سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ آذر ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب

«عصر یخبندان» را بیشتر از آثار قبلی برادرم دوست دارم/ نقش براتعلی در «پرده‌نشین» را دزدیدم!

mohsen-kiayee1

بازیگر «عصر یخبندان» ابراز امیدواری کرد این فیلم در سی و سومین جشنواره فجر دیده شود.

بازیگر «عصر یخبندان» ابراز امیدواری کرد این فیلم در سی و سومین جشنواره فجر دیده شود.

سوره سینما – میثم محمدی: یکی از بازیگران جوانی است که در سال‌های گذشته با حضور در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف ثابت کرده که در زمینه بازیگری استعدادهای قابل توجهی دارد و نقش هایی را که بر عهده گرفته تا حدود زیادی با موفقیت اجرا کرده و مخاطبان نیز ارتباط لازم را با آنها برقرار کرده‌اند. محسن کیایی با دو فیلم «ضد گلوله» و «خط ویژه» در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر حضور داشته و بازی او مورد توجه قرار گرفته است. او امسال به احتمال فراوان با فیلم سینمایی «عصر یخبندان» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او این شب‌ها در سریال «پرده‌نشین» نیز حضور دارد که از شبکه یک روی آنتن می‌رود.

امسال با فیلم «عصر یخبندان» در جشنواره فجر حضور خواهید داشت. در مورد فضای فیلم صحبت کنید.

محسن کیایی: این که می گویم نظر شخصی من است ، «عصر یخبندان» در راستای کارهای قبلی مصطفی کیایی و در واقع گروه از «بعد از ظهر سگی سگی » تا «خط ویژه» است ، اما هیچ کدام این آثار شبیه هم نبودند و به این مساله توجه شده است و ما در اینجا یک کار اجتماعی در ساختاری جدید را خواهیم دید.

خود شما این فیلم را بیشتر از آثار گذشته دوست دارید؟

بله. فیلمنامه فضای متفاوت تر و بهتری دارد و من نسبت به بقیه کارهای مصطفی «عصر یخبندان» را بیشتر دوست دارم و بازی های متفاوتی را نیز در آن شاهد بودم، اما با این تفاسیر بطور قطع نمی‌توان در مورد نتیجه اثر اظهار نظر کرد ، ولی امیدوارم با حس و حال موجود اتفاق خوبی در جشنواره فیلم فجر بیفتد.

از لحاظ تعامل با مصطفی کیایی بعنوان کارگردان و خارج از حیطه برادری در چه سطحی قرار دارید؟

من و مصطفی سلیقه های مشترک زیادی داریم و من پیش از اینها دستیار او بودم و این رابطه فقط منحصر به من نمی شود ، بلکه یک گروه هستیم که این تداوم و اشتراک را داریم و من هم در کنار برادرم هستم از زمان ایده و نگارش فیلمنامه و حتی پیدا کردن لوکیشن تا کارهای دیگری که از پس آن بر بیایم انجام می دهم.

mohsen-kiayee3

در زمینه بازیگری چطور؟ آیا آزادی عمل دارید و در نقش هایی که بازی می کنید هم انتخاب با خود شماست ؟

در مورد بازیگری که تحصیلاتم در همین رشته است و اگر نقشی باشد که مصطفی تشخیص بدهد که من می توانم آن را بازی کنم به من پیشنهاد می‌کند و در این زمینه من دخالتی ندارم، حتی گاهی اتفاق افتاده که نقشی را من دوست داشتم و با او صحبت کردم ،ولی من را مجاب کرده تا منصرف شوم و در مجموع انتخاب نهایی با اوست و در این زمینه بی‌گدار به آب نمی‌زند، اما در زمینه‌های دیگر از پیش‌تولید تا پایان پروژه با هم هستیم.

با توجه به نظری که درباره «عصر یخبندان» دارید ، فکر می کنید در جشنواره فیلم فجر امسال استقبال خوبی از آن صورت بگیرد ؟

ما یک گروه جوان و با انرژی هستیم که تمام تلاش خود را کردیم و امیدوارم که ماحصل کار با کیفیت و خوب شود و در نهایت مورد قبول تماشاگران قرار بگیرد و بتواند نظر منتقدان و خبرنگاران و اهالی رسانه های مختلف را نیز جلب کند و کار را دوست داشته باشند ، اتفاقی که به نظرم تا حدود زیادی برای «ضد گلوله» و «خط ویژه» افتاد و موفق عمل کرد .

