سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ بهمن ۱۳۹۳ در ۱:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

فیلم‌ها بلوغ بصری دارند، اما محتوا ندارند/ طاقت نقد شدن نداریم

masood-salami

یک فیلمبردار سینما تاکید کرد آثاری که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت از نظر فرم و محتوا هم‌اندازه نبودند.

یک فیلمبردار سینما تاکید کرد آثاری که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت از نظر فرم و محتوا هم‌اندازه نبودند.

مسعود سلامی به سوره سینما گفت: امسال تعدادی از فیلم های جشنواره را تماشا کردم و به این نتیجه رسیدم که فیلمنامه نویس های ما متأسفانه ایده های خوب را به درستی پردازش نمی‌کنند یا اینکه کارگردان‌ها از جایی به بعد، لحن و ریتم خود را از دست می دهند و سوژه فیلم را حیف می‌کنند. خوشبختانه در جشنواره امسال تصاویر زیبایی بر پرده نقش می‌بست، اما دریغ از محتوا و قصه ای که با این بلوغ بصری هماهنگ شده باشد.

وی افزود: متأسفانه باید بگویم فیلمنامه های ما افت محسوسی داشته و ایده های یک خطی در مرحله پرداخت و نگارش تبدیل به آن چیزی که باید، نشده اند و در یک کلام، قصه ها عقب‌تر از فنون سینمایی قرار گرفته اند. ماجراها یا دیر شروع می شوند یا زود به پایان می رسند. در مقابل، نسل جوان فیلمبردار، به قدری با دوربین های دیجیتال اُخت شده اند که تو لذت بصری را می‌بری اما از اینکه با فیلمی که به لحاظ محتوایی و روایی تو را سرحال نگه دارد طرف نیستی، تأسف می‌خوری.

این فیلمبردار جوان درباره فعالیت‌های خود ادامه داد: نمی دانم چه حکمتی است که چند سال اخیر بیشتر با فیلم اولی ها کار می کنم. برخی از آنان واقعا خلاق و هوشمند هستند و همکاری با آن لذتبخش است. مثلا «قندون جهیزیه» یکی از فیلم هایی بود که من فکر می‌کنم اگر در جشنواره حضور می داشت اتفاقات خوبی برایش رخ می‌داد. علی ملاقلی‌پور فرزند این سینماست و در همین فضا نفس کشیده و برزگ شده است و نسبت به هم دوره‌های خود شاید پیشروتر هم ارزیابی شود. اخیرا فیلم «متولد ۶۵» را نیز به کارگردانی مجید توکلی فیلمبرداری کردم که این روزها در مرحله تدوین است.

وی افزود: خیلی جالب است که ما وقتی درباره قشر خاصی مثل پزشکان فیلم می‌سازیم و با اعتراض آنان مواجه می شویم بر فرهنگ عمومی جامعه معترض می شویم که چرا انتقاد پذیر نیست. بعد از رد شدن فیلم «قندون جهیزیه» توسط هیأت انتخاب به این نتیجه رسیده‌ام که ما خودمان هم در میان خودمان قدرت نقد شنیدن و ظرفیت آن را نداریم. این فیلم درباره کارگردانی است که همصنفان خود را به چالش می‌کشد، اما گویا دوستان ما این نقدها را برنتابیده‌اند.

سلامی همچنین گفت: بابت عدم حضور «قندون جهیزیه» در جشنواره دیگر چندان ناراحت نیستم و راستش دیگر به این اتفاق‌های نامطلوب عادت کرده ام. من قبلا برای دو فیلم «هیچ» و «آنجا» بسیار انتظار دیده شدن و مورد تشویق قرار گرفتن داشتم، اما این آثار کاهانی را نیز در بخش های رقابتی جشنواره قرار ندادند. من هم ترجیح دادم دیگر به لذت حرفه ای خودم در فیلمبرداری بپردازم و در اندیشه این دیده شدن‌ها نباشم. در نهایت مردم با استقبال خوب خود از یک فیلم خوب، پاسخ زحمات ما را می‌دهند.

مسعود سلامی فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی «خواب زده‌ها»، «زندگی جای دیگریست»، «آزادی مشروط» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>