سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ دی ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۶ ق.ظ چاپ مطلب

توضیح افخمی درباره گلایه جمشید مشایخی/ وقتی آنتن خالی است باید کنداکتور را پر کرد

alireza-afkhami

علیرضا افخمی درباره انتقادهای جمشید مشایخی به فیلمنامه مجموعه «همه چیز آنجاست» پاسخ داد.

علیرضا افخمی درباره انتقادهای جمشید مشایخی به فیلمنامه مجموعه «همه چیز آنجاست» پاسخ داد.

علیرضا افخمی مشاور فیلمنامه مجموعه «همه چیز آنجاست» در مورد نگارش همزمان فیلمنامه و مشکلات تولید به سوره سینما گفت : این مساله متعارف است که معمولا در انتهای کار چنین روندی پیش می آید و ما گاهی مجبوریم به دلیل نزدیک شدن به اتمام قرار داد یک بازیگر به هر دلیلی برخی سکانس‌ها را رج بزنیم و بر آن اساس بنویسیم ، اما در مجموع کلیت داستان از همان ابتدا مشخص بوده و ما مشکلی برای ادامه نداریم.  مسئولان با یک طرح کامل ۸۰ صفحه ای تولید کار را تایید کردند، منتها زمانی به دلیل برنامه ریزی بازیگران و لوکیشن ها دیالوگ نویسی برخی سکانس ها زودتر انجام می‌شود .

وی ادامه داد : ما در حال حاضر تا قسمت ۳۶ را بطور کامل تصویربرداری کردیم و همزمان هم مراحل پس تولید را انجام می دهیم و مشکل خاصی وجود ندارد و به نظرم با توجه به اینکه تا حدود قسمت دهم یک بسترسازی و طرح مقدمات ضروری داستان بوده ، داستان از این به بعد یک شیب صعودی می گیرد و از حدود قسمت پانزدهم مخاطب تفاوت بیشتری را حس خواهد کرد و با مجموعه همراه خواهد شد.

افخمی درباره گلایه جمشید مشایخی از دیر رسیدن فیلمنامه گفت: آقای مشایخی درست می فرمایند و حکم استادی من را دارند. در همین راستا نامه ای نیز برای من نوشتند و گله داشتند که باید دیالوگ‌ها چند روز قبل به دست ما برسد تا روی نقش کار کنیم که این حرف منطقی و درستی است ، اما این جریان و روند معیوب سال‌هاست که وجود دارد و هیچگاه چنین اتفاقی نیفتاده است. برای همین سریال من با آقای زین‌العابدین مدیر شبکه سه سیما صحبت کردم و درخواست داشتم که زمان تصویربرداری و پخش عقب بیفتد تا فیلمنامه بصورت کامل آماده شود و بازیگر بتواند راجع به نقش و فضای کار با کارگردان وارد بحث شده و تحلیل درست صورت بگیرد و این روند درست کار است ، اما تلویزیون هم در این راستا ملزومات خود را دارد و در فصلی که آنتن خالی است باید کار را برساند و در نهایت چنین شرایطی پیش می آید.

این فیلمنامه نویس درباره نبود برنامه ریزی بلند مدت برای تولید مجموعه ها از سوی مدیران تلویزیون گفت: طبیعی است که تلویزیون در سال‌های اخیر از لحاظ اقتصادی دچار مشکل است و برنامه ریزی بلند مدت بستگی به فراهم کردن شرایط مساعد است که یکی از آنها مسائل اقتصادی محسوب می‌شود. هر چند که این مشکل سال‌هاست که وجود دارد ، ولی اخیرا شدت گرفته است. در این مسیر فقط نمی توان مدیران تلویزیون را مقصر دانست.

افخمی در ادامه افزود: به عنوان مثال برای تولید مجموعه های مناسبتی بارها مدیران تلویزیون زودتر از موعد هم فراخوان ارائه طرح فیلمنامه را داده اند و در این مقطع طرح هایی ارائه می‌شود و مورد تایید نیست و برخی ها هم طرح خود را آماده نکرده اند، چون طبع و حس نویسنده و هنرمند قابل برنامه ریزی نیست و حتی گاهی بعد از نگارش ۱۰ قسمت از فیلمنامه در یک سکانس گیر می‌کند ، پس جریان حسی ، عاطفی فیلمنامه نویس هم دخیل است و نمی توان همه اشکال را گردن بودجه و مدیران انداخت. در هر صورت امیدوارم که روزی شرایط مهیا شود که فیلمنامه ها پیش از آغاز تولید بطور کامل نوشته شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>