این روزها در مجموعه تلویزیونی «پرده نشین» نیز حضور دارید .چقدر فیلمنامه و تا چه میزان حضور بهروز شعیبی بعنوان کارگردان این اثر در انتخاب شما موثر بود ؟

طبیعی است که حضور شعیبی موثر بود و من کارهای قبلی او را دوست داشتم . اما زمانی که نقش به من پیشنهاد شد ، هنوز فیلمنامه کامل نبود و در کل فضای کار را دوست داشتم و در خط سیر داستان موضوعات حساسیت برانگیزی وجود داشت که نظرم را جلب کرد.

از ابتدا نقش «براتعلی» را برای تو در نظر گرفته بودند ؟

خیر.دوستان ابتدا نقش دیگری مدنظر داشتند ، اما کارکرد و موتیف عاشقانه و شک و تردیدی که در مورد شخصیت براتعلی وجود داشت ، آن را برایم جذاب کرد و با بهروز صحبت کردم که او با تمام اینکه برای چنین نقشی بازیگری با فیزیک و چهره من را متصور نبود ، اعتماد کرد و من هم از جریان خوشحالم و بابت این جریان تشکر می کنم و همیشه می‌گویم چون اولین بازیگری بودم که با این پروژه قرار داد بستم، این نقش را دزدیدم.

mohsen-kiayee2

بیش از نیمی از قسمت ها پخش شده. آیا با روند داستان و روایتی که در «پرده نشین» وجود دارد فکر می کنید تا به اینجا موفق عمل کرده است ؟

حقیقت این است که در ابتدا که کار را شروع کردیم صحبت هایی شد در مورد حساسیت های موجود در داستان ، بدلیل اینکه بخش عمده ای از کار بر دوش روحانیت و با این محور حرکت می کرد ، اما تصمیم بر این شد که فارغ از این مسائل ما به یک قصه درست ، پرکشش و با تعلیق برسیم که الان هم شاهدیم که در هر دو سه قسمت گره ای بوجود می آید و تعلیقی ایجاد می شود ، پس از این طبیعی است که مبحث روحانیت در جای خود به خوبی کار خواهد کرد . در واقع به این نتیجه رسیدیم که روحانیت را بعنوان یک مقوله جدا نگاه نکنیم و مانند دیگر مسائل در جامعه با آن مواجه شویم ، آقای آییش و هومن برق نورد هم بخوبی نقش ها را ایفا کرده اند و به زندگی عادی مردم نزدیک شده اند و جذابیت های مورد نیاز را دارند .

از لحاظ فنی و تکنیکی هم به نظر می‌رسد که کار از استانداردهای قابل قبولی برخوردار است.

بله. از لحاظ کیفیت فنی و تکنیکی هم بشدت تلاش شده است . بعنوان مثال آقای آهنگرانی در زمینه طراحی صحنه و آقای علیرضا قاضی در مقام مدیر تصویربرداری کار خود را درخشان انجام داده اند و از طرفی هم در کارگردانی و دکوپاژها دقت و سلیقه لازم صورت گرفته تا در مجموع به این نتیجه برسیم که به شعور تماشاگر احترام گذاشته شده است ، چون این روزها آثار بسیاری تولید می شوند که نه از لحاظ ساخت و اجرا و نه در زمینه بازیگری کیفیت لازم را ندارند و مردم هم این مساله را متوجه می شوند .

پس با این شرایط از نتیجه حاصل شده رضایت دارید؟

با توجه به بازخوردهایی که در این مدت از مردم دیده‌ام و بازتابی که در رسانه‌ها داشته ، فکر می کنم که به هدف خود نزدیک شدیم و کار خوب از آب درآمده و مردم هم آن را دوست دارند.

در پایان با توجه به تولیدات سینمای کشور و فیلمسازانی که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهند داشت ، چه ارزیابی و پیش بینی از کیفیت این رویداد سینمایی نسبت به سال گذشته دارید؟

سال گذشته که من با شعف زیادی برای تماشای آثار رفتم، اما دلزده شدم و خیلی از فیلم‌ها را نتوانستم تا پایان تماشا کنم ، ولی امسال فکر می‌کنم با توجه به اسامی که اعلام آمادگی کردند و من تا حدودی به کار آنها واقف هستم. جشنواره پویاتر و جذاب‌تری را هم در بخش سودای سیمرغ و هم در نگاه نو خواهیم داشت، البته این نیروی جوان می‌تواند بدلیل تجربه های مختلف روی دیگری هم داشته باشد، ولی کفه نظر من به سمت کیفیت خوب جشنواره پیش رو سنگینی می‌کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>