سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب

جنتی: سینمای ایران بزرگترین دستاورد فرهنگی نظام است

fajr33-jannati

وزیر ارشاد با بیان اینکه سینمای ایران کارنامه بسیار درخشانی دارد گفت: سینمای ایران بزرگترین دستاورد فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه سینمای ایران کارنامه بسیار درخشانی دارد گفت: سینمای ایران بزرگترین دستاورد فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

سوره سینما – علی جنتی در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره ابتدای ضمن خوش آمدگویی و تبریک روز ملی پیروزی انقلاب اسلامی متنی قرائت کرد که به شرح زیر است:

سی و سومین جشنواره فیلم فجر با بازنگری در روند برگزاری دوره های گذشته و بهره گیری از تجربیات خردورزان این حوزه برخوردار از ویژگی هایی است که امیدوارم به ارتقای کیفیت این رویداد بزرگ هنری انجامیده باشد.اکنون اجازه می خواهم اتفاقات مهمی که در دولت تدبیر و امید درعرصه سینما رخ داده است را به اختصار به استحضار برسانم.

از بین رفتن تنش های بی حاصل گذشته و ایجاد فضایی آرام و منطقی در عرصه سیما از جمله مسایلی که همگان به آن اذغان دارند و اعتماد بین دولت و هنرمندان این عرصه احیا گردیده است.

به روز شدن سالن های سینما و تجهیز همه سالن های کشور به سیستم دیجیتال و در نتیجه گامی بلند به سوی عدالت فرهنگی ،تجهیز این سالن ها در کمتر از یک سال انجام شد و علاوه بر صرفه جویی چندین میلیون دلاری در سال برای خرید نگاتیو و تجهیزات و کار دشوار در لابراتوارها، سینمای ایران را وارد مرحله تازه ای از نظر فناوری و صنعت کرد.

روند بازار کسب و کار و افزایش بسیار خوب فروش گیشه ها در سال گذشته انرژی  مثبتی به سینما و سینماگران داد.نمای فیلم های بهتر،برگزاری روزهای سینما سلام، سینمای رایگان و نیم بها، اکران همزمان فیلم ها در کشور،بازسازی سالن های فرسوده ،تماشای فیلم با کیفیت بالاتر از جمله عوامل افزایش مخاطب در سال جاری است.

ایران و چین در سال گذشته دو کشوری هستند که با افزایش مخاطب سینما رو به رو بوده اند.آخرین فروش دولت قبل در پایان سال ۱۳۹۱ حدود ۳۲ میلیارد تومان بوده است در حالی که میزان فروش سیماها در طول ۱۰ ماه گذشته ۵۲ میلیارد تومان است.

تاسیس گروه هنر و تجربه و موفقیت بسیار خوب این گروه موجی از امیدواری را در اهالی سینما ایجاد کرد. فروش خوب این فیلمها نشان داد که سینمای فرهنگی جایگاه بلندی در ایران دارد.

در گروه هنر و تجربه فیلم های هنری و تجربی که از نظر هنر سینما ارزشمند و برای مخاطب های خاص و جوانان تحصیلکرده تولید شده است ،اکران می شود. اقدامی که بسیار مورد حمایت اهالی سینما قرارگرفت، چند سالن سینما از سوی سازمان سینمایی برای یک سال اجاره و این فیلم ها با تبلیغات خوب در این سالن ها اکران شد.

همه درآمد ناشی از فروش نیز عاید صاحبان فیلم می شود. فروش بسیار خوب شش ماه گذشته و به ویژه فروش فیلم های کوتاه و مستند موجی از امید را در این گروه ایجاد کرده و در عین حال فرصت بیشتری برای اکران عمومی فیلم های دیگر نیز فراهم آورده است.

تاسیس مدرسه ملی سینما خبری نوید بخش و راه حل مناسبی برای نهادیه کردن تجربه سینمای ایران است. همه کشورهای بزرگ سینمایی علاوه بر داشتن دهها دانشکده و آموزشگاه دارای یک مدرسه ملی بزرگ اند که با نظام آموزشی استاد شاگردی و کارگاهی همه بزرگان سینما را برای آموزش نسل جدید سینما به کار می گیرد. این مدرسه هم اکنون تاسیس و شخصیت های برجسته ای از سینماگران و هنرمندان در هیات امنای آن عضویت دارند. این مدرسه می تواند الگوی ایرانی و اسلامی سینمای ایران را به دیگر نسل ها انتقال دهد و به بزرگترین مرکز آموزش سینمایی منطقه و جهان اسلام تبدیل شود.

شفاف سازی در حمایت ها و هزینه ها از دیگر برنامه های اجرا شده است. شیوه نامه حمایت های دولتی و نحوه حمایت از فیلم های بلند و کوتاه و مستند به روشنی اعلام شده است.

حمایت از طیف های گوناگون سینما، در شیرایطی که در گذشته بنیاد فارابی از چند فیلمساز و معدودی از فیلم ها حمایت می کرد و سایر فیلمسازان از این حمایت ها بی بهره بودند. در سال گذشته ۴۵ فیلم مورد حمایت قرار گرفت و بیشتر آنها از حمایت مالی زیر ۵۰ درصد برخوردار شدند.

