سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۳۹۳ در ۸:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

«مبارک» شبیه «تهران ۱۵۰۰» نیست/ پس از جشنواره فجر به نمایش‌های جهانی می‌اندیشم

mobarak1

محمدرضا نجفی امامی تأکید کرد فیلم رئال-انیمشن «مبارک» را با رویکرد جهانی ساخته است.

محمدرضا نجفی امامی تأکید کرد فیلم رئال-انیمشن «مبارک» را با رویکرد جهانی ساخته است.

نجفی امامی به سوره سینما گفت: از ابتدا وقتی می‌خواستم کارم را شروع کنم این موضوع را در نظر داشتم که قرار است طیف وسیعی از مخاطبان را در سراسر جهان به عنوان تماشاگران این فیلم تعریف کنم، بنابراین در تمام مراحل به جهانی بودن این زبان، توجه داشتم. می خواستم علاوه بر اینکه یک فیلم فرهنگی می‌سازم، این امکان را فراهم کنم که اسطوره های شاهنامه ای به عنوان یکی از زیبایی های ادبیات ایران، به دنیا معرفی شود.

وی افزود: ۱۸ سال است که در عرصه انیمیشن و جلوه های ویژه فعالیت می کنم و در دو سه سال اخیر، همواره تلاش کردم با استفاده درست از ظرفیت های موجود در کشور، نوعی فرهنگ سازی هم انجام بدهم و به مردم بگویم جلوه های ویژه تنها به معنی دود و آتش و انفجار نیست. برای «مبارک» با توجه به شناختی که از نیروهای حاضر داشتم، بهترین افراد ممکن را بر سر کار آوردم و فکر می کنم نتیجه خوبی حاصل شده است.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که انیمیشن سازی در اوضاع اقتصادی امروز سینما چگونه است، توضیح داد: متأسفانه خیلی اوقات حمایت های نهادهای مرتبط و … تنها در حد حرف بوده و من هم تمام این فیلم را با هزینه شخصی ساختم. سرمایه گذاران تا اسم انیمیشن را می شنوند فرار می کنند چون شناخت درستی از اینگونه آثار ندارند. «مبارک» یک فیلم رئال-انیمیشن است و مثلا با فیلم «تهران ۱۵۰۰» فرق دارد.

mobarak2

نجفی امامی در مورد دعوت از یک بازیگر ستاره در فیلم خود گفت: الناز شاکر دوست در ابتدا تصور می کرد قرار است همان چهره ای که از بازیگران در فیلم بهرام عظیمی دیده شده، در این فیلم هم دیده شود و او تنها دوبلور کاراکتر خودش باشد، اما وقتی وارد کار شد در جریان تفاوت ها قرار گرفت و خیلی هم استقبال کرد.

این کارگردان درباره دایره مخاطبان فیلم خود بیان داشت: فکر می کنم همه تماشاگران از خردسالان گرفته تا یک پیر ۹۰ ساله می تواند این فیلم را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. من تلاش کردم یک نگاه میانه رو بر فیلم حاکم باشد؛ یعنی نه مقهور مدرنیته امروزی شده ایم و نه در قصه های دور سرزمین غرق شده ایم. «مبارک» اسطوره های شاهنامه‌ای مثل آرش و فریدون و کاوه را به مخاطب معرفی می‌کند و از آژی دهاک نیز به گونه ای یاد کرده ایم که انگار نمادی از پلیدی های درونی آدم هاست.

محمدرضا نجفی امامی در پایان گفت: اگر قرار باشد فیلمم را شبیه به یک نمونه خارجی بدانم، از انیمیشن اسمورفی ها یاد می‌کنم. البته تمام فیلم من انیمیشن نیست و در بخش های رئال، تلاش کردم با انتخاب بهترین فیلمبرداری، صحنه پردازی و … همه چیز را در یک سطح ایده‌آل نگه دارم. قرار نیست جشنواره فیلم فجر تنها بستر مهمی باشد که فیلم را معرفی می‌کند. ما از ابتدا به نمایش های خارجی هم فکر می‌کردیم.

فیلم سینمایی رئال-انیمیشن «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی در بخش فیلم‌های اول (نگاه نو) در جشنواره سی و سوم فجر حضور دارد.