سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب

مختارنامه در کارنامه جوانروح فراموش‌شدنی نیست/ نظر رفیعی‌جم درباره کارنامه فیلمبردار فقید

asghar-rafiee-jam

یک فیلمبردار باسابقه سینما، «مختارنامه» را اثری ویژه و دریادماندنی در کارنامه عظیم جوانروح دانست.

یک فیلمبردار باسابقه سینما، «مختارنامه» را اثری ویژه و دریادماندنی در کارنامه عظیم جوانروح دانست.

اصغر رفیعی‌جم به سوره سینما گفت: در جریان بودم که عظیم جوانروح مبتلا به سرطان شده و در بستر بیماری افتاده، اما امروز از شنیدن خبر درگذشت او جا خوردم و بسیار متأسفم. من این ضایعه را به خانواده جوانروح و همینطور اهالی هنر و انجمن فیلمبرداران سینمای ایران تسلیت می‌گویم. مرحوم جوانروح در این سال‌ها حضور کمرنگی در سینما داشت اما در عوض در تلویزیون خوش درخشید. مگر می‌توان سریال «مختارنامه» را با مدیریت فیلمبرداری او از یاد برد؟ او مرد بسیار مودب و نازنینی بود، حالا که این خبر را شنیده‌ام رفتار خوب او با همه، مدام در ذهنم مرور می شود. خداوند رح او را غریق رحمت کند.

وی همچنین درباره اوضاع کاری خود در روزهای اخیر افزود: از ۱۴ آبان‌ماه بر سر پروژه «یتیمخانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی حاضر شده‌ام. این فیلم هم مثل تمام آثار تاریخی، کاری پر زحمت و زمانبر است و امیدوارم نتیجه آن خوب از آب در بیاید. وقتی فیلمنامه را خواندم برای پذیرش مدیریت فیلمبرداری آن ترغیب شدم،قصه آن در صد سال قبل اتفاق می‌افتد و تجربه کارهای تاریخی این فرصت را می‌دهد که در زمان سفر کند و اوقات هیجان انگیزی رات سپری کند. می‌توانم بگویم این فیلم یکی از خاص‌ترین پروژه‌هایی است که تا امروز تجربه کرده ام.

رفیعی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمبرداری یک فیلم تاریخی به لحاظ تکنیکی تفاوتی را در کار او ایجاد می‌کند، گفت: تفاوت تنها به لوکیشن برمی‌گردد. ما برای این فیلم بعضی صحنه‌ها را در محلی واقع در شهریار می‌گیریم و بعضی دیگر را در شهرک سینمایی. دکور لوکیشن‌هایی مانند یتیمخانه، قبرستان، امامزاده و … با ابزار مختلف ساخته شده و در شهرک سکانس‌های داخلی و خارجی دیگرمان را می‌گیریم. آقای بلوندی طراح و سازنده آنها، کار خود را به طرز زیبایی انجام داده. این روزها احساس می‌کنیم زمان برایمان به سال‌ها قبل در تاریخ این کشور بازگشته است.

این فیلمبردار سینما در پایان گفت: طبیعیتا این فیلم آقای طالبی که حساسیت زیادی هم روی کار خود دارد، به خاطر سنگین بودن پروداکشن به این زودی آماده نمی‌شود و در جشنواره امسال حضور ندارد. آخرین باری که با فیلمی در جشنواره حضور پیدا کردم، سال ۸۶ برای فیلم «وقتی همه خوابیم» آقای بیضایی بود. حالا جوانانی آمده اند که ایده‌هایی نو در سر دارند و فکر می‌کنم حال و هوای جشنواره باید عوض شده باشد. من در سال های اخیر فیلمی کار نکردم که به جشنواره راه پیدا کند، اما برای همه کسانی که دوره سی و سوم آن را تجربه می‌کنند آرزوی موفقیت دارم.

اصغر رفیعی‌جم فیلمبرداری آثاری همچون «وقتی همه خوابیم»، «سگ کشی»، «طوطیا»، «اعتراض» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>