سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

جای خالی سینمای دفاع مقدس در جشنواره فجر/ سینمای جنگ مدیون «شیار ۱۴۳»

hamed-hoseini

تولید فیلم سینمایی «سرو زیر آب» وابسته به دریافت بودجه است و به همین دلیل این پروژه هنوز آغاز نشده است.

تولید فیلم سینمایی «سرو زیر آب» وابسته به دریافت بودجه است و به همین دلیل این پروژه هنوز آغاز نشده است.

حامد حسینی با اعلام این مطلب به سوره سینما گفت: امسال در جشنواره فیلم فجر جای خالی ژانر دفاع مقدس به وضوح حس می‌شود و این مساله به نبود مدیریت صحیح برمی‌گردد. در هر دوره برگزاری، برای نشان دادن قدرت جشنواره باید آثار سینمایی از همه ژانرها حضور داشته باشد تا غنای بزرگترین رویداد سینمایی کشور را به رخ بکشد. با توجه به فیلم هایی که این روزها در حال تولید و راغب به حضور در جشنواره هستند بعید می دانم مجموعه کاملی در جشنواره فیلم فجر ارائه شود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: توجه این دوره به مساله داعش و تولید آثاری در این زمینه قابل قبول است چون موضوع روز است و سینما باید فرزند زمانه خویش باشد، ولی به نظر من اینکه بتوانیم فیلم عظیمی دراین زمینه بسازیم بدون توجه به این نکته که مساله داعش هنوز در تمام ابعاد مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته و سینمای ایران اشراف کاملی بر موضوع ندارد جای بحث و بررسی دارد، اما به هر حال بی توجهی به سینمای دفاع مقدس نکته ای است که به هیچ وجه جای توجیه ندارد.

وی افزود: همانطور که مسئولان ادعا دارند دفاع مقدس پیشانی فرهنگی ماست باید در عمل هم هزینه های این ادعا را ثابت کنند. این هزینه صرفا اقتصادی نیست بلکه باید حمایتشان را اجرایی کنند و حمایت بیشتر معنوی باشد. از طرف دیگر هم بخش مقابل باید این مطالبه را علنی کند که چرا امسال جشنواره فیلم فجر ضعیف عمل کرده و ژانر دفاع مقدس حضور ندارد؟ مگر نمی‌گوییم هرچه داریم همه از برکات جنگ و شهداست؟ پس چرا در عمل این ادعا اثبات نمی‌شود؟ آیا موضوع داعش که حتما هم باید به آن توجه کرد می‌تواند بر هشت سال دفاع مقدس تاثیر بگذارد و این ژانر نادیده گرفته شود؟

حامد حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در دوره مدیریت جدید، شورای فارابی تغییر چندانی نکرده و به جز ورود برخی مسئولین همه همان تصمیم‌گیرندگان قبلی هستند اما رویکردها به شدت تغییر کرده و در فضای اقتصادی و حمایتی متاسفانه ضعیف‌تر از گذشته شده است. کسی که بر مسند قدرتی می‌نشیند به خاطر نوع تفکر و شناختی که از خود به دیگران می‌دهد توقع ایجاد می‌کند. بر اساس همین شناخت ما توقع داریم این مدیریت به سمت منطق و عقل‌گرایی که مدعی آن است،برود و تنها در قالب شعار باقی نماند.

حسینی گفت: بر خلاف این دوره سال گذشته ژانر دفاع مقدس حضوری پررنگ در جشنواره فجر داشت. «شیار ۱۴۳» یکی از افتخارات سینمای دفاع مقدس محسوب می‌شود که در جشنواره رونمایی شد. این ژانر قابلیت آن را دارد که باعث دیده شدن بازیگران و شهرتشان شود، اما در مورد این فیلم کاملا بر عکس بوده و سینمای دفاع مقدس مدیون بازیگر آن است. حضور این بازیگر به طور قطع در دیده شدن فیلم موثر بوده است. سینمای دفاع مقدس مدیون دو بانوی بازیگر و کارگردان است و «شیار ۱۴۳» بعد از این بخشی از تاریخ مصور دفاع مقدس است که هرکس برای شناخت مادران شهید به آن استناد می‌کند.

وی ادامه داد: «سرو زیر آب» درباره شهدای گمنام، ایران‌هراسی و اهمیت به اقوام و مذاهب و اقلیت‌ها است، ولی نمی‌دانم چرا کسی برای تولید آن همراهی نمی‌کند؟ آیا این موضوعات باید دغدغه مدیریت فرهنگی ما باشد یا نباشد؟ در صحبت مدیران از دغدغه‌ها صحبت می‌شود، ولی در عمل اتفاق خوشایندی نمی‌افتد. می‌پرسیم فیلمنامه مشکل دارد؟ جواب درست و مکتوب نمی‌دهند. می‌پرسیم اشکال کار کجاست؟ جواب نمی‌دهند. اگر کسانی که بچه های جنگ هستند و دغدغه آن را دارند فیلم نسازند، پس چه کسی باید به این موضوع بپردازد؟ ساختن فیلم ارزان و بی‌دردسر را ما هم بلدیم، اما دفاع مقدس دغدغه ماست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>