سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

یک بازیگر رمان «کلیدر» را به نظم برمی‌گرداند/ ادای دین اسدی به دفاع مقدس

afsar-asadi1

افسر اسدی بازی در یک فیلم جنگی را ادای دین خود به دفاع مقدس دانست.

افسر اسدی بازی در یک فیلم جنگی را ادای دین خود به دفاع مقدس دانست.

اسدی به سوره سینما گفت: چندین سال در سینما فیلمی بازی نکردم و شاید بهتر باشد علت این سکوت را از خود سینما بپرسید. از کسانی که قصه های تکراری می‌نویسند و از کسانی که نقش های محوری را تنها به بازیگران جوان می‌سپارند. گویی بازیگرانی به سن و سال ما را فراموش کرده اند. «تا آمدن احمد» و «جامه‌دران» هم فیلمنامه هایی نبودند که برای من به شکل صد در صدی مطلوب بوده باشند، اما به هر حال پیشنهادهایی بود که دریافت شده بود. سناریوها را خواندم، از قصه‌ها خوشم آمد و در این دو فیلم بازی کردم.

وی افزود: همیشه دلم می خواست دین خودم را به سینمای دفاع مقدس ادا کنم. من هم مثل بسیاری از ایرانیان، آن روزهای سخت را در تاریخ خاطرات این کشور به یاد دارم و همیشه دلم می‌خواست در فیلمی که آن روزها را روایت می‌کند، سهیم باشم. با دریافت فیلمنامه «تا آمدن احمد» این اتفاق رخ داد و من خوشحال بودم از اینکه دلخواسته ام برآورده شده است. داستان این فیلم در جزیره خارک می‌گذرد و  دقیقا در دل آتش دشمن اتفاق می‌افتد. این فیلم مرا به لحاظ روحی اغنا کرد. احساس کردم کاری برای مردمم انجام می‌دهم.

اسدی درباره فیلم دیگرش «جامه‌دران» توضیح داد: این فیلم، سه اپیزودی است و من در یکی از این قسمت‌ها بازی دارم. پگاه آهنگرانی نقش جوانی مرا بازی می‌کند و در میانسالی نیز، مادر دختری هستم که مهتاب کرامتی ایفاگر نقش آن است. من در اپیزود خودم نریشن می‌خوانم و در حقیقت راوی ماجرا هستم.

afsar-asadi2

این بازیگر در ادامه توضیح داد: فیلمنامه ای که عواطف بازیگر را به چالش بکشد، همیشه برای من جذاب بوده است. فیلمنامه باید بازیگر را به تحقیق و جست و جو وا دارد. مثلا تلاش کند تا برای ما به ازای بیرونی نقش خود، از میان مردم جامعه کسی را پیدا کند و او را الگوی خود قرار دهد. در مدتی که از سینما دور شده بودم، سناریوهای این چنینی به دستم نمی‌رسید و البته حالا که با خودم فکر می کنم می گویم ای کاش همانطور که در سینما کمرنگ شدم، در تلویزیون هم سکوت می‌کردم.

افسر اسدی در پاسخ به این سوال که این روزها مشغول به چه کاری است گفت: مشغول منظوم کردن رمان «کلیدر» نوشته محمود دولت آبادی هستم. این کار چند سال است که طول کشیده و دیگر رو به پایان است. هنوز به طور قطعی مشخص نیست چه ناشری این کتاب را منتشر می‌کند. دوازده سال قبل نیز مجموعه شعری با عنوان «چوب حراج» از من چاپ شد.

افسر اسدی امسال با دو فیلم «جامه‌دران» و «تا آمدن احمد» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>