طیف های گوناگون و متنوع در بین حمایت شده ها دیده می شوند. در ۸ سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد تومان صرف چند فیلم به اصطلاح فاخر شده است .فیلم هایی که در جمع کمتر از ۵ میلیارد تومان فروش داشته اند.

ایجاد شور و نشاط در جوانان فیلمساز در انجمن سینمای جوان: سال گذشته سال درخشانی برای ۶۰ انجمن سینمای جوان در سراسر کشور بود. برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای ،کمک به جوانان فیلمساز در سراسر کشور و روابط صمیمانه مدیران انجمن با جوانان، شور و نشاط و در عین حال موجی از تولیدات درخشان را در سال گذشته در این عرصه به همراه داشت. اتفاق مشاهبی که در ساخت فیلم های مستند نیز افتاده است و رضایت جامعه بزرگ مستندسازان را به همراه داشته است.

یاری جستن از اهالی سینما در مدیریت سینمایی: اهالی سینما سازمان سینمایی را خانه خود می دانند. تشکیل کارگروه های گوناگون و چندین اتاق فکر در عرصه های مختلف، عضویت دهها سینماگر برجسته در شوراهای پروانه ساخت، نمایش، شورای صنفی ،هیات امنای موسسات مختلف، گروه هنر و تجربه ،گروه بین الملل، گروه سینمای کودک ،شوراهای بنیاد فارابی و دیگر موسسات و کارگروهها و کمیته های کاری گوناگون عملا همه سینماگران را در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها سهیم کرده است.

و اما ویژگی های جشنواره امسال:
حضور چشمگیر و برجسته نسل جوان و فیلم اولی ها در جشنواره امسال چشمگیر است. اتخاد سیاست های تشویقی برای جوانان و همراهی با آنان در طول مسیر ساخت فیلم نتایج خوبی به همراه داشته است و جشنواره سی وسوم را جشن قدرت نمایی جوانان تبدیل کرده است.
هیات های انتخاب و داوری متشکل از چهره های برجسته سینمای ایران هستند و عموما معتقدند که در سال جاری سینمای ایران گامی بلند به سوی پیشرفت برداشته است.
احترام به مستندسازان و نمایش فیلم هایشان در کاخ جشنواره اثر خوبی برای تشویق این بخش از سینمای کشور داشته است.

و اما برخی نکات برای یادآوری به اهالی فرهنگ و هنر:

۱- تشکر و تقدیر از همراهی هنرمندان و سینماگران با دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.همراهی شما بهترین پاسخ به کسانی است که ایجاد فضای پرامید و بانشاط بین اهالی فرهنگ را برنمی تابند.
۲- سنیمای ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است و کارنامه آن بسیار درخشان است.سینماگران ایرانی با امکانات محدود و هزینه های اندک بهترین آثاررا آفریدند. نقش برجسته سینما در دیپلماسی عمومی در سال های پس از انقلاب شایسته تقدیراست.باید تلاش کرد تا ضمن پرداختن به مسایل و مشکلات اجتماعی، خصلت های ارزشمند و زیبای ملت بزرگ ایران را به نمایش بگذاریم و روحیه امید و خودباوری را در بین اقشار مختلف مردم تقویت کنیم.
۳- امنیت روانی هنرمندان در گرو پذیرش قانون است. تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد و شوراهای پروانه ساخت و نمایش در حکم قانون است و همه دستگاهها و نهادها موظف به اجرای آن می باشند.
۴- امنیت اقتصادی، بیمه های درمانی مناسب، بیمه بیکاری از وظایف دولت است.رابطه دولت و هنر در این عرصه ها معنا پیدا می کند.هنر دولت این است که بداند در کدام عرصه ها نباید ورود کند. رقابت با بخش خصوصی به هیچ وجه سیاست این دولت نیست.

در پایان لازم می دانم باردیگر از حضور میهمانان گرامی و همه کسانی که دراین رویداد بزرگ سینمایی در مسیر اعتلای سینمای ایران گام برداشتند،از منتقدان نکته سنج گرفته تا مشتاقان پرشور سینما که سالن ها را گرمی بخشیدند؛ از باتجربه ها و پیشکسوتان سینما که جشنواره با حضورشان اعتبار یافت تا جوان ها تازه وارد ها که جشنواره با آثارشان رونق یافت؛ از اعضای هیات انتخاب که کار دشوار بازبینی را عهده دار بودند تا هیات محترم داوران که فرآیند دشوار قضاوت را برعهده گرفتند؛ از اهالی رسانه و خبرنگاران و عکاسانی که پوشش تمام و کمال جشنواره را عهده دار بودند و به ویژه از دبیر و اعضای دبیرخانه و تمام کسانی که دربرنامه ریزی و برگزاری این جشنواره نقش داشتند ،صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری کرده و امیدوارم سی و سومین جشنواره سینمای ایران منشا آثار بدیع و برتر در سال ها و جشنواره های آتی باشد.

گر در سرت هوای وصال است حافظا باید که خاک درگه اهل هنرشوی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>