سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

تعریف مقام معظم رهبری از فیلم دینی را معیار قرار دادیم

mohsen-yazdi

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم دینی رویش تعریف مقام معظم رهبری را در انتخاب آثار لحاظ کرده است.

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم دینی رویش تعریف مقام معظم رهبری را در انتخاب آثار لحاظ کرده است.

سوره سینما- پایگاه خبری حوزه هنری نوشت: محسن یزدی عضو هیئت انتخاب بخش مستند نهمین جشنواره «فیلم کوتاه دینی رویش» درباره معیار هیئت انتخاب برای فیلم ها گفت: تقریباً هر سال زمان انتخاب فیلم‌ها برای جشنواره «فیلم کوتاه دینی رویش» بحثی مبنی بر اینکه فیلم دینی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد به وجود می‌آید و همچنان نظرات مختلفی را در این باره شاهد هستیم. امسال نیز این بحث ادامه داشت که بنده با یک جمله از مقام معظم رهبری برخورد کردم و تلاش کردیم آن را به عنوان میزان قرار دهیم. ایشان در فرمایشاتشان اشاره داشتند که فیلم دینی به اخلاق می‌پردازد و پیام انبیاء را در خود قرار می‌دهد. در چنین شرایطی به این نتیجه رسیدیم که محدودیت آنچنانی وجود ندارد و می‌توانیم هر فیلمی را که پیام انسانی و اخلاقی در راستای اصول و قواعد دینی را در خود داشته باشد برای حضور در جشنواره «فیلم‌های کوتاه دینی رویش» انتخاب کنیم.

وی با اشاره به برخی تصاویر غیر دینی در آثار مستند گفت: متاسفانه مدتی است که تعداد تصاویر بی‌حجاب در برخی از مستند‌ها رواج پیدا کرده است طبیعتاً با توجه به اهداف جشنواره نمی‌توانستیم فیلم هایی که صحنه های این چنینی دارند را انتخاب کنیم البته اگر در جشنواره دیگری هم حضور پیدا می‌کردند به نظرم نباید پذیرفته می‌شدند. البته منظورم این نیست که فیلم دینی فیلمی است که لزوماً به طور مستقیم به نماز و روزه و… اشاره داشته باشند، بلکه باید فیلم با یک محتوای درست در یک فرم اصولی به قواعد انسانی آنگونه که مد نظر اسلام است بپردازد. برخی مستند ساز‌ها فکر می‌کند با گذاشتن آیه‌ای در ابتدای فیلم نظر هیئت انتخاب جلب شود بلکه محتوای اثر برایمان حائز اهمیت است.

یزدی در ارتباط با کیفیت آثار مستند و داستانی در این دوره از جشنواره گفت: باتوجه به اینکه بنده فقط جزو هیئت انتخاب آثار مستند بودم نتوانستم فیلم‌های داستانی را ببینم اما به نظرم سطح کیفی آثار مستند مورد قبول است و در یک مقایسه کلی بین مستند‌ها و آثار داستانی که مثلاً در جشنواره فیلم فجر دیدم می‌توانم بگویم در این بخش با کیفیت بهتری پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: جشنواره رویش جزو معدود جشنواره دینی کشور است اما نباید به سمتی برود که نگاهش پر کردن رزومه خود باشد. هر جشنواره باید تکلیف خودش را با خودش مشخص کند و بداند که به دنبال چه چیزی است. فیلم‌هایی وجود دارند که بسیار پر سرو صدا هستند اما با اهداف جشنواره همخوانی ندارند. در چنین شرایطی نباید مدهوش نام فیلمساز و فیلم بزرگ شویم. پا فشاری بر اصول جشنواره و اسمرار بر اهداف می‌تواند برگزار کنندگان جشنواره را به نتیجه دلخواه خود برساند.

نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش از ۵ تا ۷ اسفند ماه در پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن ۸ اسفندماه در تالار اندیشه است.