سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۳۹۳ در ۱:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه‌ای 33/

«مزار شریف» به همت حوزه هنری ساخته شد/ دفاع شاهسواری از فیلم

neshast-mazar-sharif

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «مزار شریف» شنبه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور عوامل فیلم در برج میلاد برگزار شد.

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «مزار شریف» شنبه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور عوامل فیلم در برج میلاد برگزار شد.

سوره سینما – منوچهر شاهسواری در ابتدای نشست بابت مشکلی که در سینما فلسطین پیش آمد توضیح داد: یکی از وظایف اصلی ما در ارتباط با جشنواره جلوگیری از برخی مشکلات و مسائلی است که ممکن است در آینده رخ دهد از این جهت ما تمام تلاش مان را کردیم اما متاسفانه در اکران اول با همه همتی که دوستان به خرج دادند اکران هم مردم و هم مارا آزار داد از این لحاظ همه به لحاظ حرفه ای و عاطفی لطمه خوردیم که امیدواریم این صدمه جبران شود.

وی درباره حضور مسعود رایگان در این پروژه گفت: فارق از همه مسایل موجود و پیچیده تجربه باعث شد بتوانیم همراهانه و همدلانه همگی در کنار هم کار کنیم در اواسط راه مجبور به انجام یک سری تغییرات شدیم و در این دوره سخت مسعود رایگان مارا نجات داد و به موقع به یاری گروه شتافت . سینما اصل و مبنایش بر روابط درست است و اگر این نباشد سینما در هیچ بخشی سامان نمیگیرد.

در ادامه حسن برزیده با اشاره به حضور آقای شاهسون در سالن گفت: من سال ۷۷ که مصاحبه ایشان را از تلویزیون دیدم تحت تاثیر قرار گرفتم و برآن شدم به فیلمنامه ای دراین رابطه فکر کنم به طور کاملا اتفاقی فردای آنروز سیف اله داد با من تماس گرفت و در دیداری که باهم داشتیم پیشنهاد داد دراین رابطه فیلمنامه ای بنویسم. بعد از این ماجرا با شرایطی سخت دیداری بین من و آقای شاهسون انجام شد اما ایشان مدت ها در قرنطینه بودند و حتی بعد از مدتی دیدار و گفت و گو خبری از ایشان نبود تا یکسال بعد که خودشان تماس گرفتند.

این فیمساز گفت: ما در خلال صحبت هایشان همانموقع متوجه شدیم که ترور دیپلمات های ایرانی به دست طالبان نبوده بلکه نیروهای پاکستانی در این امر دخیل بودند. ساخته شدن این فیلم زمانی که جدی شد از طرف مسئولین وقت مورد مخالفت قرار گرفت و متاسفانه این مخالفت برخی منفعت های شخصی را در پی داشت . امروز که به هر ترتیب این فیلم به ثمر نشست من مزد زحماتم را گرفتم. در واقع سیمرغ امروز در دستان من قرار گرفت که زحمات دوستان در این پروژه به بار نشست.

neshast mazar (5)

حسین یاری همچنین درباره اینکه چرا تا پایان فیلمبرداری تمایلی به ملاقات با شاهسون نداشت گفت: من بیشتر به خاطر حسن برزیده نخواستم هیچ ارتباطی بین من و شاهسون اصلی برقرار شود چون در گفت و گو با کارگردان به تصوراتی رسیده بودیم و من نمیخواستم دچار دوگانگی شوم.

وی در ادامه این نشست یادآور شد: سعید ملکان برای تک تک شخصیت فیلم طراحی خاصی داشت اما ممکن است فقط گریم شخصیت های اصلی به چشم آمده باشد در حالیکه همه بازیگران در نقش طالبان تک تک گریم شدند و برای شان وقت گذاشته شد.

زرین دست مدیر فیلمبرداری «مزار شریف» هم در ادامه گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم به کار علاقمند شدم ضمن اینکه سال وقوع حادثه من در جریان همه چیز بودم و مرتب اخبار را پیگیری می کردم به نظرم حضور در این کار برایم لازم بود چون می خواستم به عنوان یک ایرانی سهمی کوچکی در یک کار بزرگ داشته باشم.

