سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

کتاب «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی» فردا در کتاب‌فروشی‌ها

beheshti-ketab

کتاب «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (دهۀ شصت)» فردا در کلیه شهر کتاب‌ها و کتاب فروش‌های تهران توزیع می‌شود.

کتاب «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (دهۀ شصت)» فردا در کلیه شهر کتاب‌ها و کتاب فروش‌های تهران توزیع می‌شود.

سوره سینما- این کتاب شامل مقالات، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های سیدمحمد بهشتی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در یک دوره ۱۰ ساله مدیریتی وی است. در این کتاب ۴۹۵ صفحه‌ای کوشیده شده مقالات و گفتگوهای این مدیر و نظریه پرداز سینمایی برای تحلیل و بازخوانی مجدد در دسترس علاقمندان سینما قرار بگیرد. کتاب پیش از آغاز مطالبش، یک مقدمه هم به قلم سید محمد بهشتی با عنوان «چرا دهۀ شصت؟» دارد.

نشریاتی که آقای بهشتی در آن مقاله یا مصاحبه داشته اند عبارتند از فصلنامه قاموس – ماهنامه فیلم – روزنامه رسالت – روزنامه سلام – روزنامه کیهان – روزنامه اطلاعات – کیهان هوایی- فصلنامه فارابی- مجله گزارش فیلم.این کتاب به همت محمود ارژمند و محمدعلی حیدری گردآوری و تدوین شده است.

بریده‌ای از پیشگفتار این کتاب را بخوانید: روشن است که برای بررسی یک دوره تاریخی، چه در سینما و چه در حوزه‌های دیگر، تحلیل‌ها و نظرها باید بیش از اینکه مبتنی بر سخنان افواهی و شایعات باشد، بر اساس نوشته‌ها، گزارش‌ها و سخنان متولیانِ آن دوره باشد. از ابتدای روی کار آمدن مدیران سینمایی از سال‌های اولیه دهه شصت تا سال‌های اولیه دهه هفتاد تاکنون، قضاوت‌های بسیاری راجع به مدیران و سیاست‌های سینمایی آن دوره صورت گرفته است. اکنون که به منابع دست اول رجوع می‌کنیم آشکار می‌شود که اغلب قضاوت‌هایی که شهرت یافته‌اند و به ویژه از زبان نسل سومی‌ها تکرار می‌شوند، ناشی از عدم شناخت مقوله مدیریت و سیاست‌گذاری سینمایی و عدم اشراف به زوایای مختلف آن دوران بوده است.

تردیدی نیست که یکی از ابعاد بررسی سینمای دهه شصت، دست‌یابی به نگاه مدیران سینمایی آن زمان به مقوله سینما است و طبیعتاً برای دریافت آن‌ها نیز لازم است بخوانیم، تحقیق و بررسی کنیم تا دریابیم که آن‌ها چه دیدگاه‌هایی داشتند. یکی و شاید مهم‌ترین راه فهم این مسئله از طریق نوشته‌ها و گفت‌و‌گوهای مستقیم آن‌ها است. برای علاقه‌مندان به سینما، پژوهش‌گران و کسانی که می‌خواهند به نوعی تاریخ آن دوره را بدانند، دسترسی به چنین منابعی چندان آسان نیست. برای سهولت بخشیدن به این کار و قرار دادن آن‌ها در کنار هم، به سراغ نوشته‌ها و مصاحبه‌هایِ سیدمحمّد بهشتی رفتیم، کسی که بی‌تردید در شکل‌گیری این دوران نقشی تعیین‌کننده داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>