سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۳۹۳ در ۹:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب

در انیمیشن از خارجی‌ها کم نداریم/ جشنواره فیلم فجر بهار سینمای ایران است

shahzadeh-room

هادی محمدیان بضاعت سینمای ایران را در ساخت فیلم بلند انیمیشن قابل قبول توصیف کرد.

هادی محمدیان بضاعت سینمای ایران را در ساخت فیلم بلند انیمیشن قابل قبول توصیف کرد.

محمدیان به سوره سینما گفت: جشنواره امسال را بستر خوبی برای معرفی فیلم «شاهزاده روم» به حساب می آورم چون این اتفاقِ هر ساله، به قولی بهار سینمای ایران است و فیلم ما هم می تواند در کنار سایر آثار موجود در جشنواره، فضایی شاد و مفرح را برای مخاطب پدید آورد. علاوه بر اینکه رگه هایی از طنز در فیلم مشاهده می شود، نفس انیمیشن سازی همیشه با خاصیت شاداب کنندگی و انتقال حال و هوایی متفاوت به بیننده، همراه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که اولین فیلم بلند خود را با چه رویکردی ساخته، توضیح داد: نگاه حاکم بر این فیلم کاملا تاریخی است. منابع اطلاعاتی مورد استفاده ما چیزی است که هم در کتاب های خودمان دیده می شود و هم در منابع غربی. صحنه هایی که داستان فیلم آنجا اتفاق می افتد هم اکنون هم در کشور ترکیه موجود است، چیزی که آن زمان بیزانس یا امپراطوری روم نامیده می شد. این فیلم، روابط تیره و روشن میان مسلمانان و مسیحیان را به نمایش می گذارد.

محمدیان همچنین گفت: قرار است فیلم را در کشورهای خلیج فارس و همچنین خاور میانه اکران کنیم. نمایش عمومی آن در لبنان نیز همزمان با اکران در کشور خودمان اتفاق خواهد افتاد. «شاهزاده روم» به زبان عربی دوبله می شود اما برای نمایش در کشورهای انگلیسی زبان و … به صورت زیرنویس شده به آنها ارائه می شود. دوبله فارسی آن نیز تحت نظر ناصر طهماسب انجام شده و موسیقی کار را آریا عظیمی نژاد می سازد.

این انیمیشن ساز در پاسخ به این سوال که بضاعت سینمای ایران در حال حاضر در حوزه انیمیشن چگونه است، گفت: انیمیشن هایی که در یک سال اخیر ساخته شده، سطح توقعات مخاطب را از انیمیشن ایرانی پایین آورده، اما «شاهزاده روم» به گونه ای ساخته شده که دوباره سطح توقع مخاطب را بالا می برد و حتی ممکن است مخاطب جشنواره در نگاه اول، متوجه نشود این فیلم را یک گروه ایرانی ساخته اند. ما از نظر نیروی انسانی چیزی از غربی ها کم نداریم و اگر از نظر تهیه امکانات سخت افزاری مورد حمایت بیشتر قرار بگیریم، حتما می توانیم حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشیم.

هادی محمدیان در پایان گفت: انیمیشن ایران می تواند سهم زیادی در چرخه اقتصادی سینمای ایران داشته باشد و برای این هنر-صنعت کشور پول بیاورد. من از همکاران خودم در این عرصه خواهش می کنم دلسرد نشوند و به رونق گرفتن هر چه بیشتر این صنعت، امیدوار باشند. من پیش از این حدود ۱۰۰۰ دقیقه سریال و فیلم کوتاه ساخته ام و این فیلم، اولین تجربه من در سینمای بلند داستانی به حساب می آید و ان شا الله در آینده نیز تجربه های جدیدی در انتظار گروه ما خواهد بود. امیدوارم روزی تعداد فیلم های انیمیشن جشنواره به قدری زیاد باشد که یک بخش جداگانه در جشنواره فیلم فجر به آن اختصاص پیدا کند.