سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ دی ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب

تعداد فیلم‌های بخش مسابقه و نگاه نو تغییر نمی‌کند

fajr33-neshast2

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد تعداد فیلم‌های بخش مسابقه و نگاه نو بالاتر نمی‌رود.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد تعداد فیلم‌های بخش مسابقه و نگاه نو بالاتر نمی‌رود.
سوره سینما- رضاداد در پاسخ به پرسشی درباره حضور نداشتن تعدادی از فیلم‌ها در بخش مسابقه جشنواره فجر اظهار کرد: اینکه تعبیر می‌شود بعضی فیلم‌های مهم به جشنواره نیامده، شاید به این معنا باشد که فیلم‌های وارد شده به بخش مسابقه، فیلم‌های مهمی نیستند. من این تعبیر را نمی‌پسندم. اجازه دهیم که ابتدا فیلم‌ها دیده شود و به آرای هیات انتخاب احترام بگذاریم.دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هیات انتخاب بدون هیچ ملاحظه‌ای فیلم‌ها را دیدند و آثار تعدادی از فیلمسازان انتخاب و تعدادی دیگر انتخاب نشدند. نباید سینما دو قطبی کنیم. این ارزیابی‌ها را می‌توانیم در پایان جشنواره داشته باشیم. ضمن آنکه بعضی از این فیلم‌ها که نام آن ها گاهی بیان می شود را شخصا بنا به درخواست سازندگان‎شان مشاهده کردم. واقعا بعضی از آن فیلم‌ها برای رونق سینما آثار خوبی هستند. در هر صورت خواهشم این است که اجازه ندهیم فضای دو قطبی در سینما حاکم شود.

 دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره بیان جزئیات بیشتر از بخش بین‌الملل جشنواره گفت: جمع بندی ما این است که بخش بین الملل در همین تهران برگزار شود. البته گزینه اصلی شهر شیراز مطرح بود و اگر امکان آن فراهم می شد، شیراز اولویت داشت اما مجموعه مورد نظر برای برگزاری، آماده نمی‌شود.رضاداد در ادامه این نشست، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا تعدادی از فیلم‌های آقای علم الهدی در گفت وگو با فیلمسازان تاکید کرده اند که حضور فیلم در بخش هنر و تجربه‌ جشنواره، الزامی برای اکران آن‌ها در گروه هنر و تجربه در سال آینده نیست.

 وی ادامه داد: نمی‌خواستیم بخش هنر و تجربه، سر ریز فیلم‌های سینمای ایران باشد. شورای سیاست‌گذاری بر این امر تاکید داشتند و ما نیز ۲۰ فیلم پیشنهاد دادیم. در واقع به همین دلیل بود شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه تاکید داشتند که از بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حتما فیلم‌هایی در بخش هنر و تجربه حضور داشته باشند.رضاداد افزود: تمام متقاضیان علاقمند بودند که فیلم شان در جشنواره به نمایش در بیاید. مقررات ما می گوید که ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۱ فیلم در بخش نگاه نو حضور داشته باشند. حال می توان در سال آینده به هیات انتخاب گفت که ۸۸ فیلم برای بخش مسابقه انتخاب کنند. ما در هر صورت بر اساس تجربه گذشته، رویکرد کاهش تعداد فیلم های بخش مسابقه را پیش گرفتیم و حتی نظرم این است که این تعداد در سال آینده نیز کمتر شود. طبیعتا این اتفاق تبعات دارد. ضمن آنکه این انتخاب نشدن، برای خیلی از فیلمسازان پذیرفته شده‌تر از بعضی رسانه هاست. ما تلاش کردیم فضایی توأم با احترام در انتخاب فیلم ها پدید بیاوریم و کار را بر این اساس جلو ببریم.

 رضاداد در خصوص بازبینی آثار گفت: وقتی گزارشات مربوط به بازبینی فیلم های اول را می دیدم، برایم قابل باور نبود اما وقتی بعضی از آثار را دیدم، خیلی خوشحال شدم. امسال سطح به کارگیری عوامل حرفه ای در بخش فیلم های اول، بر اساس سیاست گذاری شورای پروانه ساخت، رشد قابل توجهی داشته است. خوشبختانه سیاست های شورای پروانه ساخت هم در سطح کیفی و هم در استعدادیابی جوانان بسیار موثر بوده است.رضاداد افزود: در هر صورت مقررات ما این اجازه را نمی دهد اما سال قبل وقتی هیات داوران فیلم ها را دیدند، پیشنهاداتی را مطرح کردند. امسال هم به شما قول می دهم که سازمان سینمایی در ادوار آتی مجبور خواهد شد که جشنواره فیلم های اول را مجزا برگزار کند. با موجی از فیلمسازان اول مواجهیم که هم بسیار با استعدادند و هم پیشرفت آن‌ها غیر قابل کنترل؛ لذا فکر می‌کنم ممکن است در دوره های آتی به مفهوم مستقلی از برگزاری این بخش برسیم.

در ادامه، یکی از خبرنگاران از شنیده ها پیرامون دیده شدن بعضی فیلم های متقاضی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرسید که رضاداد پاسخ داد: به هیچ وجه هیچ کسی جز مسئولان سازمان سینمایی هیچ فیلمی را از ناحیه دفتر جشنواره مشاهده نکردند. البته بعضی از دارندگان فیلم ها برای فیلم شان نمایش عمومی و خصوصی می گذارند اما ما هیچ برنامه ای برای این مطلبی که می گویید، نداشته و نداریم.
وی افزود: ممکن است فردا روزی، اعضای کمیسیون فرهنگی فیلمی را از طریق صاحبان آن مشاهده کنند اما ما و سازمان سینمایی را متهم و منتصب به این ماجرا نکنید. ممکن است یک روز تشخیص دهم که یک فیلم را به افرادی نمایش دهیم و طبیعتا می‌توانم از اختیاراتم استفاده کنم.

 دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: همه ما نباید تلاش کنیم که فضا را به سمت دو قطبی شدن پیش ببریم. همه ما در این کشور زندگی می کنیم و همه در خدمت یک هدف هستیم. باید بتوانیم با همدیگر گفت وگو کنیم. حتی می گویم اگر دوستی در مجلس روی فیلمی نظر دارد، اجازه دهیم که نظرش را بگوید. چنین مسائلی در مدیریت سازمان سینمایی خیلی پذیرفته شده است اما وقتی به رسانه ها راه پیدا می کند، دو قطبی می شود و عده ای سعی در یارکشی کردند می‌کنند ما باید تلاش‌مان را بر همدلی بگذاریم.رضاداد گفت: من سال قبل هم از آقای مجیدی درخواست کردم که در داوری به ما کمک کنند. بنابراین حضور ایشان در هیات داوران ربطی به خروج «محمد (ص)» از جشنواره نداشت. در هر صورت این فیلم در فضای رقابتی حضور نداشت و این فیلم با نیت دیگری ساخته شده است.

 وی با بیان اینکه فیلم های دفاع مقدس جشنواره ای مستقل خود را دارند گفت: تولید آثار دفاع مقدس نیاز به توسعه زیرساخت ها دارد و الان هم وضعیت بودجه سینمای کشور، بسیار وضعیت نامناسبی است.
هفته قبل که در خدمت مراجع بودیم و آن ها پیشنهاداتی را مطرح می کردند. خدمت این عزیزان تاکید کردم که تنها ویترین ثابت ما در این ۳۳ سال، سینمای ملی‌مان است. بچه های سینما پایمردانه ایستاده اند و کار را پیش می برد. اما از سوی دیگر منابع مالی که باید صرف توسعه زیرساخت ها شود، وجود ندارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>