سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ آبان ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب

بازیگری سینما را با «میهمان داریم» آموختم/ فضای خانوادگی بر فیلم حاکم است

mohamad-sadeghi1

محمد صادقی بازی در فیلم سینمایی «مهمان داریم» را کلاس بازیگری برای خود می‌داند.

محمد صادقی بازی در فیلم سینمایی «میهمان داریم» را کلاس بازیگری برای خود می‌داند.

صادقی یکی دوقلوهای فیلم سینمایی «میهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور به سوره سینما گفت: بعد از مشاهده بازخوردهای خوب تماشاگران حرفه ای سینما در جشنواره فجر گذشته، «میهمان داریم» را چند هفته قبل در دانشکده شهید بهشتی در کنار دانشجویان به تماشا نشستیم. در کنار کسانی که در رده سنی هجده تا بیست و پنج سال قرار داشتند و جنگ را درک نکرده بودند، اما همه آنها تا انتها فیلم را تماشا کردند. بعد از مراسم از همصحبتی با آنان متوجه شدم فیلم را دوست داشته‌اند، ضمن اینکه هیچکس سالن را قبل از تیتراژ پایان ترک نکرد.

وی افزود: من و برادرم متولد سال ۶۰ هستیم و در دوران جنگ سن و سال کمی داشتیم، اما همان خاطرات باقی مانده در ذهن شامل حملات هوایی به تهران و … تا حدی به ارتباط گرفتن ما با فضا کمک کرد، اما جنس این فیلم و به طور کلی فیلم هایی که در سال های اخیر در سینمای دفاع مقدس ساخته می شوند به گونه ای است که برای درک کردن آنها حتما نیازی نیست آن اضطراب را تحمل کرده باشی. رویکرد جدیدی که به سینمای دفاع مقدس ایجاد شده مفاهیم و موضوعات خود را به جایی فراتر از زمین‌های خاکی پوشیده شده از تانک و سنگر برده است. حالا ما درباره تبعات این اتفاق تلخ سال‌های دور حرف می‌زنیم. تبعات جسمی و روحی که هنوز در میان عده ای از ما دیده می شود.

محمد صادقی همچنین گفت: راهنمایی های آقای عسگرپور و خانم رنگرزان سهم زیادی در موفقیت ما داشت. آنها یک نگاه خانوادگی به کلیت فیلم داشتند، یعنی فضا را طوری فراهم کردند که ما باور کنیم به اتفاق مادر و پدر و خواهر و برادرمان در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنیم و حتی فضای سوررئال فیلم را از یاد می‌بردیم تا درست شبیه یک خانواده ایرانی باشیم. نمی‌خواهم حرف های کلیشه ای بزنم اما واقعا بودن در کنار پرویز پرستویی و کارگردان فیلم و همچنین دیگر دوستانی که همه حرفه ای بودند برای ما شبیه یک کلاس بازیگری بود. آنچه که دانشجویان امروز طی یک دوره چهار ساله می آموزند، ما با چند ماه فیلمبرداری فرا گرفتیم و از این بابت از همه دوستان ممنونیم.

mohamad-sadeghi2

بازیگر جوان «میهمان داریم» تأکید کرد: البته شروع بازیگری ما به فیلم آقای عسگرپور بر نمی گردد. ما بازی مقابل دوربین و بازیگری سینما را با این فیلم فرا گرفتیم، اما پیش از آن اصل این هنر را کسی مثل فرهاد آییش در نمایش کرگردن که سال ۸۷ روی صحنه رفت، به ما یاد داده بود. تئاتر به حق، مادر همه هنرهای نمایشی است و من و برادرم هیچ وقت آن روزهای ابتدایی کارمان را فراموش نمی کنیم. بعد از «گرگدن» در «زخم شاخه حوا» اثر حسین قناعت بازی کردیم. بعد از آن هم ما را برای تله فیلم «معلم کوچولو» دعوت کردند. نمایش «پاگرد» را هم با آقای قاسم زاده تجربه کردیم. تئاتر با همه وقت گیر بودن و بی‌پولی، لذت بازیگری را برای هنرمند به همراه دارد و ما خیلی خوشحالیم که از این تجربه بی بهره نبوده‌ایم.

محمد صادقی درباره اینکه آیا قرار است در فیلم‌های بعدی هم به اتفاق برادرش در نقش دوقلوها ظاهر شود، توضیح داد: واقعیت این است که شاید اگر من و مهدی دوقلو نبودیم اصلا بازیگر نمی‌شدیم و فرصت بودن در کنار بزرگان این حرفه برایمان فراهم نمی شد، اما حالا که چند سالی از شروع کارمان می‌گذرد فکر می کتم دیگر وقت آن رسیده که هر یک به صورت مستقل بازی کنیم و اینطور نباشد که همه کارگردانان ما را برای ایفای نقش برادران دوقلوی فیلم بخواهند. این موضوع را ما در نشست رسانه ای «میهمان داریم» هم اعلام کردیم و امیدوارم به گوش دوستان سینمایی و تلویزیونی رسیده باشد، چون واقعا در حال حاضر این دو نفره بازی کردن‌ها تبدیل به یکی از دغدغه های جدی ما شده است.

صادقی در پاسخ به این سوال که او و برادرش چگونه به گروه «میهمان داریم» پیوسته‌اند گفت: ما برای سریال داریوش فرهنگ قرارداد بسته بودیم. سریالی به نام «همه خانواده من» که عید امسال از تلویزیون پخش شد. ۵ روز از بستن قرارداد نگذشته بود که از دفتر آقای محمدی تماس گرفتند و گفتند بیایید برای فیلم آقای عسگرپور. ما نگران اخلاق حرفه‌ای‌مان بودیم، اما این موضوع را آقای محمدی و آقای عسگرپور خودشان با آقای فرهنگ حل و فصل کردند و خدا را شکر ما هم به این فیلم پیوستیم. این روزها من و مهدی ضمن خوشحالی از اکران شدن «میهمان داریم» در حال تمرین برای نمایش دانیال شهریاری هستیم که متنی است از آرتور میلر. راستش هیچ وقت نمی توانیم از تئاتر دور بمانیم.

فیلم «میهمان داریم» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و با کارگردانی محمدمهدی عسگرپور درباره زن و مرد پا به سن گذاشته‌ای است که برای پذیرایی از میهمان عزیزی به تکاپو افتاده‌اند. آهو خردمند، پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، بهروز شعیبی و مهدی و محمد صادقی بازیگران اصلی این اثر سینمایی هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>