سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ دی ۱۳۹۳ در ۱:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

پرهیز از فضای دو قطبی در جشنواره فیلم فجر/ این آرامش پایدار است؟

gozaresh-neshast-1

علیرضا رضاداد در نشست خبری جشنواره فیلم فجر سیاست پرهیز از تنش و حاشیه را ادامه داد.

علیرضا رضاداد در نشست خبری جشنواره فیلم فجر سیاست پرهیز از تنش و حاشیه را ادامه داد.

سوره سینما – برگزاری نشست خبری در رویدادهای مختلف با اهداف تشریح اهداف و توضیح مکانیزم رفتاری مدیران برای برگزاری و همچنین پاسخگویی به ابهاماتی است که برخی رسانه ها در ذهن دارند. نشست خبری سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم صبح امروز یکشنبه ۲۱ دی ماه با همین نگاه و رویکرد در هتل انقلاب تهران برگزار شد. با توجه به بهانه ای که برای برگزاری این نشست پیش از آغاز جشنواره وجود داشت ، طبیعی به نظر می رسید که در سطحی فراگیر مورد توجه رسانه های گروهی اعم از جراید چاپی و رسانه های مجازی و تصویری قرار گیرد.

جمع کثیری از خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران رسانه های مختلف در سالن هتل انقلاب تهران گرد آمدند تا به اظهارات دبیر جشنواره گوش کنند و مهم ترین بخش ها را برای تنویر افکار عمومی و مخاطبان سینمایی انعکاس دهند . طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد جشنواره برنامه در حال و هوایی صمیمانه و با تعامل متقابل هر دو طرف آغاز شد و پس از تشریفات ابتدایی علیرضا رضاداد در جایگاه خود نشست تا پاسخگوی سوالات مختلف باشد . دبیر جشنواره پس از ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه انتخاب فیلم ها و مسائل اجرایی و تعامل با بخش های مختلف سازمان سینمایی به مساله مراقبت از شرایط سینما بعنوان یکی از اهداف رسانه ها اشاره کرد و ضمن تاکید به شرایط دشوار فیلمسازی در کشور به روحیه حساس هنرمندان نیز نظر داشت و معتقد بود که در چنین وضعیتی یک جریان و پرسش غافلگیرانه و نابهنگام می تواند معادلات را بهم بزند و واکنش هایی ایجاد کند که به سود سینمای کشور نباشد.

gozaresh-neshast-2

این نگرانی از بهم ریختن فضای همدلی در سینما یکی از بارزترین تاکیدها و حساسیت هایی بود که رضا داد در طول سخنان خود بارها از آن یاد کرد . نکته ای که در اظهارات رضاداد به طرز محسوسی نمایان بود مدیریت فضای پیش از برگزاری جشنواره و نغلتیدن در حواشی احتمالی بود . رضا داد در مقاطع مختلفی از جلسه بر لزوم همکاری صمیمانه رسانه ها برای ایجاد همدلی و پرهیز از قضاوت های پیش گویانه تاکید داشت . دبیر جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه تمامی کسانی که در عرصه سینما اظهار نظر می کنند با نگاهی مشترک به منافع و سرمایه های ملی به چنین عملی دست می زنند ، اهالی رسانه را به اجتناب از تعبیرهای حساسیت زا تشویق کرد . طبیعی بود که در میان پرسش هایی که حاضران از دبیر جشنواره فیلم فجر داشتند بخش هایی هم به مسائل حساس و اتفاقاتی مربوط می شد که در روزهای منتهی به جشنواره حرف و حدیث های زیادی پیرامون آنها شکل می گیرد . مسائل مختلفی چون ملاحظات صنفی، انتخاب های سلیقه ای ، نبود آثار برخی چهره های سینمایی در بخش نهایی و بحث دخیل بودن نظراتی خارج از چهارچوب سازمان جشنواره و از این دست مسائل که رضا داد به تک تک آنها پاسخ داد و به نوعی می‌توان گفت که در مجموع به یک برنامه هدفمند و خارج از مباحث نامتعارف تاکید کرد و ضمن برخورداری از یک نگاه مستقل در مراحل گوناگون این رویداد سینمایی میل خود به دوری کردن از ایجاد فضای دوقطبی در برگزاری جشنواره را نمایان کرد.

gozaresh-neshast-3

با توجه به سوابق مدیریتی رضا داد در سینمای کشور باید اذعان داشت که وی با تجربه ای سرشار از مدیریت های مختلف خود در حوزه سینمایی امروز با آمادگی و اشراف بر ابعاد گوناگون این رویداد سینمایی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر بر صندلی خود تکیه زد و با استراتژی پیشگیری از چالش های احتمالی و احترام متقابل به متقاضیان و پذیرفته شدگان ، هیات های انتخاب و داوران و زیر مجموعه های فعال در زمینه برپایی جشنواره و همچنین تعامل حداکثری با رسانه های جمعی ، خود را برای پشت سر گذاشتن جشنواره ای آرام و با کمترین حاشیه آماده کند . البته که ایجاد حاشیه های خواسته و ناخواسته در این مسیر اجتناب ناپذیر است ، اما با توجه به نشست امروز پر واضح بود که برگزارکنندگان جشواره سی و سوم و در راس آنها دبیر جشنواره، تمام انرژی و پتانسیل ها و تجربه خود را به کار گرفته اند که با عملکردی که خوشایند اکثریت گروههای فکری مرتبط با سینما است ، جاذبه ای ایجاد کنند برای ایستادن در برابر دافعه ای که برخی ها به زبان می آوردند و اینها به تعبیر دبیر جشنواره قضاوت هایی زود هنگام بود و این طیف را به ارزیابی های کارشناسانه پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر توصیه کرد . با این تفاسیر و با نگاهی به خروجی نشست امروز دبیر جشنواره و نوع گفتگو و پاسخ های موجود، به نظر می رسد که فارغ از هر گونه پیش گویی در خصوص کیفیت آثار و نحوه داوری ها و منتخبان ، رضاداد و همکاران او در سازمان جشنواره با یک برنامه هدفمند تا به اینجا توانسته اند یک نگاه مثبت و حداکثری را به سوی خود جلب کنند و بی شک در ادامه نیز با همین الگو و براساس همان نکته کلیدی پرهیز از دوقطبی شدن و ایجاد فضای همدلی پیش خواهند رفت تا روزهایی آرام و با کمترین حاشیه را برای سی و سومین دوره جشنواره رقم بزنند.

حالا اینکه تا چه حد چنین رویکردی نتایج دلخواه برگزارکنندگان و همچنین حاضران و مخاطبان عام و خاص را به بار خواهد آورد، مساله ای نیست که امروز بتوان درباره آن پیش بینی کرد و باید در انتظار نشست و با نگاهی موشکافانه به عملکرد مدیران این دوره جشنواره و زیر مجموعه های آنها نگریست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>