سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ آذر ۱۳۹۳ در ۹:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب

صدای کاخ جشنواره خوب نیست/ «مزارشریف» در بهترین شرایط صدابرداری شد

zahedi1

صدابردار فیلم سینمایی «مزار شریف» از کیفیت صدای فیلم‌ها در سالن نمایش برج میلاد انتقاد کرد.

صدابردار فیلم سینمایی «مزار شریف» از کیفیت صدای فیلم‌ها در سالن نمایش برج میلاد انتقاد کرد.

حسن زاهدی صدابردار باسابقه در رابطه با شرایط صدابرداری زمان تولید و پخش صدا در سالن‌ها به سوره سینما گفت: وقتی قرار است یک سالن سینما ساخته شود همه جزئیات حتی روکش صندلی ها هم بررسی می‌شود و هر موضوع ضریب جذب دارد. در برج میلاد اجزای صدا برای نمایش فیلم به درستی طراحی نشده است. مانیتورینگ مشکل دارد و همانطور که حتما مشاهده کردید یک اسپیکر بسیار بزرگ وسط سالن تعبیه شده که به هیچ وجه استاندارد نیست. این ضعف بیش از نبود علم و آگاهی، به نبود اشراف بر طراحی صوتی و امکانات برمی‌گردد.

وی افزود: به نسبت امکانات موجود کشور توقع دوستان بیش از این حرف‌هاست. با همه احترامی که برای منتقدین قائلم اما گاهی یادشان می‌رود که اینجا هالیوود نیست. وقتی من نیمه شب وسط بازار سیداسماعیل صدابرداری می‌کنم المان های غیر قابل کنترل بی‌شماری دارم که به هیچ وجه قابل حذف نیستند. اما جایی مثل هالیوود در استودیو این محیط را کامل بازسازی می‌کنند و صفر تا صد کار قابل کنترل است. نه موتوری رد می‌شود نه صدایی می‌شنوید. زمان فیلمبرداری دستگاهی دارند که وقتی چراغ قرمزش روشن می‌شود کسی نفس هم نمی‌کشد.

زاهدی گفت: زمانی که برای فیلم «استرداد» به مسکو رفته بودیم دستیار برنامه ریز ما همکار خارجی داشت که فقط بی‌سیم دست بچه ها می‌داد. وقتی فیلمبرداری شروع می‌شد از اتاق گریم و لباس گرفته تا حاضران در صحنه صدایی بلند نمی‌شد. این شرایط چطور باید مقایسه شود با اینجا که شما صداهایی در فیلم می‌شنوید که اثری جلوی دوربین ندارد؟ قطعا قابل توجیه نیست در نمای بسته فضای داخلی صدای اتوبان شنیده شود. من شرط می‌بندم اگر امکانات در اختیار ما بود خیلی بهتر از صدابردارهای خارجی عمل می کردیم و دیگر لازم نبود برای این موضوع فیلمسازان آثارشان را به استودیوهای خارجی بسپارند.

zahedi2

وی افزود: زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود ابزار و ادواتی به ایران آمد که کار را راحت کرد اما این دستگاه‌ها دیجیتال است و عمر محدودی دارد. یکی از آنها که خراب می‌شود و باید با پشتیبان خارجی تماس بگیریم می گویند این سری دستگاه از رده خارج شده. به همین خاطر من هروقت سر صحنه می روم یک دستگاه یدک همراهم می‌برم که وسط کار به مشکل برنخورم. با این همه فشاری که تحمل می‌کنیم هنوز هم نتوانستیم ثابت کنیم صدا بخشی از فیلم است و به راحتی همه زحماتمان زیر سوال می‌رود. با همه سختی پخش صدا در سالن‌ها آنقدر بد است که کار اصلا شنیده نمی‌شود.

زاهدی گفت: یکی از راحت ترین کارهای من صدابرداری «مزار شریف» بود. در یک سوله بسته دکور زده بودند و شرایط کمک فراوانی به کار من کرد چون دستم باز بود با همین امکانات حداقل بهترین کار را ارائه دهم و از این بابت باید از منوچهر شاهسواری و حسن برزیده تشکر کنم. اما هرچه صدابرداری «مزارشریف» مناسب بود در «ایران برگر» سخت ترین شرایط را داشتیم. تصور کنید کنترل ۲۵۰ سیاهی لشگر در فضای باز یک روستا با هزار رفت و آمد و بومیانی که وسط فیلمبرداری می‌خواهند با بازیگرانی که نوبتشان نشده عکس بیندازند. به هر حال سختی‌های کار ما همین است. امیدوارم روزی همه دوندگی‌ها و خواسته‌های ما به نتیجه برسد. الان برای «گینس» هم که قرارداد بستم تصورم شرایطی به همین منوال است.

وی همچنین درباره میزان کیفیت سالن‌های سینما گفت: هنوز به پردیس سینمای کوروش نرفتم اما صدا در سینما فرهنگ و پردیس زندگی بهتر از سالن‌های دیگر است. برج میلاد خیلی بد است و با پیشنهادهای تئوری که من و همکارانم زمان جشنواره می‌دهیم درست نخواهد شد. این سالن احتیاج به طراحی مهندسی دارد و باید صرفا در اختیار فیلم باشد. نه اینکه موسیقی، تئاتر و جشن‌های متفرقه در همین مکان برگزار شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>