سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۱ در ۹:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری فیلم «خسته نباشید!»

قرایی: کار با میرکریمی بسیار آموزنده است

Khaste Nabashid_020

نشست خبری فیلم «خسته نباشید!» با حضور محسن قرایی،کارگردان فیلم،جلال فاطمی، حسام محمودی،فرزاد باقری بازیگران فیلم و سپیده عبدالوهاب تدوین گر فیلم در محل سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

نشست خبری فیلم «خسته نباشید!» با حضور محسن قرایی،کارگردان فیلم،جلال فاطمی، حسام محمودی،فرزاد باقری بازیگران فیلم و سپیده عبدالوهاب تدوین گر فیلم در محل سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

سوره سینما – مهدی ارسلان – قرایی در ابتدای نشست گفت:بیش از هرچیز و قبل از آنکه وارد بحث فیلم شویم باید بگویم فیلمی بی ادعا با اراده و تلاش جمعی یک عده جوان ساخته شد.عده‌ای که درواقع فقط به ارائه محصول خوب می‌اندیشیدند،بودجه ما خیلی محدود بود،همه یک چندم دستمزد‌هایشان را گرفتند و چند برابر تلاششان را وارد فیلم کردند،اما یک اتفاق کام همه مارا تلخ کرد و اجازه نداد شیرینی فیلم برجا بماند،آقای افشین هاشمی که یکی از کارگردانان این فیلم بود متاسفانه نامشان از فیلم و تیتراژ حذف شد و من اینجا وظیفه خود می‌دانم به عنوان یکی از دو کارگردان فیلم شهادت بدهم که افشین هاشمی در نهایت عشق و تلاش از ابتدا تا انتها در کنار فیلم بودند،حتی وقتی نام ایشان در میانه راه حذف شد ایشان باز هم تا انتها در کنار ما بودند.خواهشی دارم از مسئولین محترم که اسم افشین هاشمی را به عنوان یکی از دو کارگردان فیلم به فیلم بازگردانید.از آقای شمقدری به عنوان مسئول سازمان سینمایی خواهش می‌کنم که این کار را انجام دهند.

Khaste Nabashid_017

وی ادامه داد:پیشنهاد ساخت این فیلم توسط آقای میرکریمی به من و آقای هاشمی داده شد،لازم است بگویم که هرجا من از لفظ ما استفاده کردم منظورم من و افشین هاشمی عزیز است.در یه حبه قند آقای میرکریمی ما باهم بودیم و ساخت این فیلم از اردیبهشت ماه آغاز شد.سیاست حوزه هنری بر این بود که با سینماگران جوان با بودجه محدود و با کیفیت بالا کار کند،آقای میرکریمی هم به عنوان تهیه کننده فیلم و نویسنده طرح اولیه داستان در کنار ما بودند.آقای میرکریمی کیفیت را شرط اولیه تولید فیلم می دانستند و من برای همه سینماگران آرزو می‌کنم روزی با ایشان همکاری کنند،چون بسیار آموزنده است.

Khaste Nabashid_008

وی در مورد انتخاب بازیگر فیلمش گفت:کنار هم آوردن همه بازیگران با لهجه‌های و زبان‌های مختلف کار بسیار سختی بود و این امر محقق نمی‌شد به جز با انتخاب بهترین‌ها با تمرین‌هایی که داشتیم.بسیار برای انتخاب بازیگران فیلم جستجو کردیم،ابتدا میخواستیم که برای نقش آقای جلال فاطمی بازیگر خارجی بیاوریم،اما آقای جلالی در نهایت انتخاب شوند و لازم است بگویم که آقای جلالی تمام انتظارات مارا از نقششان برآورده کردند،خانم بیات هم کار سختی را داشتند که به خوبی از پس آن برآمدند.

در ادامه جلال فاطمی در مورد نقشش گفت: من حدود بیست سال در آمریکا زندگی کردم.بعد از بازگشت به ایران برای ساخت یک فیلم مستند یک شرکت تبلیغاتی راه انداختم و چند تله فیلم ساختم.پس از آن فیلمی برای کودکان به اسم «نخودی» ساختم.فیلم دومم به اسم «بچگیتو فراموش نکن» بدون هیچ دلیل گفته شده ای در توقیف است و ما هنوز منتظریم تا اقدامی جهت این فیلم شود.در حین مونتاژ فیلم دومم آقای افشین هاشمی با من تماس گرفتند و یکی دو ماه بعد به پروژه ملحق شدم.

Khaste Nabashid_012

سپیده عبدالوهاب هم ریتم روان فیلم را حاصل همکاری خودش و محسن قرایی دانست و در پاسخ به سوال شهیدی فر گفت:من بار دوم است که این فیلمم را می‌دیدم و فکر می‌کنم بتوان چند صحنه را حذف کرد.

قرایی در مورد فروش فیلمش گفت:در چند سال اخیر فیلم‌هایی ساخته شده که قواعد و قوانین گیشه را بهم ریخته‌اند،مثلا فیلم طلا و مس بدون هیچ ستاره‌ای با قصه‌ای که به ظاهر بفروش نیست.من فکر می‌کنم کمی زائقه تماشاگران فیلم ما عوض شده،درست است که بازیگران تاثیر گزارند اما وقتی تماشاگران قصه فیلم را دوست داشته باشند به دیگران نیز پیشنهاد می‌دهند تا فیلم را ببینند.

قرایی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه گذار فیلم گفت: به جز حوزه هنری که هیچ نهاد یا جای دیگری سرمایه ای در این فیلم نداشتند،این فیلم بدون هیچ اسپانسری ساخته شد.باید از حوزه هنری تشکر کنم که امکان ساخت این فیلم را برای دو جوان که کار اولشان بود فراهم کردند،و به لحاظ حرفه‌ای هم حوزه همه امکانات را بدون دخالتی در کیفیت و محتوای بخش هنری فیلم فراهم کرد.و از این نظر موقعیتی فراهم کرد که بهترین خروجی را از فیلم داشته باشم.هیچ گونه اعمال نظری نبود و ای کاش بود که من می‌گفتم.اما واقعا اینگونه نبود.

حاشیه‌ها:

یادداشت‌هایی که به دست شهیدی‌فر می‌رسید حاکی از استقبال سینمای رسانه و مورد توجه قرار گرفتن «خسته نباشید!» در سیمای رسانه بود.

در جریان نشست چندین مرتبه  افشین هاشمی مورد تشویق حضار قرار گرفت.و عوامل فیلم مرتبا از او برای حضور پشت میز دعوت به عمل می‌اوردند که با ممانعت شهیدی فر همراه بود.در پایان هم شهیدی فر از هاشمی خواست تا اگر نکته در مورد فیلم دارد بگوید ولی هاشمی با اظهار تشکر از شهیدی فر حرفی نزد.

در میان جلسه آهنگ ساز فیلم جایش را با اشکان اشکانی فیلمبرداری فیلم عوض کرد تا اشکانی هم پاسخ‌گوی سوالات باشد،این حرکت مورد تقدیر حضار قرار گرفت.

یدالله شادمانی که نقش مقنی را در فیلم بازی می‌کرد مورد توجه خبرنگاران قرار داشت،وی گفت که بازنشسته آموزش و پرورش است و چهل سال در تئاتر شهر کرمان به فعالیت پرداخته گفت:که فکر می‌کنم کارگردان فیلم بیشتر افشین هاشمی بود و جای او واقعا کنار محسن قرایی خالی است.فیلم را بسیار دوست دارم،فیلمنامه خوب بود،همه چیز فیلم خوب بود،مخصوصا افشین هاشمی!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>