سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ اسفند ۱۳۹۳ در ۸:۳۶ ق.ظ چاپ مطلب

سینمای ایران از هالیوود الگو می‌گیرد/ «مزار شریف» خوش‌ساخت است

amir-samavati

امیر سمواتی با توجه به کیفیت فیلم‌های جشنواره سی و سوم فجر، سینمای ایران را دچار یک عقبگرد محتوایی توصیف کرد.

امیر سمواتی با توجه به کیفیت فیلم‌های جشنواره سی و سوم فجر، سینمای ایران را دچار یک عقبگرد محتوایی توصیف کرد.

سمواتی به سوره سینما گفت: متأسفانه باید بگویم سینمای ایران عقبگرد داشته است. ما ملتی داریم که با شعرایی مثل حافظ، فردوسی، مولانا و سعدی پیوندی ناگسستنی دارند و اشعار این بزرگان نیز با آیات قرآن عجین شده و چنین مفاهیمی، پایه های فرهنگی ما را تشکیل داده، اما آیا این محتوا و مضمون را در سینمای مان باز می یابیم؟ فیلم های ما دارند پا جای پای هالیوود می‌گذارند. می‌توان گفت به نوعی سینمای ملی در آستانه حذف شدن است.

وی افزود: من بسیاری از فیلم های جشنواره را تماشا کردم و باید بگویم تنها یکی دو فیلم بودند که با فرهنگ ایرانی هماهنگی داشتند، سایر آثار انگار آمریکایی هستند و هیچ ربطی به ایران ندارند. این معضل به مدیریت کلان ایران بر می گردد و آنان هستند که باید از مقلد شدن سینماگران جلوگیری کنند. فیلم های ما نباید به سمت و سویی سوق پیدا کند که دیگر خودت یا همسایه ات یا مردم شهرت را در آنها نبینی و احساس کنی چیزی که روی پرده مقابل چشمان تو قرار گرفته یک جهان بیگانه است.

سمواتی همچنین گفت: من از فیلم های «کوچه بی نام» و «شکاف» به عنوان آثاری اسم می برم که هر کدام تا حدی موفق شده بودند زندگی ایرانی را به نمایش بگذارند و به غیر از این ها نام دیگری به ذهنم نمی‌رسد، البته فیلم «مزار شریف» هم بسیار خوش ساخت بود، اما نمی دانم چرا فرمول بیگانه برای ساخت آن به کار گرفته شده بود. ما در ادبیات کهن خود شخصیتی به اسم رستم داریم که وقتی می‌خواهیم سینمایی اش کنیم، می شود فردین. رستمِ فیلم «مزار شریف» کسی بود که در عین والا بودن، رستم گری های او را به سختی می دیدیم.

این تهیه کننده درباره آثار طنز جشنواره نیز توضیح داد: ما از کمدی ایرانی هم توقع فاخر بودن داریم اما آن چیزی که در جشنواره دیدیم اینگونه نبود. آیا طنز یعنی کسانی توی سر و کله یکدیگر بزنند تا ما به کارشان بخندیم؟ فیلم های کمدی ما دیگر کمیک بودن موقعیت را از یاد برده اند.

امیر سمواتی با اشاره به مهم بودن مسوولیت داوران جشنواره گفت: کسانی که کار قضاوت و ارزیابی آثار راه یافته به جشنواره را انجام می دهند، مسوولیت بسیار سنگینی دارند. آنان می توانند با توجه یا بی‌مهری به آثار، سرنوشت آنها را زمان اکران عمومی اثر تعیین کنند. من از اینکه سال گذشته فیلم شهاب حسینی را به جشنواره نفرستادم بسیار خوشحالم چون مطمئنم در آن صورت نمی توانست در اکران عمومی، فروش خوبی داشته باشد. امسال هم تلاشی برای حضور «دریا موجه کاکا» نداشتیم. من نمی دانم شاخص برای تعیین داوران جشنواره شامل چه مواردی است اما امیدوارم در آینده دقت نظر بیشتر در این راستا صورت بگیرد.

امیر سمواتی امسال جاری فیلم «دریا موجه کاکا» را به کارگردانی علی سرآهنگ تهیه کرد که این روزها در مرحله تدوین است.