سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب

استقلال بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر مثبت است/ حرف‌های موسوی درباره جشنواره امسال

gholamreza-moosavi

تهیه‌کننده باسابقه سینما استقلال بخش بین‌الملل از بخش سینمای ایران را اقدامی مثبت می‌داند.

تهیه‌کننده باسابقه سینما استقلال بخش بین‌الملل از بخش سینمای ایران را اقدامی مثبت می‌داند.

غلامرضا موسوی به خبرنگار سوره سینما گفت: جدایی بخش بین‌الملل از بخش داخلی جشنواره فیلم فجر اتفاقی مبارک است که باید چند سال پیش رخ می‌داد. پیش از این بخش بین‌الملل جشنواره زیر سایه بخش داخلی قرار داشت و آن طور که شایسته بود، دیده نمی‌شد. برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر و برلین باعث شده بود با وجود صرف هزینه فراوان برای برپایی بازار فیلم و دعوت از میهمانان خارجی برای حضور در جشنواره و بازار، دستاوردی که نصیب سینماگران ایرانی می‌شود ناچیز باشد. سینمای ایران سابقه برپایی جشنواره فیلم تهران، به عنوان جشنواره ای با درجه الف را در کارنامه دارد، با توجه به همان معیار و ملاک‌هایی که اهمیت و اعتبار جشنواره‌های درجه یک با آن سنجیده می شود جشنواره بین المللی فیلم فجر یک جشنواره درجه الف و ب نبوده. استقلال بخش بین الملل به ارتقای هر دو بخش داخلی و بین‌المللی کمک می‌کند و باعث می‌شود بخش بین‌الملل از حالت برنامه پرکن و رفع تکلیف خارج شده، صاحب اعتبار و هویت شود.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اعلام شده، قرار است در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم و در بخش نگاه نو ۱۱ فیلم روی پرده بروند. نمایش ۳۳ فیلم در این دو بخش مهم رقمی قابل قبول است. قرار نیست در یک جشنواره تمام تولیدات سینمایی نمایش داده شوند. کدام جشنواره چنین رویکردی دارد و همه تولیدات یک سال آن کشور را نمایش می‌دهد؟ در هر دوره از جشنواره فیلم فجر معمولا ۲ تا ۴ فیلم در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود و با احتساب آن ۳۳ فیلم، به نظر نمی‌رسد آنچه قرار است نمایش داده شود، همه بضاعت سینمای ایران نباشد.

این تهیه‌کننده افزود: البته می‌توان به شیوه دیگری هم جشنواره را برگزار کرد و تمام تولیداتی که پروانه نمایش دریافت کرده‌اند، را اکران کرد، اما در آن شیوه نیازمند زمانی بیشتر برای دیده شدن و داوری آثار هستیم. در ضمن این نکته را نباید فراموش کرد که تعدادی از تولیدات سینمایی هر سال برای جشنواره ساخته نمی‌شوند و اصلا نمایش آنها در این رویداد سینمایی مد نظر تولید کنندگان این آثار نیست.

موسوی گفت: جشنواره برگزار کردن آدابی دارد. نمی‌توان به این نکته بی‌توجه بود و با سفارش، توصیه و رابطه آثاری را به بخش‌های مختلف وارد کرد و شانیت جشنواره را زیر سوال برد. به نظر می‌رسد تغییرات سی و سومین جشنواره فیلم فجر راهی برای برگرداندن شان و اعتبار حرفه‌ای به این جشنواره است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>