سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آذر ۱۳۹۳ در ۱:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سال‌های اخیر محصول تلویزیون است/ انتقاد از انجمن سینمای دفاع مقدس

sheikh-tadi

پرویز شیخ طادی معتقد است نسل فیلمسازان حوزه دفاع مقدس در حال انقراض است.

پرویز شیخ طادی معتقد است نسل فیلمسازان حوزه دفاع مقدس در حال انقراض است.

این کارگردان در رابطه با جای خالی سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر به سوره سینما گفت: مشکل از فیلمسازان نیست وقتی سفارش دهنده به خاطر گرایشی که به آثار مرتبط با منطقه دارد فضا را برای فیلمش فراهم می کند حمایت های اقتصادی را هم در نظر می گیرد و فیلمساز مشکلی از نظر امکانات و تجهیزات ندارد. ساخت فیلم سینمایی در حد و اندازه سینمای دفاع مقدس دشواری هایی دارد که تا برطرف نشود عملا امکان تولید وجود ندارد. اولین نکته حائز اهمیت این حوزه اختلاف نظرات و دیدگاه ها میان فیلمسازان و تصمیم گیرندگان است.دفاع مقدس در حوزه تئاتر و تلویزیون از این جهت که چندان نیازمند تجهیزات نیست موفق تر عمل می کند اما مدیوم سینما هزینه ها و امکانات خود را می طلبد که در شرایط فعلی سینمای ایران امکان‌پذیر نیست. برای موضوعاتی در راطه با داعش هم اگر امکاناتی تعلق می‌گیرد به خاطر تحقیقات محدود احتمالا در فضاهایی محدود و قاب‌های بسته انجام می‌شود و نکته مهمتر اینکه باید دید کدام دستگاه سفارش این محصول را داده است.

وی افزود: به هر حال این روزها مسایل منطقه مورد توجه دستگاه های زیادی قرار گرفته و بنا به سیاست های هریک از آنها هزینه ایی برای چنین آثار سفارشی در نظر گرفته می‌شود چقدر است؟ این قبیل فیلمها تنها در دوشرایط ساخته می شود یا سفارش دستگاه خاصی است یا چند فیلمساز چریک بر حسب دغدغه های خود حاضر شدند به هر قیمتی فیلم بسازند. در مجموع سینمای دفاع مقدس رو به نابودی است و از شواهد امر هم پیداست ۴،۵ نفر فیلمساز از این حوزه بیشتر باقی نمانده است. باید قبول کنیم نسل فیلمسازان دفاع مقدس منقرض شده و روزی که همین عده هم کار نکنند دیگر کسی باقی نمی‌ماند. سینمای دفاع مقدس ساز و کار گسترده دارد، ولی آن ساختمان بزرگ با تعداد پرسنلی که مشغول به کارند عملا معلوم نیست چکار می‌کنند. خروجی سال های اخیر سینمای دفاع مقدس را اگر نگاه بیندازید، کارنامه جالب توجهی از فعالیت‌های ایشان ملاحظه نمی کنید.

شیخ طادی گفت: به خاطر دیدگاه ها و رویکردهای متفاوت با تصمیم گیرندگان نمی‌توان به نتیجه رسید. از طرفی مشکلاتی که در ساخت فیلم های جنگی وجود دارد آدم را فرسوده می‌کند. هیچ امتیاز و امکانی هم نسبت به ساخت سایر فیلم‌ها ندارد. توقع زیادی نیست اگر بخواهیم شرایط را سخت تر از این نکنند. یک کارگردان وقتی در این ژانر فیلم می‌سازد باید چند سال استراحت کند تا قوای رفته اش برگردد. متاسفانه همه به جای داشتن دغدغه و فراهم کردن امکانات دفترنشین شده‌اند. تعدادی هم که باید خط مشی مشخص کنند افرادی با افکار کلیشه و قدیمی هستند که راهکارشان به درد سینمای امروز نمی‌خورد. با این تفاسیر جای خالی فیلم‌های حوزه دفاع مقدس در جشنواره فجر دور از انتظار نیست و در سال های اخیر هر فیلمی هم که ساخته شده تلویزیون متولی تولید آن بوده. ساختمانی که بدین منظور بنا شده را بهتر است اجاره بدهند، اقلا پولش به سینما تزریق شود.

وی گفت: «روزهای زندگی» که جوای متعددی از جشنواره گرفت محصول سیما فیلم بود، «شکارچی شنبه» را دفتر فیلم آوینی حمایت کرد و «شیار ۱۴۳» که سال گذشته توجه عده بسیاری را به خود جلب کرده محصول شبکه یک است. با این حساب نهادهای سینمایی چه خروجی داشتند؟ آنچه بر همه مسلم است اینکه سینما بودجه ندارد و از نهادی مثل فارابی نمی‌توان انتظار داشت حمایت مالی کند. الان زمان ارزان‌نویسی است. باید فیلمنامه‌ای نوشته شود که امکان اجرایی شدنش وجود داشته باشد. من هم از سینما توقعی ندارم و ترجیح می‌دهم این روزها به نوشتن و خواندن و تحقیق بگذرانم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>