شهید دوران از «هم‌هوایی»/ روایت وجوه ناگفته زندگی همسر شهید

afsaneh-mahian

کارگردان «هم‌هوایی» رضایت همسر شهید دوران از تماشای این نمایش را مایه دلگرمی خود و گروهش می‌داند.

کارگردان «هم‌هوایی» رضایت همسر شهید دوران از تماشای این نمایش را مایه دلگرمی خود و گروهش می‌داند.

افسانه ماهیان کارگردان و بازیگر تئاتر به سوره سینما گفت: نمایش «هم‌هوایی» در اولین ماه های سال ۹۳ در تالار حافظ اجرا شد و با اینکه فقط ۳۰ شب اجرا داشتیم، با استقبال بالای مخاطب روبرو شدیم. همین موضوع بهانه ای شد تا تصمیم بگیریم دوباره یک اجرای ۳۰ روزه را برای دوستداران تئاتر تدارک ببینیم. با این تفاوت که باران کوثری به جای سارا بهرامی در نقش لیلا اسفندیاری ظاهر می‌شود. خانم بهرامی این روزها بر سر فیلمبرداری است و برای تمرین و  اجرا نمی‌توانست گروه را همراهی کند، به همین دلیل بازیگر دیگری را جایگزین ایشان کردیم.

وی ادامه داد: در انتخاب باران کوثری نیز جوان بودن او سهم زیادی داشت. او یک بازیگر دهه شصتی است و من بر این فاکتور تأکید زیادی داشتم. لیلا اسفندیاری کسی بوده که لحظه‌های تاریخی این مرز و بوم مانند انقلاب اسلامی و سال‌های جنگ را به خاطر داشته است. او یک جوان کوهنورد بوده که با دغدغه های امروزی زندگی می‌کرده و تنها ۵ سال از فوت او می گذرد. به همین دلایل می‌خواستم بازیگری جایگزین شود که به خوبی ویژگی‌های این دختر را بازتاب دهد. فرق این کاراکتر با دو کاراکتر دیگر این نمایشنامه در این است که برای عامه مردم کمتر شناخته شده بود و فکر می کنم ایفای نقش او هم برای باران کوثری و هم برای من به عنوان کارگردان اثر، چالش خوبی است و می تواند یک تجربه بکر به حساب بیاید.

این بازیگر و کارگردان افزود: نمایشنامه اولیه خانم صدری ۵ شخصیت داشت و ما برای اجرا، به سه مورد آنها یعنی شهلا جاهد، همسر شهید دوران و لیلا اسفندیاری بسنده کردیم. آن دو شخصیت دیگر هم شخصیت‌های مستند و البته کمتر شناخته شده ای بودند. رویکرد من و گروه برای پرداختن به این قصه ها برجسته کردن ویژگی های انسانی ماجراها بود و به همین دلیل شخصیت‌های نمایش به طور مستقیم به نام‌هایی مثل عباس دوران یا ناصر محمدخانی اشاره نمی‌کنند. در کشور ما زنان زیادی وجود دارند که سرنوشتشان به اعدام ختم شده یا همسران شهید بی‌شماری در کنارمان نقس می کشند. ما نیز به عنوان کسانی که می خواستیم واقعیت زندگی چنین افرادی را به تصویر بکشیم تلاش کردیم نگاه کلی به اصل چنین غم و رنج و سرگذشت‌هایی داشته باشیم. در دوره قبلی اجرای نمایش، همسر شهید دوران به تماشای کار ما نشستند و خدا را شکر بسیار از آن رضایت داشتند و گفتند ما موفق شده‌ایم به زوایای پنهانی از شخصیت شهید دست پیدا کنیم که تا پیش از این کسی به سراغ آن نرفته بود. در کشور ما معمولا روایت‌های کلیشه ای از زندگی بازماندگان شهدا وجود دارد و ما تلاش کردیم متفاوت با این نگاه و روند عمل کنیم.

ham-havayee

ماهیان گفت: حضور باران کوثری به هر حال تغییراتی جزئی را در نحوه رابطه سه بازیگر با یکدیگر در پی دارد. باران کوثری معمولا با پیشنهاد تازه برای هر نقش و گروه نمایشی، سر کار حاضر می‌شود. به همین دلیل شاید بازی‌ها با ویژگی های جدید نسبت به نمایش قبلی همراه باشد، اما به جز این موضوع، تفاوت دیگری را در نمایش شاهد نخواهیم بود. برای صحنه و دکورمان در زمان اجرای دوره اول بسیار فکر شده بود و این بار هم در سالن اکو همان طراحی را پیاده خواهیم کرد.

کارگردان «هم هوایی» درباره برنامه‌های کاری آینده خود گفت: در تلاش هستم نمایش «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» نوشته نغمه ثمینی را که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد، امسال در تئاتر شهر روی صحنه بیاورم.

دوره جدید نمایش «هم هوایی» از ۱۱ آذرماه برای ۳۰ روز آغاز می‌شود و پیش فروش بلیت آن از هم اکنون در سایت تیوال قابل پیگیری است. الهام کردا، ستاره اسکندری و باران کوثری بازیگران این نمایش زنانه هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>