سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ دی ۱۳۹۳ در ۱۰:۴۶ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره فیلم فجر می‌تواند محل معرفی فیلم کودک باشد

gholamreza-ramezani

غلامرضا رمضانی جشنواره فیلم فجر را رویدادی می‌داند که می‌تواند آثار سینمای کودک را معرفی کند.

غلامرضا رمضانی جشنواره فیلم فجر را رویدادی می‌داند که می‌تواند آثار سینمای کودک را معرفی کند.

رمضانی به سوره سینما گفت: «فرار از قلعه رودخان» آخرین نمایش خود را در همان جشنواره فیلم کودک تجربه کرد و بعد از این رویداد، رونمایی دیگری نداشته یا اتفاقی نیفتاده که به خاطر آن دوباره به مخاطب یادآوری شود، بنابراین حضور اثر را در جشنواره فیلم فجر به فال نیک می‌گیرم. البته همیشه در مورد سیاست هایی که تدوین و اجرا می شود، نمی توان از قبل قضاوت داشت و چگونگی آن را کرد. ترجیح می دهم پس از بهمن ماه درباره این حضور صحبت کنم اما فعلا به خاطر این اتفاق خوشحالم و منتظر روزهای آینده.

وی افزود: فرهنگ سازی برای مخاطبان جشنواره ای، اتفاق مهمی است که باید صورت بگیرد. در سال های اخیر برای تماشاگران حرفه ای سینما اینطور جا افتاده که جشنواره فیلم فجر، جایی برای نمایش فیلم های سینمایی بزرگسال است در حالی که چنین چیزی اصلا در اساسنامه این جشنواره نیامده و الزامی را برای آن به وجود نمی‌آورد. یک فیلم، قبل از اینکه رده بندی سنی داشته باشد با مشخصه های دیگری ارزش‌گذاری می شود و در یک کلام فیلم باید حرفی برای مخاطب داشته باشد.

این کارگردان در ادامه اضافه کرد: در جشنواره هایی که دو دهه قبل برگزار می‌شد، قرار گرفتن فیلم های کودک در کنار آثار بزرگسال یک اتفاق رایج و عادی بود و اصلا بسیاری از آثار خوب کودک، با جشنواره فیلم فجر معرفی می شدند و اعتبار و جایگاه اولیه خود را پیدا می کردند. اگر دوباره با این نگرش به جشنواره نظر کنیم، هم فیلمسازان برای ساختن فیلم های خوب برای این جشنواره انگیزه پیدا می کنند و هم مخاطبان با دید حرفه ای‌تر با آن روبرو می شوند.

غلامرضا رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا به فیلمنامه دیگری مشغول شده گفت: قبل از اینکه «قلعه رودخان» را شروع کنم، فیلمنامه ای داشتم با نام «بازداشت». بازبینی های اولیه برای این متن انجام شده بود اما مثل همه پروژه های دیگر، فعلا تا جذب سرمایه صبر کرده‌ایم. این فیلمنامه در فضای اجتماعی یک کلان شهر می گذرد و داستان خانواده ای را روایت می کند که فرزند نوجوان شان توسط پلیس بازداشت شده و آنان در صدد رفع اتهام هستند.

غلامرضا رمضانی در جشنواره فیلم کودک امسال برای فیلم «فرار از قلعه رودخان» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و با توجه به مصوبه جدید جشنواره به همراه فیلم «قول» ساخته محمدعلی طالبی و برنده جایزه بهترین فیلم از این جشنواره، در جشنواره فجر سی و سوم نیز حضور خواهد داشت. این فیلم سینمایی با بازی محمد بحرانی، سیروس همتی و جمعی از دانش آموزان میبدی، ماجرای یک اردوی چند روزه به شمال کشور را روایت می کند.