سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۱۷ ق.ظ چاپ مطلب

درباره فیلم سینمایی «تا آمدن احمد»/ عروسی در خون و نفت

ta-amadane-ahmad1

فیلم «تا آمدن احمد» با وجود برخورداری از یک فیلمنامه خوب، از کارگردانی و اجرا لطمه خورده است.

فیلم «تا آمدن احمد» با وجود برخورداری از یک فیلمنامه خوب، از کارگردانی و اجرا لطمه خورده است.

سوره سینما – محسن جسور: «تا آمدن احمد» یکی از فیلمنامه های خوب سینمای ایران را در اختیار داشت که با ساده انگاری در کارگردانی، عظمت معنا، محتوا و بحران قابل تامل و پیچیده فیلمنامه را که به ذات درامی قابل پرداخت بود را قربانی فرم و شکل ضعیف فیلم کرده بود. کارگردان، با تکیه بر فیلمنامه خوب فیلم که ویژگی‌های بسیاری را با خود به همراه داشت، به بازگویی داستان بسنده کرده بود و از نگاه و خلق روایتی همسو با درام و فیلمنامه جامانده بود. فیلمی که بسیار می‌توانست با تکیه بر اتمسفر فیلمنامه، شبکه درام مستولی در فیلمنامه و اسکلت محکم داستان، به فیلمی فاخر و جذاب بدل شود، خود را در ابعاد مدیوم تلویزیون نزول داده بود و تماشاگر را برای نشستن پای پرده قانع نمی‌کرد.

روایتی نادرست از کارگردان، طراحی صحنه و لباس بی بعد، فیلم را برای مخاطب ناباور کرده بود و تنها گهگاهی فیلمبرداری خوب فصل های فلاش‌بک که در مناطق جنگی می گذشت و در قامت فلاش‌بک به خورد تماشاگر داده می‌شد و موسیقی خوب فیلم، تماشاگر را برای لحظاتی با پرده آشتی می داد. سینمایی که باید مورد تشویق قرار بگیرد و احتیاج به حمایت همه جانبه دارد، با ساده انگاری در فیلمسازی، مورد قهر تماشاگر قرار گرفته و این بستر عظیم و تمام نشدنی فرهنگ و تاریخ کشور را، به راحتی قربانی کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در سینمای دفاع مقدس می‌کند. جسارت کارگردان و تهیه کننده برای رجوع به داستان هایی از این دست و ورود به حوزه ی سینمای دفاع مقدس بسیار قابل تقدیر و ستایش است.

ta-amadane-ahmad2

در هنگامه‌ای که فیلم های سینمای ما همه در تلاش هستند تا داستان نگویند و تشبیهی از سینمای کشورهای دیگر باشند، وجود چنین فیلم‌هایی فی نفسه قابل تقدیر و ستایش است. کاش، این جسارت قابل تقدیر فیلمساز، بار مسئولیت ایشان را نیز می‌افزود ، در مجموع باید به امید ساخت فیلمی پرقدرت تر و با قوام بیشتر از این کارگردان جسور در آینده نشست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>