سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ دی ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب

انتقاد پاکروان از ارزیابی فیلم‌های جشنواره قبل از پایان فیلمبرداری/«نیمه شب اتفاق افتاد» در راه تولید

tina-pakravan

تینا پاکروان برای شروع فیلم دوم خود با نام «نیمه شب اتفاق افتاد» در انتظار فراهم شدن بهترین شرایط است.

تینا پاکروان برای شروع فیلم دوم خود با نام «نیمه شب اتفاق افتاد» در انتظار فراهم شدن بهترین شرایط است.

پاکروان درباره اینکه چرا از سال گذشته تا کنون فیلم دیگری را کارگردانی نکرده به سوره سینما گفت: امسال گرفتار مسائل مربوط به اکران فیلم اولم «خانوم» بودم و به غیر از آن، تهیه فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» وقت و انرژی زیادی از من گرفت و البته اثر بسیار خوب و ارزشمندی آماده شد و من تأکید می کنم که تمام قد از آن دفاع می کنم . حالا در کمال ناباوری می‌بینیم نام آن در فهرست فیلم های اول جشنواره دیده نمی‌شود و البته ما همچنان معتقدیم فیلم، به قدری مستحکم در آمده که خودش به تنهایی راهش را پیدا می کند و اسیر دستورات تصمیم بگیران نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد بالای فیلم های اول تولید شده در سال ۹۳ را دلیل موجهی برای انتخاب سخت هیأت انتخاب جشنواره سی و سه به حساب می آورد، توضیح داد: من واقف به سختی کار دوستان انتخاب کننده هستم و از تعداد بالای آثار متقاضی خبر دارم ، اما انتخاب ها تنها زمانی می تواند محترم باشد که ما بدانیم عدالت وجود داشته است. دوستان ما چطور درباره کیفیت فیلمی که هنور فیلمبرداری آن به پایان نرسیده، نظر مثبت داده اند. من همیشه اهل سکوت بوده ام و اساسا اگر قرار به صحبت کردن باشد، خیلی حرف‌ها می تواند گفته شود که سنگ روی سنگ بند نشود. اگر این بار لب به سخن گشوده ام، تنها به خاطر دفاع از حق فیلمی است که به ارزش ها و قابلیت آن اطمینان دارم.

پاکروان افزود: حتی فیلم اسپیلبرگ را هم نمی توان قبل از کامل شدن قضاوت کرد. من از مسوولان جشنواره سوال می کنم، شما تاریخ تعیین کرده اید و گفته اید تعداد مشخصی از فیلم ها را در ترکیب قرار می دهید. خودتان هم می دانید که این قوانین درست مثل هر سال استثنائاتی هم دارد، اما این استثناء ها هرگز شامل حال سینمای مستقل نمی شود. من سایر فیلم ها را ندیده ام و هیچ قضاوتی ندارم، اما اگر انتخاب ها در یک شرایط عادلانه انجام شده بود، من و گروهم در تولید «یحیی سکوت نکرد» سر تعظیم فرود می آوردیم. حالا سوالات زیادی در ذهن ما نقش بسته که نمی توانیم با مسئله کنار بیاییم. در فهرست بخش نگاه نوی امسال فیلم هایی وجود دارند که اثر دوم کارگردان به حساب می آیند یا بر خلاف قوانین جشنواره قبلا نمایش هایی در جاهای دیگر داشته اند.

این کارگردان در خصوص فعالیت‌های خود گفت: سال گذشته برای تولید «خانوم» فشار کار زیادی را تحمل کردم تا آن را به جشنواره برسانم. هنگام اکران اثر نیز در یک فضای مخوف قرار گرفتم و باید فیلم را در رقابت با دیگر آثار پرفروش موجود، به نمایش در می آوردم. ابدا از خستگی صحبت نمی کنم، چون هنوز خودم را ابتدای مسیر به حساب می آورم اما انکار نمی کنم که در هر جنگ نابرابری یک انرژی مضاعف از آدم صرف می‌شود و بازآوری آن کمی طول می کشد. فیلمنامه جدیدی از طلا معتضدی دارم به نام «نیمه شب اتفاق افتاد». آن را بسیار دوست دارم و برای کلید زدنش شوق زیادی در دلم هست، اما تا زمانی که شرایط تولید به نحو ایده آل فراهم نشود، نمی خواهم کار را شروع کنم. اگر خداوند یاری کند تا پایان سال این فیلم را کلید می زنیم.

تینا پاکروان تابستان امسال اولین فیلم خود «خانوم» را روی پرده آورد. او امسال نیز تهیه «یحیی سکوت نکرد» را به کارگردانی کاوه ابراهیم پور بر عهده داشت.