سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ دی ۱۳۹۳ در ۹:۴۳ ق.ظ چاپ مطلب

پیشنهاد کارگردان برای دیدن رامبد جوان در «آزادی مشروط»

azadi-mashroot-1

حسین مهکام بازی رامبد جوان را در فیلم خود به عنوان یکی از بازی‌های خوب جشنواره امسال پیش‌بینی کرد.

حسین مهکام بازی رامبد جوان را در فیلم خود به عنوان یکی از بازی‌های خوب جشنواره امسال پیش‌بینی کرد.

مهکام که امسال با فیلم «آزادی مشروط» در بخش نگاه نوی جشنواره سی و دوم حضور دارد، به سوره سینما گفت: فیلم من در یک فضای روان شناسانه، نگاه درون گرا و عمیق به یک نوجوان دارد و در خلال این توجه، به دیگر شخصیت های موجود در این خانه هم پرداخته می شود. بحرانی که در «آزادی مشروط» به آن اشاره می شود، چیزی است که برای فرزند آن خانواده پیش آمده اما می‌تواند برای دیگران هم مسئله ساز باشد. ما تأکید داشتیم رونمایی از این قصه در جشنواره فیلم فجر صورت بگیرد.

وی درباره بازیگر نوجوان فیلم خود توضیح داد: من برای انتخاب ایفاگر نقش نوجوان، حدود ۱۰۰ نفر را دیدم و شیوه آزمونم اصلا شبیه به آنچه در سینمای امروز رایج است نبود؛ برای مثال از نوجوانان نمی خواستم بخندند یا گریه کنند. من تلاش کردم با در نظر گرفتن جزئیات شخصیتی هر نوجوان، شناختی هر چند مختصر از درونیات او به دست بیاورم و بعد ببینم میزان طغیان روح او چقدر می تواند باشد؟ در میان این نوجوانان عده زیادی وجود داشتند که اصلا سابقه بازیگری نداشتند اما این موضوع، سهمی در انتخاب ما نداشت، هرچند که علیرضا مظفری قبلا در چند فیلم و سریال جلوی دوربین آمده بود. او الان ۱۵ سال دارد.

مهکام در پاسخ به این سوال که آیا پس از جشنواره فیلم فجر، فیلم خود را در جشنواره فیلم کودک سال آینده نیز شرکت خواهد داد، گفت: «آزادی مشروط»، فیلمی درباره نوجوانان نیست، چون قصه همه اعضای یک خانواده را تعریف می کند.  شخصیت نوجوان قصه ما، یک نقش محوری در پیشبرد داستان دارد اما اینگونه نیست که بتوان ژانر کودک و نوجوان را به اثر اطلاق کرد. ممکن است مدیران جشنواره فیلم کودک، کار را در جشنواره فجر ببینند و بخواهند آن را در جشنواره خودشان هم شرکت بدهند، اما ما با یک رویکرد کاملا اجتماعی، فیلمی بدون محدودیت سنی خاص ساخته ایم.

azadi-mashroot-2

این نویسنده و کارگردان درباره ترکیب بازیگران خود و قرار دادن رامبد جوان در کنار حسین پاکدل نیز توضیح داد: ابتدا کسانی که از جریان پرداخت من به قصه خبر نداشتند بابت حضور رامبد جوان در فیلم تعجب می کردند و می پرسیدند مگر قرار است فیلم طنز بسازی؟ اما واقعیت این است که رامبد جوان به جز طنز، قابلیت های بسیار دیگری هم دارد. سوای اینکه می توان بازی او را در فیلم «گناهکاران» به خاطر آورد، من با علم به توانایی این بازیگر در ایفای نقش های جدی، از او دعوت به کار کردم و حالا به نظرم به قدری فوق العاده ظاهر شده که اشتیاق دارم هر چه زودتر جشنواره آغاز شود و همه بازی فوق العاده او را تماشا کنند.

وی افزود: رامبد جوان موفق شده یک کنتراست عالی بین زمان تعادل و عدم تعادل در فیلم برقرار کند و از این نظر، توانایی خود را در بازیگری به خوبی به نمایش گذاشته است. اساسا پس از وقوع یک بحران در قصه است که می توان با مقایسه بازیگر در قبل و بعد از آن ماجرا، به درخشش او پی برد و جوان در این فیلم، به زیبایی از پس این کار بر آمده است. او بازیگر باسوادی است که کارگردان خوبی هم هست. بازیگری را به شکل علمی و صحیح آن دنبال کرده است. برای مثال اگر به او بگویی لنز دوربین ۸۵ است، به درستی می داند صورت و بدنش را چطور باید تنظیم کند. علاوه بر همه این ها، رامبد جوان اخلاق بسیار خوبی در پشت صحنه دارد و در کل، یکی تجربه های بسیار خوب من در سینما دمخور شدن با این بازیگر بود.

حسین مهکام در پاسخ به این سوال که قدم بعدی او در سینما فیلمنامه نوشتن است یا کارگردانی، گفت: همه چیز به شرایط بستگی دارد. از سال گذشته تا کنون برای چهار فیلمساز چهار فیلمنامه نوشته ام در حالی که این پیش بینی را نداشتم. این روزها مشغول نوشتن داستان جدیدی هستم که قرار است خودم کارگردانی اش کنم. به درستی نمی دانم چه وقت شرایط ساخت این فیلمنامه فراهم می شود اما قطعا خودم کارگردانی اش خواهم کرد.

این نویسنده درباره دیگر فیلم هایی موجود در جشنواره که با همکاری وی ساخته شده توضیح داد: من زمانی به فیلم «چهارشنبه ۱۹ آبان» پیوستم که زحمات اصلی را وحید جلیلوند و علی زرنگار کشیده بودند. صرف نظر از متن خوب، فیلم از کارگردانی درستی هم سود می برد و چون فیلم را دیده ام، نسبت به موفقیتش در جشنواره امیدوار هستم و ان شا الله اولین فیلم وحید جلیلوند نیز با موفقیت های جشنواره ای روبرو خواهد شد.

مهکام که نویسندگی فیلم «پدر آن دیگری» فیلمی اقتباس شده از کتابی به همین نام و به کارگردانی یدالله صمدی را نیز بر عهده داشته، درباره فیلمنامه نویسی اقتباسی در سینمای ایران گفت: به طور کلی سینمای ایران کارگردانان زیادی ندارد که با کتاب و ادبیات پیوند عمیقی داشته  باشند. از طرف دیگر نویسندگان ما نیز شناخت درستی از سینما ندارند و این تصور برای آنان وجود دارد که سینما باید یک روایت نعل به نعل از کتاب آنان داشته باشد. «پدر آن دیگری» ابتدا یک نسخه فیلمنامه ای داشت و من و آقای صمدی چند بار آن را بازنویسی کردیم. نگاه من با نگاه نویسنده کتاب تفاوت هایی داشت، برای مثال ترجیح من این بود داستان فیلم بر خلاف داستان کتاب که در دهه ۶۰ اتفاق می افتد، در زمان حال بگذرد و … . به هر حال فیلم به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

«آزادی مشروط» با بازی علیرضا آقاخانی، بهاران بنی احمدی، حسین پاکدل، رامبد جوان و … در بخش نگاه نوی جشنواره امسال حضور دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>