سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۳۹۳ در ۷:۵۳ ب.ظ چاپ مطلب

سطح فیلم اولی‌ها ارتقاء پیدا کرده است/ جشنواره همه بضاعت سینما نیست

mohamad-ehsani

محمد احسانی گفت: امیدوارم زحمات فیلمسازانی که در جشنواره فجر حضور دارند در نظر داوران دیده شوند.

محمد احسانی گفت: امیدوارم زحمات فیلمسازانی که در جشنواره فجر حضور دارند در نظر داوران دیده شوند.

عضو هیات انتخاب فیلم های سی و سومین جشنواره فجر به سوره سینما گفت: سطح فیلم هایی که به عنوان فیلم اول حضور دارندارتقا پیدا کرده است امیدوارم تلاش این دوستان در داوری هم دیده شود و از سینماگرانی که زحمت بیشتری کشیدند و نظر مخاطبین را جلب کردند آنطور که شایسته است تجلیل شود.

وی افزود: ما جمعی ۷نفره بودیم که در حدود ۴۰روز کل آثار را بازبینی کردیم نتیجه همین خروجی است که در کاخ جشنواره و سینماهای مردمی شاهدش هستید. ازین به بعد کار به عهده داوران است. ارائه سلیقه شخصی نسبت به اینکه کدام فیلم را بیشتر پسندیدم شاید به صلاح نباشد اما برخی از فیلم هایی که در آرای مردمی هم بیشتر جلب توجه کرده اند در گمانه زنی های ما هم مطرح شد ولی باید تا روز آخر صبر کنیم به هر حال برای تمام فیلم ها آرزوی موفقیت می کنم .

احسانی در رابطه با مضامین متفاوت آثار حاضر در جشنواره گفت: این روند تکاملی از یک جایی باید شکل می گرفت . اگر کال این دوستان را با آثار گذشته خودشان مقایسه کنید این روند و پیشرفت را به وضوح شاهد خواهید بود. کیفیت فیلم ها از هر نظر نسبت به گذشته بهتر شده و بعد از این هم بالاتر خواهد رفت . جشنواره امسال رنگین کمانی است از همه موضوعات که برای علایق و سلایق مختلف در نظر گرفته شده است.

وی دررابطه با کیفیت فیلم هایی که از جشنواره کنار گذاشته شده اند هم افزود: ما در بیانیه هیات انتخاب بندی داشتیم که اینجا قابل توجه است در این متن آمده است آثاری که انتخاب نشدند از نظر سطح کیفی و سایر مسال اختلافاتی بسیار جزیی با این فیلم ها داشتند به نوعی کار انتخاب را برای ما دشوار می کرد. در نهایت رسیدیم به آثاری که شاهدش هستید اما جشنواره همه بضاعت سینما نیست و در این بیانیه در نظر گرفتیم فیلم هایی که در این اتفاق مهم حضور ندارند اکران مناسبی برای شان در نظر گرفته شود.

وی گفت: فیلم های امسال اغلب همه آنچه مورد نظر هیات انتخاب بود را رعایت کرده بودند . آثار همه قصه گو،قهرمان محور و با رعایت کردن شعار امسال ساخته شده بودند به خصوص کار اولی ها که از این بابت حساسیت بالایشان در فیلم دیده می شد. امیدوارم همه فیلمسازان در اکران هم موفق باشند و بتوانند برای مخاطبان خود رضایت فراهم آورند.

احسانی درمورد ورود بخش هنرو تجربه به سینما گفت: این گروه در جشنواره و به طور کل در روند اکران فیلم هایی خاص را انتخاب می کند که مخاطبانی با ویژگی های مشخص را در بردارد. هنروتجربه از اساس محلی است برای سینماگران که سوژه هایی جدید را با پرداختی جدید به مخاطبان جدید ارائه می کنند.

وی ادامه داد: گروه هنر و تجربه بخشی از سینماست که مورد پسند عامه نیست و این دو گروه باهم سینما را تشکیل می دهند . مخاطب این گروه جنس خاصی از سینما را می پسندند و مشتری حرفه ای خود را دارند . هردو گروه برای سینما ضروری اند یکی به ابداع و نوع آوری و گشودن عرصه های جدید فکر می کند و دیگری به گیشه و جلب نظر عمومی توجه دارد اما هردو از لحاظ فرم و محتوا و مضمون مطابق با سلیقه جامعه خودشان هستند.