مسعود رایگان در رابطه با نقش خود توضیح داد: به نظر من اگر کسی که از طرف شورای عالی امنیت ملی آمده بود در فیلم حضور نداشت روند قصه دچار لکنت می شد . زمانی که این حادثه رخ داد من خارج از ایران زندگی می کردم اما ابعاد این حادثه چنان وسیع بود که سعی داشتم پیگیر روند همه اتفاقات باشم.

neshast mazar (8)

مشکین مهرگان طراح صحنه و لباس هم گفت: «مزار شریف» علاوه بر تعریف یک روایت تاریخی کارکرد مهمتری دارد و آن هم نگاهی از روی کمک و انسانیت به همدیگر است اینکار برای شخص من یک تجربه جدید بود و انجام یک کار استودیویی با پرده سبز نسبت به تمام دکورهایی که در فضاهای مختلف ساخته بودم تا حد زیادی تفاوت داشت. تجربه ای که من بعد از این پروژه نصیبم شد به من نشان داد بعد از این با دست پر تر می توانم در کارهای بعدی ام حاضر شوم.

مهتاب کرامتی در این نشست گفت: زمانی که کار به من پیشنهاد شد بسیار بهت زده بودم و به کارگردان گفتم بعید می دانم از عهده نقش زن افغان بربیایم و از ایشان خواستم اول تست گریم بدهم ببینم می توانم با نقش ارتباط بگیرم یا خیر که خوشبختانه این اتفاق افتاد من اگرچه مدت کوتاهی باگروه بودم اما تجربه بسیار خوبی داشتم و لازم می دانم از معلم زبان افغانم تشکر کنم.

بهزاد عبدی هم درباره بخش موسیقی فیلم گفت: هدف اصلی من در این فیلم نگاه جهانی به موسیقی بود و به هیچ وجه نمیخواستم به بومیت بپردازم. اگرچه محوریت ماجرا شهادت دیپلمات هاست اما در اصل درد انسانیت است که بیان می شود و ان مرز جغرافیا ندارد تمام مدت تلاش کردم اینگونه در خدمت پروژه باشم و عامدانه از موسیقی نواحی پرهیز کردم.

در ادامه حسن برزیده از حسین حقیقی تشکر کرد و گفت: چیزی که حین کار در این پروژه بیشتر توجه مرا به خود جلب کرد اتفاقات حواشی بود فیلم قصدش رجوع به تاریخ و طالبان نبود اصل هدف ما پرداختن به رفتار افراطگرایانه ای است که نه تنها در طالبان که در هرجای دنیا از جمله کشور خودمان هم بعضا مشاهده می شود . این فیلم به ضرورت محدودیت های زمانی نمیتوانست همه چیز را بیان کند اما به هیچ وجه دروغ و تحریف ندارد و واقعیت همانگونه که بود بیان شد. آن زمان حسن روحانی دبیر شورای امنیت ملی بود که نقش بزرگی در جلوگیری از جنگ برای دومین بار در ایران داشت.

neshast mazar (16)

معتمدی مدیر جلوه های ویژه بصری این فیلم گفت: فضای کل کار در استودیو بود در حالیکه کلیت ماجرا در فضایی بیرون و طبیعی اتفاق می افتاد من همه تلاشم را کردم تا این واقعه به باورپذیر ترین شکل ممکن نمایش داده شود و امیدوارم به نتیجه رسیده باشد.

منوچهر شاهسواری در پایان گفت: این فیلم به همت حوزه هنری ساخته شد و شبیه هیچکدام از فیلم هایی که با بودجه‌های میلیاردی سروصدا کردند نیست. سینما ارزش هایش بالاتر از پرداختن به اعداد و ارقام است بهتر است به این هنر نگاه بهتری داشته باشیم.

بعد از نشست الله مدد شاهسون گفت: با دیدن فیلم حال و هوای خاصی دارم از همه عوامل این کار تشکر می‌کنم که توانستند کاری شریف بسازند به خصوص از حسن برزیده که همه این سال ها بامن در ارتباط بود و جالب اینکه برخی نکات مطرح شده در فیلم جزئیاتی بود که من از یاد برده بودم . مدت ها پیش از تولید «مزارشریف» ناامید شده بودم اما خوشحالم زحمت دوستان به نتیجه رسید و یاد و خاطره شهدا با این فیلم زنده خواهد ماند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>