سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۳ در ۹:۲۶ ق.ظ چاپ مطلب

به نامزد شدن و سیمرغ نگرفتن عادت دارم/ فیلم اولی‌ها به مخاطب توجه کنند

kiayee1

احتمال اکران عمومی «عصر یخبندان» ساخته مصطفی کیایی در نوروز ۹۴ وجود دارد.

احتمال اکران عمومی «عصر یخبندان» ساخته مصطفی کیایی در نوروز ۹۴ وجود دارد.

سوره سینما- محیا رضایی: مصطفی کیایی کارگردان شناخته شده این روزهای سینما توانست در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بار دیگر نام خود را بر سر زبان بیاندازد و با آخرین ساخته خود «عصریخبندان» نظر مردم و منتقدان را جلب کند. این فیلم در ۶ بخش بهترین کارگردانی، بازیگر نقش اول زن، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد، فیلمبرداری و تدوین نامزد سیمرغ بلورین سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد.

پیش بینی‌تان از نتیجه این دوره جشنواره چیست؟ از بین ۶ بخشی که نامزد شدید فکر می‌کنید چند سیمرغ نصیبتان شود؟

مصطفی کیایی: نمی‌دانم. فقط خوشحالم که «عصر یخبندان» توانست نظر مردم و اهالی رسانه و منتقدان را جلب کند. خیلی به خودم اهمیت نمی‌دهم چون من به کاندیدا شدن و سیمرغ نگرفتن عادت کرده‌ام. ولی اتفاقی که امسال بیشتر خوشحالم کرد دیده شدن زحمات دوستانم است، نیما جعفری جوزانی برای تدوین و مهدی جعفری برای فیلمبرداری زحمات زیادی کشیدند و لایق این کاندیدا شدن بودند. همچنین گروه بازیگران که خوشبختانه تلاششان به ثمر نشست. تک تک آنها برای ایفای نقش ها زحمت کشیدند به نظر خود من مهتاب کرامتی و فرهاد اصلانی بازی های بی نظیری داشتند. این فیلم موقعیتی خاص داشت و آنها برای بازی کاراکترهایی در طبقه متوسط و شرایط منحصر به فرد تحقیق کرده بودند همینطور بهرام رادان و سایر هنرمندان که دوست داشتم تک تک شان دیده شوند. بحق باید گفت از بازی ها نمی توان ساده گذشت اما به هر حال جشنواره است و تجربه حضور چندین ساله ثابت کرد همیشه چیزی که لایق هست کاندید نمی شود معمولا در کنار این ظواهر مسایل دیگری هم هست ولی به طور کل همینکه توانستیم نامزدی در ۶ رشته را بدست آوریم جای خوشحالی دارد.امیدوارم همه به حق شان برسند.

برای اکران عمومی هم برنامه دارید؟ به نظرتان فیلم آن موقع هم می تواند نظر مخاطب حداکثری را جلب کند؟

به نظرم بازخورد مردمی خیلی خوب بود و  بیشترین سانس‌های فوق العاده این ۱۰ روز را «عصر یخبندان» داشت . از طرف مردمی که شاهد حضور شان در سینماها بودم استقبال خوبی شد و همانطور که دیدیم در آرای مردمی هم در بورس رقابت است و اگر همه چیز عادلانه باشد امیدوارم از آرا درست صیانت بشود چون من کمی به این مورد شک دارم، ولی امیدوارم هر فیلمی که حقش هست جوابش را بگیرد. واکنش‌هایی که در این مدت از مردم شاهد بودیم ما را برای اکران عمومی دلگرمتر کرد به همین خاطر از الان برنامه هایی در نظر گرفتیم که بتوانیم در زودترین زمان ممکن فیلم را نمایش دهیم. اگر اتفاق بدی نیفتد و همه چیز خوب پیش برود نوروز «عصر یخبندان» را اکران خواهیم کرد.

kiayee2

درمورد ایرادهایی که برخی رسانه ها به فیلم گرفتند چه نظری دارید؟ ممکن است این مساله در اکران شما را دچار مشکل کند؟

مرجع ما پروانه نمایش ارشاد است و ما با هیچ جای دیگری کاری نداریم. امسال با برنامه‌ریزی درستی که انجام شد صدور پروانه نمایش به این معنی است که فیلم ها همانگونه که ساخته شدند اکران می‌شوند. علاوه بر این اگر فیلم ها دچار ممیزی شدید شوند قطعا طیف وسیعی از مخاطبانشان را از دست می‌دهند. از طرف دیگر ممیزی حرف فیلم را از بین می‌برد. امیدوارم با یک دید درست به فیلم‌ها نگاه شود و همه فیلم‌ها تحت تاثیر نگاه های غلط قرار نگیرند.

فیلم اولی‌های امسال را چطور دیدید؟

من فکر می کنم فیلم اولی‌ها بچه های باسواد و با تکنیکی هستند که اگر کمی هم به قصه توجه کنند بازخوردهای بهتری از زحماتشان خواهند گرفت. نیروهای جوانی که به سینما آمده‌اند افرادی با انگیزه هستند فقط یک ایراد کوچک دارند اینکه خیلی به فکر مخاطب نیستند. آنها از نظر تکنیک و سطح کیفی رشد بالایی داشتند و توانستند با ایده‌های جالب و نگاه نو حرف تازه‌ای در سینما بیان کنند. حرف‌هایی که سینما جدا به آن احتیاج داشت، ولی اگر در پرداختن به این اندیشه‌ها مخاطب را هم در نظر بگیرند موفقیت بیشتری در کارشان مشاهده خواهیم کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>