سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۱ در ۵:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری فیلم «تاج محل»/

اقباشاوی: حوزه هنری مثل فیلمسازی مستقل با من برخورد کرد

Taaj Mahal_016

دانش اقباشاوی کارگردان فیلم سینمایی «تاج محل»با اشاره به اینکه تلاش کرده فیلمی باورپذیر بسازد عنوان کرد حوزه هنری در ساخت این اثر سینمایی او را کاملاً آزاد گذاشته است.

 دانش اقباشاوی کارگردان فیلم سینمایی “تاج محل” در نشست خبری این فیلم با اشاره به اینکه تلاش کرده فیلمی باورپذیر بسازد عنوان کرد که حوزه هنری در ساخت این اثر سینمایی او را کاملاً آزاد گذاشته است.

سوره سینما- نشست خبری فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی امروز پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد. در این نشست خبری علاوه بر کارگردان، عبدالجبار اقباشاوی و شهلا پرویز مرادی بازیگران فیلم، کریم نیکونظر نویسنده، محمود یارمحمدلو تدوینگر و مسعود فیروزه مدیر تولید حضور داشتند.

Taaj Mahal_014

اقباشاوی در ابتدای نشست با بیان اینکه امروز روزی است که همه هم از آن می ترسند و هم منتظرش هستند چون قرار است فیلمشان را در کنار منتقدان و اهالی رسانه ببینند گفت: در واقع امروز روز آخرت کارگردان ها است. من پیش از این سال ها در حوزه فیلم کوتاه، مستند و دستیاری کارگردان فعالیت داشتم و دستیار کارگردان هایی چون ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، رسول صدرعاملی و … بودم.

وی ادامه داد: با همراهی همکلاسی قدیمی ام کریم نیکونظر از مدت ها قبل قصد ساخت فیلمی سینمایی را داشتیم . ۴ سال قبل می خواستم این فیلم را بسازم اما به دلیل اینکه سر فیلم روز رستاخیر احمدرضا درویش رفتم ساخت این اثر هم به تعویق افتاد. به پیشنهاد نیکونظر طرح ۵ صفحه ای فیلم را نوشتیم و قرار شد این اثر درباره روابط خانوادگی و اتفاقاتی که اطراف مان می افتد باشد.

کارگردان «تاج محل» ادامه داد: به پیشنهاد نیکونظر طرح فیلمنامه را به دلیل اینکه حال و هوای فیلم ما بسیار شبیه به آثار وی است به رضا میرکریمی پیشنهاد دادیم. قصه اولیه قرار بود در تهران اتفاق بیافتد اما میرکریمی پیشنهاد داد که چرا به خود آبادان نمی رویم و فیلم را آنجا نمی سازیم. میرکریمی تنها تهیه کننده فیلم ما نبود بلکه به عنوان برادر بزرگتر مراقب بود که شرایطی فراهم شود تا ما با خیال راحت فیلم مان را بسازیم. وی اعتماد خاصی به ما داشت و خوشبختانه ما بدون دغدغه توانستیم فیلمی غیرسفارشی و مدنظر خودمان را بسازیم.

Taaj Mahal_012

در ادامه کریم نیکونظر نویسنده فیلمنامه عنوان کرد: در واقع من و دانش می خواستیم فیلمی درباره پدران مان بسازیم. قرار نبود از مقام پدر تجلیل کنیم اما به این فکر می کردیم که پدران ما ویژگی ها و رفتارهایی دارند که ممکن است برای بقیه جالب باشد. بنابراین ویژگی های خانوادگی من و دانش به فیلم راه یافت.

وی با بیان اینکه دو فیلم مهم تاثیر ویژه ای در ساخت این اثر داشته است ادامه داد: اولین فیلمی که در شکل گیری سلیقه ما بسیار اهمیت داشت «یه حبه قند» میرکریمی بود و دیگر یک فیلم فرانسوی بود که تنها خط اصلی داستان را از آن گرفتیم. در این فیلم یک سری از رفتارهای مردم آبادان به تصویر کشیده شده است که شاید در شهرهای دیگر وجود نداشته باشد.

Taaj Mahal_006

در بخش دیگری از این نشست مسعود فیروزه مدیر تولید فیلم عنوان کرد: «تاج محل» متعلق به حوزه هنری است و ما تمام تلاش مان را کردیم که با همه امکاناتی که در اختیارمان قرار داده شود بود این اثر را به بهترین شکل ممکن بسازیم و همین امر مسئولیت ما را سخت تر می کرد. هزینه تولید این فیلم نسبت به بودجه فیلم های تلویزیونی بالاتر است و حدود ۵/۱ برابر بودجه یک تله فیلم بوده. البته بهتر است رضا میرکریمی پاسخ این سوال را بدهد که علاوه بر تهیه کننده یک دوست، برادر و حامی ما هم در این فیلم بود.

وی ادامه داد: فیلمبرداری فیلم در ۵۰ جلسه انجام شد که متاسفانه به دلیل کوتاهی دوستان در وزارت ارشاد پروانه ساخت فیلم برای ما دیر صادر شد و متاسفانه با دغدغه و نگرانی کار را آغاز کردیم.

