سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۳ ق.ظ چاپ مطلب

توضیح جلیل سامان درباره مجموعه «چمران»/ باید چمران به عنوان میراث بشری به دنیا معرفی شود

jalil-saman1

کارگردان مجموعه «ارمغان تاریکی» از شهید مصطفی چمران به عنوان یک شخصیت جهانی یاد کرد.

کارگردان مجموعه «ارمغان تاریکی» از شهید مصطفی چمران به عنوان یک شخصیت جهانی یاد کرد.

جلیل سامان تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس درباره مراحل نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «چمران» و تولید آن به سوره سینما گفت: فیلمنامه همچنان در حال نگارش است و تا اوایل سال آینده طول خواهد کشید. همزمان پیش تولید را آغاز کرده‌ایم و بررسی لازم در جهت شناسایی مکان‌های فیلمبرداری، برآورد هزینه‌ها و پیش بینی عوامل مورد نیاز و مسائل اساسی دیگر در حال انجام است.

وی درباره اقدامات دیگری که در پیش‌تولید همزمان با نگارش انجام می شود ادامه داد: در کشورهای صاحب سینما یک عنوان حرفه ای وجود دارد به نام طراحی تولید که ما این عنوان را در سینمای خودمان نداریم ، لذا ما فعلا عنوان پیش تولید صفر را انتخاب کردیم و در قالب آن به امکان سنجی دقیقی در خصوص چگونگی نگارش متن، بررسی لوکیشن های مورد نظر در فیلمنامه همچون مقاطع مربوط به آمریکا و لبنان و سنجش منابع و هزینه‌ها ، پیش بینی نیاز به ساخت دکور و طراحی‌های کامپیوتری و رسیدن به انتخاب‌های منطقی و درستی از این قبیل می‌پردازیم.

سامان درباره روند تحقیقاتی برای نگارش فیلمنامه گفت: مشکل تحقیقات که همیشه در کشور وجود داشته است و ما با کمبود منابع و پژوهشگر مواجه هستیم، اما با این حال معتقدم کامل ترین تحقیقات را انجام داده ایم و این اقتضاء کار است، چون هم من دغدغه هایی دارم و هم موضوع مورد نظر ما با حساسیت های بسیاری مواجه است و باید برای دستیابی به جزئیات کاربردی و مستند و صحیح دقت لازم صورت بگیرد که تا به اینجا نسبتا خوب پیش رفته ایم.

jalil-saman2

کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» با بیان اینکه پس از اتمام نگارش فیلمنامه، احتمال آغاز پیش‌تولید اصلی در اوایل سال آینده و آغاز فیلمبرداری در شهریور ماه میرود ادامه داد: از نظر من اتفاق بزرگ در نگارش خواهد افتاد و اگر ما به متن خوب و قابل دفاعی برسیم پروژه بخوبی ساخته خواهد شد ، چون معتقدم زندگی شهید چمران پتانسیل بسیار بالایی دارد و حرفهای زیادی را در قالب قصه ای زیبا و دراماتیک و منطبق با عصر حاضر روایت خواهد شد. این شخصیت از زمانه خود پیش بود و وجودش چون کیمیاگری فرهیخته مس وجود خیلی‌ها را طلا کرده است.

وی درباره مقطع مورد نظر زندگی شهید چمران در فیلمنامه گفت: ما تقریبا از کودکی به زندگی این شهید پرداخته ایم و در واقع زندگی ایشان از سال ۱۳۲۰ تا شهادت مدنظر است و به دلیل گذر شهید چمران از رویدادهای بزرگ تاریخی چون اشغال تهران ، ملی شدن نفت ، کودتای ۲۸ مرداد ، واقعه ۱۶ آذر ، و اتفاقاتی نظیر تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در آمریکا وقایع مصر جنگ داخلی لبنان تجاوزات رژیم صهیونیستی .. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کار را حساس تر و جذاب تر می کند. باید بدانیم که ما زندگی یک شخصیت و قهرمان فرهیخته را در دوره ای ۵۰ ساله مرور می کنیم که بسیار حائز اهمیت است.

سامان با بیان اینکه این سریال در سیمافیلم تولید می‌شود گفت: هنوز شبکه خاصی برای پخش انتخاب نشده است، هر چند معمولا سریال های الف ویژه از شبکه یک پخش می‌شوند، ضمن اینکه احتمال دارد همزمان با پخش در کشور، سوریه و همچنین لبنان نیز بعنوان یکی از خاستگاههای مهم شهید چمران مبادرت به پخش کنند. حتی برخی کشورهای اروپایی هم وارد مذاکره شده اند تا در یک چارچوب منطقی و بررسی خواسته های دو طرف در قبال این تعامل به یک پخش سراسری در نقاط مختلف دنیا برسیم .

وی با بیان اینکه در تعامل با کشورهای دیگر در جهت پخش سریال زیر بار تغییرات غیر اصولی و مغایر با اهداف نظام نخواهیم رفت ، ادامه داد : طبیعی است که خواسته هایی از سوی کشورها در قبال مشارکت و پخش وجود خواهد داشت ، اما ما بررسی خواهیم کرد تا به شرایط مطلوب برسیم و با این کار شهید چمران را به عنوان یک میراث بشری به جهانیان معرفی کنیم و در واقع قصد داریم به گونه ای داستان را روایت کنیم که همه دنیا بفهمند. به نظر می‌رسد خیلی کوتاهی کرده ایم ٣٣ سال از عروج ایشان می گذرد و ما باید آثار بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

سامان درباره انتخاب بازیگر نقش شهید چمران در این مجموعه گفت: یکی از دغدغه های اصلی من انتخاب بازیگر برای این نقش است و با وجود اینکه چند گزینه داخلی را مدنظر داریم، اما هنوز به قطعیت نرسیدیم و در مجموع بازیگری که برای این نقش برگزیده می شود، فارغ از اینکه یک چهره داخلی باشد یا بازیگری کمتر شناخته شده، باید از پس ایفای ابعاد مختلف نقش برآید و اگر خواست خدا باشد بازیگر مناسبی را خواهیم یافت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>