سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۱ در ۸:۵۳ ب.ظ چاپ مطلب
نوباوه:

سینمای ما نقشه راه ندارد

سینمای ما نقشه راه ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد آثاری که پنج سال اخیر روی پرده رفته نشان می دهد مسئولان سینمایی استراتژی و نقشه راه ندارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد آثاری که پنج سال اخیر روی پرده رفته نشان می دهد مسئولان سینمایی استراتژی و نقشه راه ندارند.

سوره سینما: بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شامگاه جمعه ۲۷ مردادماه همراه با سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما میهمان برنامه زنده «هفت» در میزگرد اخلاق و سینما بود. بحث را ساداتیان شروع کرد: سینما در حوزه اخلاق تعاریف خاص خود را دارد، در دهه ۴۰ اروپا سینمای نئورالیزم شکل گرفت، در این آثار مسائل اجتماعی مطرح می شد و سینما آینه جامعه بود، بعضی از این آثار در زمان خود انگ سیاهنمایی خوردند، اما این جریان ادامه پیدا کرد و کامل شد و بسیاری از این آثار حالا از بهترین های تاریخ سینما است.

ساداتیان ادامه داد: در زمان ۱۰۰ دقیقه که یک فیلم سینمایی دارد نمی توان راهکار برای مسائل بیان کرد، فیلمساز در این زمان کم می تواند طرح مسئله کند، افکار عمومی و مسئولان را نسبت به موضوع و معضلی که وجود دارد حساس کند و این فرصت را به وجود بیاورد تا آنهایی که باید چاره اندیشی کنند، در علوم انسانی قاعده و قانون مثل علوم ریاضی وجود ندارد و تنوع نگاه در این علوم دیده می شود.

بیژن نوباوه نماینده مجلس شورای اسلامی سخنان ساداتیان را تائید کرد و گفت: در بحث های کلی با آقای ساداتیان موافقم، سینما هنری پیشرو است، مجموعه ای از هنرها را در خود دارد، کمدی های نورمن ویزدوم را که می بینیم، در کنار خنده و تفریح اشاره ها و کنایه هایی وجود دارد، اما باید به این موضوع توجه کنیم که آثار سینمایی ناهنجاری ها را تئوریزه نکنند.

وی ادامه داد: علوم انسانی قانونمند نیستند اما باید همسو با فرهنگ، سنت ها و ویژگی های هر جامعه تعریف شوند، در جامعه ما که مذهبی و شرقی است ارزش هایی وجود دارد که در جامعه ای غربی کمرنگ است یا دیده نمی شود، فیلمساز باید به این موضوع توجه کند، ما در ادبیات مان انواع شعر داریم که با زبان کنایی و استعاری مسائل اخلاقی را مطرح می کنند، بدون آنکه به هنجارها لطمه بزنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: سینمای امروز ما با سینمای قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، امروز سینمایی اخلاقی داریم و شاهد شکوفایی این هنر هستیم، در محتوا و فرم رشد داشته ایم، اما باید در فیلم هایمان به موضوع اخلاق با توجه به حساسیت های جامعه توجه کنیم، سینما باید به مسائل اجتماعی بپردازد اما نحوه طرح موضوع مهم است.

نوباوه افزود: مردم ما فیلم های غیراخلاقی را نمی پذیرند و آنها را پس می زنند، ما نباید در آثارمان بی اخلاقی را رواج بدهیم، اگر مردی اشتباه کرد نباید همسرش عمل مشابه او را انجام بدهد، رفتار بد نباید نهادینه شود، ساختارشکنی و گذشتن از خطوط قرمز سینما نباید در فیلم‌ها اتفاق بیفتد.

ساداتیان در بخش دیگری از صحبت هایش ادامه داد: ما در جامعه مان مشکلات فراوانی داریم، صفحه های روزنامه ها را بررسی کنیم مشکلاتی وجود دارد که در فیلم ها بسیار کمرنگ مطرح می شود، اگر ما فضایی به وجود بیاوریم که تماشاگر در آن این مشکلات را ببیند، هزینه کمتری پرداخت می کند، تاثیر اجتماعی این فیلم ها کم شدن بحران و بزه های اجتماعی است، من مدت ها است روی این بزه ها کار می کنم، جامعه ما آبستن حوادث مختلف است و باید از راه سینما این مسائل را نشان بدهیم.

بیژن نوباوه گفت: آقای مسعود ده‌نمکی فیلمسازی است با روحیه کنکاشگر و علاقمند به موضوع های اجتماعی، زمانی که او فیلم می سازد مسائل اجتماعی را مطرح می کند، اما وقتی مستند می سازد شکل ارائه معضل به نوعی است و در یک اثر داستانی به شکلی دیگر. به نظر من عقل کلی جامعه همه مسائل را نمی تواند موشکافی کند، وقتی معضلی در قالب یک فیلم سینمایی مطرح می شود باید مراقب باشیم چه تاثیری بر جامعه می گذارد و چه مسائلی را ترویج می کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>