سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آذر ۱۳۹۳ در ۸:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب

امضای توکلی پای فیلم جدیدش/ «من دیگو مارادونا هستم» یک هفته دیگر تمام می‌شود

mahmood-samak-bashi

محمود سماکباشی نسل جوان نوظهور در سینما را مایه امید و پیشرفت توصیف کرد.

محمود سماکباشی نسل جوان نوظهور در سینما را مایه امید و پیشرفت توصیف کرد.

سماکباشی درباره فعالیت‌های اخیر خود به سوره سینما گفت: این روزها در جاده تلو در اطراف شهر تهران و در یک کارخانه گچ، مشغول فیلمبرداری «من دیگو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی هستیم و فکر می کنم پروژه تا ۸ روز دیگر ادامه داشته باشد. این فیلم نیز مانند دیگر آثار این کارگردان جوان و خوش قریحه سرشار از رمز و راز است و البته امضای کاری او را هم با خود دارد. شاید وقتی فیلمنامه را خواندم ابتدا فکر کردم با یک کار متفاوت روبرو هستم اما حالا که چیزی به پایان فیلمبرداری باقی نمانده دریافته ام این داستان جدید با وجود همه تازگی هایی که دارد باز هم فیلم مخصوص توکلی و سینمای منحصر به فرد اوست.

وی افزود: من معمولا صدابردار کم کاری نیستم، اما اگر در یک سال اخیر تنها یک پروژه را قبول کردم، این موضوع به مشغولیت شخصی من بر می گردد. امسال در صدد تغییر استودیو بودم و این جریان جابجایی، بازسازی و آماده سازی آنقدر مرا درگیر کرد که ترجیح دادم فیلم جدیدی را قبول نکنم. «من دیگو مارادونا هستم» وقتی به من پیشنهاد شد که هنوز مشغله هایی داشتم، اما کار را پذیرفتم چون بهرام توکلی را دوست دارم و اصلا کار کردن با این آدم به من انرژی و نشاط می دهد. زمانی که بر سر صحنه هستیم انگار داریم استراحت می کنیم چون آرامش زیادی حاکم است.

سماکباشی گفت: این بار هم توکلی برای فیلم خود تکنیک های خاصی را به کار برد و مثلا حرکات دوربین به قدری پیچیده بود که من به تراولینگ کار گفتم مسافتی در اندازه تهران-مشهد را طی کردی! فیلم، همانطور که گفتم فیلم خاص بهرام توکلی است، از آن دسته فیلم هایی که با تماشای تنها یک سکانس هم می توان بدون نگاه کردن به تیتراژ، نام فیلمساز را حدس زد. من بیشتر ازاینکه فیلم ببینم کتاب می خوانم و همانطور که با خواندن چند خط می توانم بفهمم با نوشته ای از شاملو روبرو هستم یا جلال و … در سینما هم از فیلم هایی که اینچنین شناسنامه‌دار باشند خوشم می آید و توکلی چنین کارگردانی است و برای همین تا امروز هر پیشنهادی ارائه کرده، پذیرفته ام.

این صدابردار درباره داستان فیلم جدید توکلی توضیح داد: این بار هم تماشاگر باید حواسش را جمع کند تا خط قصه را گم نکند و آن رازآلودگی خاص آثار توکلی، همچنان موجود است. این روزها وقتی هنگام گرفتن سکانس های خارجی رهگذران نام فیلم را از ما می پرسند، برایشان جالب می شود نقش مارادونا را چه کسی و چگونه بازی می کند و خدا را شکر این جذابیت اولیه از همین الان ایجاد شده است. «من دیگو مارادونا هستم» از آن دسته فیلم هایی است که با یک بار دیدن، ترجیح می دهی باز هم تماشایش کنی تا به درک عمیق تری از گفتار و تصاویر برسی.

محمود سماکباشی درباره حضور پررنگ جوانان در جشنواره های سال های اخیر اضافه کرد: فارغ از مفاهیم انسانی همچون معرفت و مرام و … که جای بحث زیادی در مورد پیشرفت یا پسرفت آنها وجود دارد، باید دانست ذات بشر همیشه در حال پیشرفت بوده است. بدیهی است که نسل جوان امروز خیلی بهتر از قدیمی تر ها ظاهر بشوند و این موضوع باعث خوشحالی است. شاید در نگاه اول فکر کنیم دیگر به قول معروف دست زیاد شده، اما با بالاتر رفتن میزان رقابت، اعتلای سینما به ما نزدیک تر می شود و همچنین  نمی توان اهمیت اشتیاق و انگیزه جوانان را بهبود اوضاع سینما نادیده گرفت.

محمود سماک باشی صدابرداری آثار زیادی همچون «جدایی نادر از سیمین»، «بیگانه»، «پستچی سه بار در نمی زند» و … را در کارنامه دارد.