سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ بهمن ۱۳۹۳ در ۸:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب

دیگر به سیمرغ بلورین فکر نمی‌کنم/ همکاری با فیلم اولی‌ها را بیشتر دوست دارم

nazanin-farahani1

نازنین فراهانی بازی خود در دو فیلم «نزدیک‌تر» و «موقت» را از بهترین تجربه‌های امسال خود توصیف کرد.

نازنین فراهانی بازی خود در دو فیلم «نزدیک‌تر» و «موقت» را از بهترین تجربه‌های امسال خود توصیف کرد.

فراهانی که در یکی از فیلم های بخش خارج از مسابقه جشنواره، به عنوان نویسنده حضور دارد به سوره سینما گفت: گویا فیلم «این سیب هم برای تو» در جشنواره امسال صرفا نوبت دیده شدن پیدا کرده است. این قصه، چیزی بود که من چهار سال قبل آن را نوشته بودم و امکان ساخته شدن آن فراهم نشده بود تا اینکه آقای نشاط آن را خواند و خوشش آمد و به آقای الوند سپرد تا کارگردانی اش کند. من پیش از این هم سابقه نویسندگی داشتم و چند تله فیلم با سناریوهای من ساخته شده است. یک فیلمنامه هم دارم که از نظر خودم قصه بسیار خوبی دارد و شخصا خیلی دوستش دارم اما نمی دانم چه وقت فرصت ساخته شدن آن مهیا می شود. این فیلمنامه «رقص آوا» نام دارد و در نسخه فعلی آن ممکن است خطوط قرمزی وجود داشته باشد، بنابراین اگر روزی فرصت ساخت آن فراهم بشود، احتمالا باید آن را بازنویسی کنم.

وی درباره بازی در فیلم «نزدیک‌تر» به کارگردانی مصطفی احمدی گفت: من آقای احمدی را از سال ها قبل می‌شناسم. با او بر سر فیلم «صداها» آشنا شده بودم. فیلمنامه ای که بهرام توکلی برای او نوشته، قصه خیلی سرراستی داشت و وقتی ایفای یکی از نقش های آن به من پیشنهاد شد با خوشحالی پذیرفتم. من همیشه منتظر شروع کارگردانی مصطفی احمدی بودم و همیشه از او می پرسیدم پس کی می خواهد به این عرصه قدم بگذارد؟ او زمانی هم که به عنوان برنامه ریز کار می کرد، خیلی دقیق و منظم بود.

فراهانی درباره این فیلم اضافه کرد: نقش من در «نزدیک تر»، نقش دختری است که به تازگی از پاریس به تهران برگشته است. البته، آشنایی من به زبان فرانسوی، تنها دلیل انتخاب شدن من برای این کاراکتر نبود. این فیلم، گروه تولید بی نظیری داشت و من از اینکه در کنار آنان بودم لذت بردم. زمانی که کار را شروع کردیم بیماری پدر مرحوم من شروع شد و در میانه راه بودیم که ایشان فوت کرد. به درخواست من، تنها دستیار و برنامه ریز کار از این موضوع باخبر شد، چون نمی خواستم آرامش بچه ها برای ادامه کار به هم بخورد. سه روز مرخصی گرفتم و دوباره بر سر کار حاضر شدم و همه تلاشم را به خرج دادم تا خوب باشم. راستش را بخواهید الان که از فیلمبرداری فارغ شده ایم، فرصت کرده ام کمی برای پدر عزاداری کنم.

nazanin-farahani2

این بازیگر همچنین درخصوص بازی خود در فیلم «موقت» توضیح داد: فیلمنامه این فیلم را امیر عزیزی سه سال قبل نوشته بود. نقش من در این فیلمنامه از آغاز بر اساس شخصیت من نوشته شده تا حدی که نام کاراکترم نیز نازنین است. در این مدت، متن چندین بار بازنویسی شده و جالب است به شما بگویم نقشی که در این فیلم دارم تفاوت خیلی زیادی با نقش دیگرم در فیلم «نزدیک‌تر» دارد و حتما مخاطبان جشنواره نیز متوجه این موضوع خواهند شد. همیشه کار کردن با فیلم اولی ها را دوست دارم چون آنان اطلاعات به روزتری از سینما دارند و نگاه شان به این صنعت، دقیق تر است. گذشته از این، کارگردانان جوان شیوه های بازی مرا بیشتر از قدیمی تر ها درک می‌کنند.

فراهانی که در فیلم کمال تبریزی بازی داشته درباره این تجربه خود توضیح داد: نقش من در «طعم شیرین خیال» کمدی نبود. اندازه بازی ام نیز تنها در حد چند سکانس است. در این فیلم در نقش یک استاد دانشگاه ظاهر شده ام. من تجربه زیادی از کمدی و طنز ندارم و دوست دارم این نقش را در یک فیلم به شیوه مفصل تری در فیلمی تجربه کنم. امیدوارم روزی این اتفاق بیفتد.

وی در پایان درباره اینکه به جشنواره و سیمرغ گرفتن می اندیشد، گفت: سال هاست که دیگر تنها به بازی خوب فکر می کنم و لذت بردن از هنری که دارم. فکر نمی کنم مخاطب حرفه ای، حتی یک بازی نادرست از من سراغ داشته باشد. من تلاش کرده ام حتی در فیلم های بد هم خوب بازی کنم و همین تلاش برای خودم ارزشمند است. درباره جایزه و سیمرغ و … حرف خاصی برای گفتن ندارم. نمی دانم جایزه دادن در مسابقه ها و مراسم سینمایی این کشور، چه مکانیزمی دارد. در یک بازه زمانی خاص، انگار که مد شده باشد به فلان بازیگر جایزه بدهند، در همه برنامه ها به او توجه می‌کنند و دیگران را نادیده می انگارند و من نمی دانم چرا. من تنها به بازی خوب فکر می‌کنم.

نازنین فراهانی امسال با سه فیلم «طعم شیرین خیال»، «موقت» و «نزدیک تر» در سه بخش مختلف جشنواره حضور دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>