سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۰:۰۴ ق.ظ چاپ مطلب

«دلشده» روایتی تازه از محمدعلی کشاورز/ توجه به زندگی شخصی و کارنامه حرفه‌ای

keshavarz

کتاب «دلشده» درباره محمدعلی کشاورز بازیگر باسابقه سینما و تئاتر به زودی رونمایی می‌شود.

کتاب «دلشده» درباره محمدعلی کشاورز بازیگر باسابقه سینما و تئاتر به زودی رونمایی می‌شود.

شاهین امین گردآورنده این کتاب در این باره به سوره سینما گفت: تقریبا ۵۰ روز پیش پیشنهاد گردآوری کتابی در رابطه با زندگی شخصی و هنری محمدعلی کشاورز از طرف جشنواره فیلم فجر ارائه شد که باتوجه به فرصت محدود بدون همکاری رامک صبحی این امر محقق نمی‌شد. اواخر آذر ماه به پیشنهاد دوستان قرار شد مسئولیت کتاب به عهده من باشد، اگرچه گردآوری چنین اثری حداقل ۶ ماه زمان لازم داشت تا بتوان همه ابعاد زندگی این هنرمند را مطرح کرد، اما بهانه بزگداشت محمدعلی کشاورز فرصت مغتنمی بود تا ادای دین کنیم به بازیگری که نقش های قابل اعتنای زیادی اعم از نقش اول و مکمل در سینما و تلویزیون ایفا کرده است. کشاورز در نقش‌های مکمل درخشیده اما کارنامه او آن طور که شایسته بوده برررسی نشده است و این کتاب بهانه خوبی برای این موضوع است.

وی افزود: گردآوری کتابی دررابطه با هنرمندانی که قرار است از آنها در جشنواره تجلیل شود یکی از رویکردهای مناسب جشنواره فیلم فجر است و خوشحالم عده ای از دوستان به من اعتماد کردند و مسئولیت کتاب محمدعلی کشاورز را به من سپردند. در این اثر سعی کردیم تا آنجا که زمان به ما اجازه می‌داد همه بخش های زندگی شخصی و هنری بازیگر را پوشش دهیم با اینکه پرداختن به همه ایده هایی که در ذهن داشتیم ممکن نبود اما تا آنجا که در توان مان بود سعی کردیم اثری قابل دفاع و در شان این هنرمند ارائه دهیم. در این رابطه باید تشکر کنم از همه هنرمندانی که اگرچه در شرایط عادی اهل نگارش و نقد نیستند اما برای اینکه اثری درخور ارائه شود وقت گذاشتند و با یادداشت و گفت وگو به کمک ما آمدند.

شاهین امین گفت: همانطور که همه اطلاع دارند این روزها محمدعلی کشاورز به دلیل ناراحتی جسمی باید بیشتر مراعات حالشان را کرد ما هم سعی داشتیم تا آنجا که ممکن بود مزاحم استراحتشان نشویم، خلوت و آرامش این هنرمند پیشکسوت را برهم نزنیم اغلب این جلسات به واسطه خانم صبحی برگزار شد و لازم بود برای اینکه هر لحظه بودن با ایشان مغتنم است با اطلاعات و تحقیقات عمیق به سراغشان برویم تا از فرصت های بدست آمده بیشتر استفاده کنیم. علاوه براین اغلب فعالیت های کشاورز به خصوص در عرصه نمایش مربوط به سال های دور است و ما از نظر دست یابی به منابع موثق با سختی های زیادی روبرو بودیم. در دنیای مجازی اطلاعات کامل و عکس های خیلی کمی از سال‌های فعالیت قبل از دهه ۸۰ وجود دارد و این بخش از کار در تعامل با نزدیکان و همکاران محمدعلی کشاورز شکل گرفت.

این منتقد و رزنامه‌نگار گفت: این کتاب ۲۰۰ صفحه ای که «دلشده» نام دارد در ۳بخش اصلی تهیه شد. قسمت اول گفت و گوی مفصلی است با محمدعلی کشاورز به اضافه اطلاعاتی که خودمان جمع آوری کردیم و روند فعالیت های هنری در مسیر زندگی شخصی را مد نظر قرار دادیم. در مجموع این بخش اختصاص دارد به بیوگرافی و پرداختن به تئاتر و تله تئاترهایی که خیلی کم از آنها صحبت شده است. در این بخش حضور آرمان امام بخش از دوستان خانوادگی این هنرمند که از کودکی تا الان همراه و نزدیک کشاورز است در گردآوری موثر بود. بخش دوم کار کشاورز به روایت سینماگران است. افرادی که در سالهای فعالیت این بازیگر با او همکاری داشتند سخنان شان در قالب یادداشت و گفت و گو جمع آوری شد. باتوجه به شمار بالای علاقمندان و صاحبنظران سعی کردیم از هنرمندان طراز اول بیشتر بهره بگیریم. بخش دوم کار نظر افرادی چون عباس کیارستمی، علی نصیریان، مهدی هاشمی، داوود رشیدی،جمشید هاشم‌پور و… به چشم می‌خورد.

امین ادامه داد: بخش سوم کتاب اختصاص دارد به کشاورز از نگاه منتقدان. در این قسمت ۴ منتقد از سینمای ایران احمد طالبی‌نژاد،جواد طوسی، سعید مروتی و رامتین شهبازی در این باره دست به قلم بردند. علاوه بر این سه بخش صفحات آخر کتاب تعلق دارد به آلبوم عکسی از سال های فعالیت و زندگی شخصی این هنرمند. عکس هایی که بیشتر به فضای سینمای دهه ۶۰ و هفتاد تعلق دارد و برایش زحمت فراوانی کشیده شده است چون دسترسی به آنها به هیچ وجه کار ساده ای نبود عکس ها حتما باید از کیفیتی مناسب برخوردار می بودند تا قابلیت انتشار داشته باشند. این کار از نظر کیفیت قابل دفاع است و امیدوارم حاصل کار مورد توجه سینما دوستان قرار بگیرد.