سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۱ در ۴:۱۴ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری فیلم «کلاس هنرپیشگی»/

داوودنژاد: می‌خواستم فیلمی غیرمتعارف بسازم

Kelase Honarpishegi_012

نشست خبری فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» با حضور علیرضا داوودنژاد و گروه سازنده این فیلم برگزار شد.

نشست خبری فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» با حضور علیرضا داوودنژاد و گروه سازنده این فیلم برگزار شد.

سوره سینما- امروز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه نشست پرسش  و پاسخ فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» با حضور  علیرضا داوودنژاد کارگردان، محمدرضا داوودنژاد، زهرا داوود نژاد، رضا داوود نژاد بازیگران، عباس رحیمی مدیر فیلمبرداری، کیومرث پوراحمد تدوینگر، علی تراکوئی صدابردار با اجرای محمد رضا شهیدی فر در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

Kelase Honarpishegi_018

در ابتدای این نشست علیرضا داوود نژاد گفت: من خیلی دوست داشتم فیلمی غیر متعارف در سینمای ایران بسازم که بالاخره به خواسته‌ام رسیدم و با ساخت «کلاس هنرپیشگی» یک قدم من را به زندگی نزدیک کرد. سعی کردم در این فیلم خود هنرپیشه‌ها را در کار مشارکت دهم و این نکته کلیدی ما بود. همه در ساخت این کار هستیم بودند.

وی در ادامه در مورد صدای کار نیز توضیح داد: بیشتر صداها با خود دوربین بود، ما جاهایی بیش از ۲۰ هاش اف داشتیم و صدابردار و فیلمبردار ما خیلی در این کار اذیت شدند چون در وضعیت‌های کاملاً ناآشنایی قرار گرفته بودند و وقتی تمرین‌ها را می‌دیدند می‌گفتند در وقتی صحنه‌های تمرین را می‌گیرد توجیه دارد که با صدای دوربین باشد و الا نه و گفت من میکسر می‌آورم و ۲۰ هاش اف باید داشته باشم و این کار برای همه ما خیلی سخت و تازه بود.

داوود نژاد افزود: برای نور هم ما یک نور کلی می‌دادیم و سعی کردیم گرایش آتلیه‌ای را از نورپردازی کم کنیم و ترجیح دادیم معلوم نشود که نورپردازی کرده ایم ولی تمام خانه را نور داده بودم اما نور بر اساس منابع بود اما باز هم در جاهایی مجبور به محو سایه‌ها شدم یکی از کارهای سخت این دو فیلمبردار این بود که در برخی از صحنه‌ها من آن را رها به کار خود می‌گذاشتم و می‌گفتم شما خودتان هیچ جا یک زاویه نداشته باشید و مراقب باشید که از یک زاویه نداشته باشید در برخی از صحنه ها مثل صحنه آخر بود که من می گفتم شما کجا بایستید و من می گفتم خوب گوش کنید و خوب ببینید و خوب احساس کنید.

در مرهم دوربین دوم را گرفت و در این فیلم مدیر فیلمبرداری شد و فیلمبرداری دوم این فیلم را  به سجاد سپهری سپردیم که در فیلم «مرهم» به عنوان عکاس حضور داشت.

Kelase Honarpishegi_008

محمدرضا داوود نژاد بازیگر این فیلم گفت: زمانی که  با علیرضا کار می‌کنم نگران نیستم اگر مشکلی باشد خیلی سریع حل می‌شود. و استانیسلاوسکی قواعد بازیگری را به من آموخته و من از نوجوانی بر اساس روش او کار کردم . علیرضا  اشراف بر این سیستم دارد ما را خوب رهبری می‌کند. هر وقت احساس می‌کنم حالت زنگار روی حس و بازی‌ام گرفته شده که تنها علیرضا می‌تواند آن را صیقل دهد. من جاهای دیگر که بازی می‌کنم می بینیم خیلی بد است و علیرضا آدم را آماده کار می‌کند این کار خیلی خاص و نویی بود و در ایران این کار نشده بود و این فرم خاصی بود که کاراکتر از خودت باید تفکیک می شد و این رفت و برگشت را به غیر از علیرضا مطمئن هستم که کس دیگری نمی توانست کنترل کند. در مورد بداهه هم باید بگویم این سیستم می‌گوید جلوی احساسات را نباید گرفت و وقتی از تمرین‌ها استفاده شود ناخودآگاه می‌آید و دیگر دست من و دیگری نیست.

Kelase Honarpishegi_002

در ادامه زهرا داوودنژاد دیگر بازیگر این فیلم سینمایی گفت:من فکر می‌کنم پدرم خمیری را آماده می‌کند و می‌گذارد همه ما نان خودمان را بپزیم و در جریان این پخت و پز در کنار ماست و ما را هدایت می‌کند و در این حس و بازی آدم به یک صداقت کامل جلوی دوربین می رسد چه ما که نقش آفرینی می‌کنیم و چه قصه دیگر بازی نیست و نتیجه آن فیلم کلاس هنرپیشگی می شود. دریافت‌ها و تأثیرات و خلقیات آدم‌ها هم در این فیلم حضور دارد.

Kelase Honarpishegi_014

کیومرث پوراحمد در مورد تدوین فیلم گفت: آقای داوود نژاد فیلم را مونتاژ کرده بود و من برای دیدن داستان سکه به شیراز رفته بودم که رضا را ببینم و آنجا فهمیدم علیرضا فیلم ساخته  بعد با من تماس گرفت و گفت: فیلم را ببین. من به شدت تحت تأثیر فیلم قرار گرفتم و در دوره افسردگی و بیکاری بودم و این نعمتی بود که علیرضا به من ارزانی داشت هم کار و هم علیرضا را دوست دارم و همه خانواده‌اش را که از مصائب شیرین می‌شناسم دوست دارم.