سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۳۹۳ در ۳:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

نمایش «سینمای بیداری» در تونس و مراکش

bidari-cinema

مستند «سینمای بیداری» محصول حوزه هنری در مراکش روی پرده می‌رود.

مستند «سینمای بیداری» محصول حوزه هنری در مراکش روی پرده می‌رود.

سوره سینما – فیلم مستند «سینمای بیداری» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و تهیه‌کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره در ششمین جشنواره بین‌المللی مستند خریبکه به نمایش گذاشته خواهد شد. ششمین دوره این جشنواره ۲۴ تا ۲۷ دسامبر ۲۰۱۴ برابر با ۳ تا ۶ دی ماه ۱۳۹۳ در کشور مراکش برگزار می‌شود.

این فیلم همچنین در اولین دوره جشنواره حقوق بشر تونس که از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۴ برابر با ۲۵ تا ۲۹ آذرماه امسال در کشور تونس برگزار می‌شود. مستند سینمای بیداری که پیش از این در دهمین جشنواره بین المللی فیلم کازان در روسیه به نمایش درآمده و نامزد دریافت جایزه بهترین مستند نیمه بلند شد. این فیلم همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند الجزیره نیز به نمایش درآمد.

فیلم سینمای بیداری تأثیر گذاری سینما روی انقلاب‌ها و خیزش مردمی با محور انقلاب های عربی، اسلامی می پردازد و این موضوع را در گفت وگو با سینماگران مطرح جهان عرب همچون نوری بوزید، یسری نصرالله، نبیل المالح، آن ماری جاسر، محمد الزرن، محمد العسلی، مصطفی المسناوی، میخائیل نعیمه وارجاع به تکه هایی از آثاری که برخیزش مردمی اثر گذار بوده بررسی کرده است.

باوی ساجد در این مستند به موازات گفت وگو با سینماگران به جستجوی خانه محمد بوعزیزی که با آتش زدن خود، باعث انقلاب تونس شد می پردازد و کوشش می‌کند روایت مستند خودش را نیز از انقلاب های عربی ارائه دهد.