سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۳۹۳ در ۹:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب

منوچهر محمدی و سیروس الوند میهمانان باشگاه فیلمنامه نویسان

mohamadi-alvand

سومین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان پنجشنبه ۲۷ آذر در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار می شود.

سومین نشست از فصل اول برنامه های باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران پنجشنبه ۲۷ آذر در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار می شود.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی باشگاه، “ایده” موضوع نخستین فصل نشست های باشگاه است که در سلسله جلسات فصل پاییز از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته می شود.

در اولین بخش از این نشست محمود آیدن به این سوالات پاسخ خواهد داد: چه تفاوت هایی میان ایده پردازی (فرم و محتوا) در سینمای خاص و بدنه وجود دارد؟ الفبای ایده پردازی در سینمای خاص و بدنه چیست؟ روش های گسترش ایده تا طرح از چه تنوعی برخوردار است؟

آیدن را بیش از هر چیز به عنوان ایده پرداز در سینمای ایران می شناسیم. کارهای شاخصی که وی در طراحی ایده اولیه و یا نگارش طرح آنها نقش داشته عبارتند از “باد ما را خواهد برد” عباس کیارستمی، “ده” عباس کیارستمی، “یک شب” نیکی کریمی”، “یک روز بیشتر” بابک کریمی، “استشهادی برای خدا” علیرضا امینی، “پوپک و مش ماشالله” فرزاد موتمن، “نشانی” سیروس حسن پور، “خواب های دنباله دار” پوران درخشنده و “تمشک” سامان سالور.

در بخش دوم این نشست، منوچهر محمدی به این سوالات پاسخ خواهد داد: از منظر تهیه کنندگان سینما، ایده باید دارای چه ظرفیت هایی باشد؟ چه تفاوت هایی در ایده پردازی برای سینمای خصوصی و دولتی وجود دارد؟ از منظر تهیه کننده ای ایده پرداز، با چه تجارت و چالش هایی در این سالها روبرو بوده ام؟

محمدی از تهیه کنندگان باسابقه سینمای ایران و فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه تهران است. از فعالیت های او می توان به تهیه و تولید مجموعه های متعدد تلویزیونی همچون “بوعلی سینا”، فیلم های کوتاه، مستند و سینمایی همچون “بازمانده” مرحوم سیف الله داد، “زیر نور ماه” سیدرضا میرکریمی، “ارتفاع پست” ابراهیم حاتمی کیا، “مارمولک” کمال تبریزی، “طلا و مس” و “بوسیدن روی ماه” همایون اسعدیان، “حوض نقاشی” مازیار میری و “میهمان داریم” محمدمهدی عسگرپور و “فرشته ها با هم می آیند” حامد محمدی در سال ۹۳ اشاره کرد. مدیرعاملی خانه سینما، تأسیس موسسه فرادین و مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر فعالیت های او هستند.

در آخرین بخش از این نشست، سیروس الوند میهمان ویژه بخش “انتقال تجربه” خواهد بود تا به پرسش های حاضرین پاسخ دهد. او فعالیت خود را به عنوان منتقد در سینمای قبل از انقلاب و در مجلات ستاره سینما و فردوسی آغاز کرد و بعدها فیلمنامه نویسی را ادامه داد. الوند یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای بعد از انقلاب است که سال ۷۱ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای “یکبار برای همیشه” از یازدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

برخی آثار او در مقام نویسنده یا کارگردان عبارتند از “فریاد زیر آب”، “جای امن”، “تکیه بر باد”، “نفس بریده”، “ریشه در خون”،‌ “آوار”، “محموله”، “برخورد”، “یکبار برای همیشه”، “چهره”، “هتل کارتن”، “ساغر”، “دست های آلوده”،‌ “مزاحم”، “برگ برنده”، “رستگاری در هشت و بیست دقیقه”، “تله”، “زن دوم”، “پرتقال خونی” و مجموعه تلویزیونی “خسته دلان”.

سومین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با موضوع “ایده” پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۵ با حضور اعضای باشگاه، اعضای کانون فیلمنامه نویسان، میهمانان ویژه و نمایندگان رسانه ای در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>