Taaj Mahal_004

در ادامه این جلسه عبدالجبار اقباشاوی که پدر کارگردان است درباره حضورش در این فیلم گفت: من پیش از این کار هنری نکرده بودم اما به سینمای واقع گرا که در بستر مسایل اجتماعی می گذرد بسیار علاقه داشتم. گروه فیلمبرداری در طول ساخت فیلم سختی های بسیاری کشیدند اما من از نتیجه کار راضی هستم.

وی ادامه داد: درست است که برای اولین بار است که فیلم بازی می کنم اما از قدیم به دنبال مسایل روز سینما و نقد فیلم بودم. امروز اولین بار بود که این اثر را روی پرده دیدم. برخی سکانس ها را دوست داشتم اما معتقدم فیلم در برخی جاها خوب از کار در نیامده است. البته با توجه به توان بالفعلی که سینمای ما دارد «تاج محل» اثر قابل قبولی شده است.

Taaj Mahal_008

در بخش دیگری از این نشست شهلا مرادی یکی دیگر از بازیگران فیلم عنوان کرد: من پیش از این بازیگری را تجربه نکرده بودم اما خانواده من بسیار پیگیر مسایل سینما و تئاتر هستند. من خاله دانش هستم و از کودکی در کنارش زندگی کرده ام. وی از دوران خردسالی مشتاق تئاتر و سینما بود و از نوجوانی وارد سینما شد. تمام صحنه های فیلم را از اول تا به آخر دوست دارم.

مرادی متذکر شد: من خودم بچه جنگ هستم و معتقدم که این فیلم به درستی توانسته از عهده ارایه تصویر واقعی از شهر آبادان بر آید. با این که من یک نابازیگر بودم اما دانش توانست از من یک بازیگر بسازد. منتقدین و استادان سینما در آینده متوجه می شوند که دانش چقدر استعداد دارد. مردم آبادان نیز در ساخت این فیلم بسیار همراه ما بودند.

Taaj Mahal_020

در بخش دیگری از این جلسه محمود یارمحمدلو تدوینگر فیلم درباره کند بودن ریتم اثر گفت: تدوینگرها اگر از قبل بازیگرها را نشناسند ابتدا از طریق دیدن تصاویر و راش ها با آنها آشنا می شوند. در این فیلم هم به همین صورت بود. چند روز بعد از آغاز فیلمبرداری من با میرکریمی صحبت کردم از طریق تلفن نیز با اقباشاوی آشنا شدم. از همان ابتدا معتقد بودم که فیلم لحن بسیار خوبی دارد اما ما با عجله بسیار زیادی کار را آماده کردیم. با همکاری اقباشاوی مطمئناً بعد از جشنواره نگاه جدیدتری به فیلم خواهیم داشت چون هر دوی ما امروز برای اولین بار بود که فیلم را روی پرده می دیدیم.

یارمحمدلو اشاره کرد: آن چه که جلوی دوربین اتفاق می افتد خیلی مهم است. در برخی مواقع لحظه هایی برای اولین بار جلوی دوربین شکل می گیرد که با برداشت های دیگر قابل بازگشت نیست. بنابراین برداشت های زیاد در برخی مواقع به کار من نمی آید چون ممکن است به دلیل حسی که آن سکانس داشته بخواهیم اولین برداشت را مورد استفاده قرار دهیم. تسلط دانش و همکار تدوینگر من آقای شیبانی بسیار در شکل گیری فیلم تاثیرگذار بود.

در ادامه اقباشاوی درباره همکاری اش با این تدوینگر گفت: من محمود یارمحمدلو را به عنوان یک مستندساز می شناختم و بسیار خوشحال شدم که تدوین فیلمم را یک مستندساز بر عهده داشته است. ما تلاش کردیم با این شیوه کارگردانی باورپذیری را در فیلم افزایش دهیم.

Taaj Mahal_011

وی درباره انتخاب تیم بازیگران فیلم توضیح داد: چون قرار بر باورپذیر بودن فیلم بود ما تلاش کردیم افرادی را که توانایی بازیگری دارند و در اصل اهل آبادان هم باشند را مورد بررسی قرار دهیم. بازیگر حرفه ای آبادانی نتوانستیم بیابیم و چون تنها ۱۰ روز پیش تولید این فیلم طول کشید نمی توانستیم برای تغییر لهجه وقت بگذاریم. بنابراین به سراغ دور و بری های خودمان رفتیم که درعین آبادانی بودن سابقه ای هم در تئاتر داشته باشند. تمام تلاش خود را کردیم که اثری باورپذیر بسازیم. آرزوی هر فیلمسازی است که مردم فیلمش را ببینند و دوست داشته باشند.

دانش اقباشاوی در پایان عنوان کرد: حوزه هنری در ساخت این فیلم کاملاً مثل یک فیلمساز مستقل با من و اثر برخورد داشت و بدون هیچ دخالتی ما در کار آزاد بودیم. با رضا میرکریمی نیز از زمان نوشتن سیناپس و قصه در ارتباط بودیم اما در زمان فیلمبرداری متاسفانه به دلیل مشکلاتی که برای فیلم “خسته نباشید” در کرمان به وجود آمد نتوانستیم بیشتر از دو بار در خدمت شان باشیم اما در زمان تدوین از حضور وی بسیار بهره بردیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>