سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ دی ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۴ ق.ظ چاپ مطلب

«شرفناز» فیلمی بدون تاریخ مصرف است

sharafnaz1

حسن نجفی فیلم جدید خود «شرفناز» را به دلیل دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی، فیلمی بدون تاریخ مصرف توصیف کرد.

حسن نجفی فیلم جدید خود «شرفناز» را به دلیل دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی، فیلمی بدون تاریخ مصرف توصیف کرد.

نجفی به سوره سینما گفت: فیلمنامه «شرفناز» را ۵ سال قبل نوشته بودم و دو سال درگیر ساختش شدم، چون با وجود دوندگی های فراوان در راهروهای مراکز دولتی، موفق نشدم هیچ سرمایه گذاری برای آن پیدا کنم و آخر کار، فیلم را با هزینه شخصی خودم جلوی دوربین بردم و برای همین کارمان خیلی طول کشید. لوکیشن های خاصی هم داشتیم. مناطق لب مرزی چابهار محل فیلمبرداری ما بود و حضور ما در جنوب شرقی ایران، تجربه سختی بود که خدا را شکر به خوبی به پایان رسید و امسال در بخش مسابقه جشنواره حاضر هستیم.

وی افزود: البته حضور در جشنواره برای من اتفاق ویژه و شوق انگیزی نیست چون فیلمم را برای جشنواره نساخته ام. دغدغه ای در ذهنم بود و باید آن را تبدیل به فیلم می کردم؛ حالا این اتفاق رخ داده و منتظر واکنش تماشاگران، اعم از مخاطب و منتقد و رسانه هستم. «شرفناز» به این دلیل که با نگاه عمیقی به مسائل روز ساخته شده، می تواند به معنی واقعی کلمه یک فیلم معاصر یا به قولی بدون تاریخ مصرف باشد که مثلا ده سال آینده هم قابل دیده شدن باشد. ما فیلم را در روستاهای مرزی ایران و پاکستان ساختیم اما دغدغه های فیلم، دغدغه هایی انسانی و جهان شمول است.

این کارگردان درباره داستان فیلم خود گفت: بشر همیشه با مشکلات اقتصادی پیوند خورده و «شرف ناز» ماجرای کسی را روایت می کند که به خاطر چنین مسائلی، ذات آدمیت خود را فراموش می‌کند. دردهایی جهانی همچون ترور، افراط گرایی های اندیشه ای و رفتاری، ناملایمات منطقه ای و … موضوعاتی نیستند که با گذشت زمان اهمیت خود را از دست بدهند و ما در فیلم با محور قرار دادن آنها، قصه خود را تعریف کردیم.

sharafnaz2

نجفی درباره بازیگران «شرفناز» توضیح داد: نقش اول مرد این فیلم را بازیگری به نام ضرغام استادی اصل بازی می‌کند و نقش دوم مرد را علی اوسیوند بر عهده دارد. حمیرا ریاضی نیز یکی دیگر از بازیگران اصلی این فیلم است، اما بازیگران کودک نیز در کار ما حضوری محوری دارند. سمیه گل بچه، خلیل خانی و یاسمین اوسیوند، بچه های کم سن و سالی هستند که توانایی بازی جلوی دوربین را داشتند و انتخاب شان کردیم. «شرف ناز» یک بازیگر بومی به نام ایوب افشار را هم معرفی کرده است.

«شرفناز» به نویسندگی و کارگردانی حسن نجفی در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال حضور دارد. این کارگردان پیش از این «سهم گمشده»، «آسمان هشتم» و «اسب‌ها همچنان می‌تازند» را ساخته و فیلم آخر او در نوبت اکران عمومی قرار دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>