سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۳۹۳ در ۸:۵۳ ق.ظ چاپ مطلب

همخوان نبودن فرم و محتوا/ نگاهی به «اعترافات ذهن خطرناک من»

Eterafat

مضمون و فرم فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» ساخته هومن سیدی هم‌سطح نیستند.

مضمون و فرم فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» ساخته هومن سیدی هم‌سطح نیستند.
سوره سینما – میثم محمدی: فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» در روز پنجم جشنواره فیلم فجر در سالن همایش برج میلاد به روی پرده رفت. با توجه به آثار گذشته هومن سیدی و نشانی و موتیف‌هایی که او در مسیر فیلمسازی خود داده بود ، انتظار می رفت که باز هم فیلمی پر رنگ و لعاب و در فرمی منحصر به فرد ساخته شود.نکته ای که در مرحله تولید و با توجه به گفته ها مشخص بود، فاصله گرفتن سیدی از فضای آفریقا و سیزده به لحاظ مضمون و درون‌مایه بود، هر چند که جنس شخصیت ها و فضای آثار او همیشه یک فاصله مشخص با رئالیسم موجود در جامعه دارد، اما اینبار پا در فضایی متفاوت تر گذاشته و تجربه جدیدی را برای خلق تصاویر فیلم پشت سر گذاشته است.
فیلم‌هایی همچون «اعترافات ذهن خطرناک من» یک ویژگی هایی در تصاویر و شمایل خود دارند که اکثریت مخاطب را پای خود می نشانند و تا انتها همراه می کنند ، اما این جذبه در واقع بطور مطلق نمی‌تواند به معنای مثبت تلقی شود ، بلکه یک شیوه و اسلوب برای محکوم کردن مخاطب به تماشای اثر است ، محکومیتی از جنس خرق عادت در فضاها و رنگ و لعابی که کمتر در سینمای ایران مرسوم است ، اما بطور مشخص ارجاعاتی متعدد در سینمای هالیوود دارد و در آن بستر به عنوان تجربه منحصر به فردی محسوب نمی شود و مخاطبی که سینمای روز را دنبال می‌کند، بی‌شک مقهور این مهندسی پر زرق و برق نخواهد شد ، اما باز هم باید گفت که «اعترافات ذهن خطرناک من» بی گمان در اکران عمومی موفق خواهد بود ، هم به لحاظ پیشینه کارهای هومن سیدی و هم اینکه کار در فضایی جدیدتر تجربه شده است.
«اعترافات ذهن خطرناک من» باز هم در مضمون هم تراز با فرم حرکت نمی‌کند و به اندازه ای که تلاش کرده با استفاده از ظرفیت های تکنیکال سینما و پتانسیل بصری موجود خودش را به رخ بکشد، در مضمون و درون مایه عمیق نیست . از دیگر ویژگی های آثار سیدی هم کاراکترها و بازیگرانی است که او بر می گزیند، شخصیت اول فیلم که سیامک صفری بخوبی آن را اجرا کرده، بخشی از نمود خود را وابسته به چهره‌پردازی متفات خود است . نگار جواهریان هم با وجود حضور در نقشی متفاوت نسبت به عمده کارهایی که داشته، اما ویژگی ها و استعداد بازی او هم جنس با کاراکتر نیست . در مجموع «اعترافات ذهن خطرناک من» از آن دست آثاری است که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت و آنهم بدلیل حکم الزامی معین در فرم و تجربه جدید در فیلمنامه آن است که منجر به استقبال از اثر خواهد شد.
خلاصه داستان – «اعترافات ذهن خطرناک من» درباره شخصیتی است که از مخدرهای شیمیایی استفاده می کند و دچار توهم و همچنین اغتشاش ذهنی شده است و اتفاقاتی را که در زندگی و بواسطه اطرافیان برایش رخ داده را نمی تواند بخاطر بیاورد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>