سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به فیلم سینمایی «ایران برگر»/ کمدی منتقدانه اما نامتعادل

iran-burger1

«ایران برگر» یک کمدی انتقادی است که می‌تواند در جذب مخاطب انبوه موفق باشد.

«ایران برگر» یک کمدی انتقادی است که می‌تواند در جذب مخاطب انبوه موفق باشد.

سوره سینما – میثم محمدی: روز نهم جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی آغاز شد. هر چند متاسفانه در این دوره از جشنواره بارها درباره ضعف فیلم‌ها و جشنواره این دوره نوشتیم، اما باز هم باید گفت که هنوز این روند ادامه دارد و تلخی ماجرا از جایی است که نه کارگردان با تجربه ای مانند جوزانی انتظارات را برآورده کرد و نه جوانان فیلمساز در این دوره امیدواری‌های قاطعانه‌ای به اهالی سینما دادند.

فیلمسازانی که هر بار گفتگویی از آنها خواندیم و صحبتی شنیدیم در قامت مدافع سینمای متعالی ظاهر شده اند و منتقد جریان حال حاضر سینما بوده اند، حالا چه می شود که وقتی در جایگاه فیلمساز قرار می‌گیرند ، تمام حرف ها و حرص و جوش هایی را که برای حال نحیف سینما می‌خوردند را به دست فراموشی سپرده و خود را به جریان سطحی و بی خطر و تکراری سینمای عامه پسند و تجاری می سپارند؟!

سینمایی که انتقادش نخ نما و تکراری است و درون مایه اش دستمالی شده و اطلاق برخورداری از مضامین عمیق و جدی اجتماعی به آن ظلم است . سینمایی که شخصیت هایش عاریه ای و نچسب است و موقعیت های کمیک آن قابل پیش بینی و دست چندم است. بهره گیری از ترفند منسوخ کمدی های بزن و بکوبی که می خواهد به هر قیمتی مخاطب را بخنداند. محافظه‌کاری جاری در این اثر و یکی به نعل و یکی به میخ زدن های فیلمنامه نویس در فضای انتقادی خنثی و جاری در اثر نشان از یک تناقض ایدئولوژیک دارد، ایدئولوژی که براساس شرایط دستخوش تغییر می شود و یک روز در کالبد روشنفکری کاریکاتورگونه ظهور می کند و روز دیگر هم طبق شرایط ، جامه پوپولیستی بر تن می کند و تکلیف خودش و هدفش مشخص نیست.

iran-burger2باز هم باید این نکته را یادآوری کرد که این آثار در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آیند ، جشنواره ای که سالهاست دیگر به اندازه نامش عمل نمی کند و خروجی ندارد و در منحنی طبیعی خود آثار قابل تامل و تاثیرگذاری در سینما نداشته و گه گاهی اسثناهایی بوده اند که به صورت مقطعی سینمای ما را احیا کرده اند ، جشنواره ای که کیفیت تولیدات آن با پروپاگاندایی که حول آن وجود دارد در تناقض است و همیشه شمایل سینمای متعالی کشور در سخنان و گفتگوهای اهالی سینما و مدیران نمود داشته و هیچ گاه در عمل نتوانسته جهشی قابل توجه داشته باشد.

فیلم سینمایی «ایران برگر» تجربه ای است ناامید کننده که با زرق و برق های انتقادی تهی و ژست نامتعادل معترضانه و منتقدانه اش گیشه را هدف قرار داده و بی تردید در این مسیر موفق خواهد بود و با برخورداری از بازیگرانی که در سالهای اخیر بار طنز آثار تلویزیون و سینما را بر دوش می‌کشند ، مخاطبان را به سالن های سینما خواهد کشید، اما افسوس جریان در آنجایی است که این انتقادات کارکردی در جهت بهبود شرایط اجتماعی ندارد و خط کمرنگ و موقتی در ذهن مخاطب بر جای گذاشته و آن خط هم در میان شلوغی و بهم ریختگی کلامی و تصویری داخل فیلم پاک خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>